zaterdag 27 december 2014

Goede voornemens (of niet)

In mijn familie was het altijd gebruikelijk om aan het einde van het jaar goede voornemens te maken, die vervolgens door de rest van de familie de grond ingeboord werden met de mededeling, dat is je nog nooit gelukt. En binnen een week in de kliko lagen. In de puberteit begonnen die voornemens me zo tegen te staan, dat ik de eerste in het gezin was die er mee brak. Waarom zou ik goede voornemens maken. Tuurlijk, voornemens zijn dromen. Maar ik hoef niet al mijn dromen kapot getrapt op de grond te zien liggen. Vroeger droomde ik altijd van vrijheid. Zelf keuzes durven maken. Later dacht ik de weg naar de vrijheid gevonden te hebben via een jongen, maar het werd alles behalve dat, het bleek een soort loverboy te zijn. Na een jaar durfde ik voor 'mezelf' te kiezen en vluchtte naar de gevangenis die thuis heette. Me afvragend welke wereld nou eigenlijk beter was. Eenmaal op mezelf kreeg ik last van herbeleving en nachtmerries. Nog steeds niet vrij. De droom bleef wel. Hoe kregen andere mensen dat voor elkaar, dan moet het mij toch ook lukken? Ik maakte er nog 1 keer een goed voornemen van, maar vertelde het verder aan niemand, dat kon alleen maar tegen me werken. Uiteindelijk is het gelukt, ik heb het gevoel vrijheid gevonden. Ik ben vrij om mijn eigen keuzes te maken, vrij om te genieten van alle mooie momenten van de dag (dat zijn er een hoop). Het voornemen vrijheid werkt nog steeds door. Vorige maand heb ik mijn rijbewijs gehaald. Weer een stukje vrijheid erbij. Komend jaar los ik al mijn schulden af, zodat ik ook financieel wat meer vrijheid krijg.
Er is niemand die mij nog zijn of haar wil kan opleggen, ik maak zelf mijn keuzes. Ik ben het waard!

4 opmerkingen:

  1. Goedzo wijffie, zo is het maar net.
    Jij komt er wel !! en mag er zeker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vaak werken goede voornemens het beste als je ze gewoon stiekem maakt, en als je er gewoon meteen aan gaat werken, en niet op een symbolische dag zoals 1 januari. Fijn dat je steeds meer vrijheid verovert!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede voornemens kunnen elke dag ingaan en hoeven niet op 1 januari. Plannen maken kan je altijd en met iets nieuws beginnen of een gewoonte, bv. roken, kan je ook elke dag stoppen. Vooral als je jouw plannen (voornemens) met andere deelt kan er extra druk op staan, waardoor het moeilijker wordt om ze te halen.

    BeantwoordenVerwijderen