dinsdag 16 december 2014

Mijn nieuwe begin

2015 gaat mijn jaar worden. Althans, dat hoop ik. Voor het eerst in 5 jaar tijd ben ik hulpverlenings-vrij. 2,5 jaar geleden is er een posttraumatische stress stoornis vastgesteld, en heb ik 2 jaar therapie daarvoor gehad. Samen met de thusbegeleiding die ik kreeg heeft het mijn leven weer goed op de rit gekregen. Ik ben er nog niet, maar ik heb mezelf en mijn mindere periodes wel leren accepteren. Samen met mijn dochter kan ik nu zeggen dat ik gelukkig ben. En mocht ik wel een terugval krijgen waar ik alleen niet uit kom, dan mag ik altijd bellen, zowel de psycholoog en de begeleiding.

Samen met mijn dochter heb ik een paar doelen afgesproken. -1 keer per 3 maanden met 1 (of meer) grofvuilzakken het huis door om die te vullen. Ik kan heel goed dingen verzamelen, en ook weggooien, maar ik moet er wel stil bij staan.
-1 keer per 3 maanden een weekend naar s.lagharen. Hier kunnen we iedere maand 100 euro voor apart zetten, en door die weekenden op een veilingsite te kopen kunnen we het daarmee redden en ook geld overhouden om daar te komen.
-de schulden die er nog staan dit jaar zoveel mogelijk aflossen. Dan klinken die weekendjes weg erg dom, ik weet het, maar ik heb ze nodig om de opgebouwde spanning en stress weer kwijt te raken. Dan maar iets langer aflossen. Het openstaande bedrag is op dit moment 3500 euro, waarvan ik daarvan deze maand 800 euro ga inlossen.
-eventueel sparen voor vervanging van oude meuk hier in huis, en dan met name de dingen die bijna instorten als je er naar kijkt.
Genoeg om aan te werken de komende maanden.

7 opmerkingen:

  1. 1 keer per 3 mnd naar slagharen, zou voor mij te duur zijn. ( niet omdat het niet kan maar omdat ik dat te duur vind ) Ik snap dat je af en toe een dagje of weekendje weg wil, en als jij dat wil moet je er vooral heel veel van genieten en gewoon doen. Maat ik denk wel dat het verstandig is zo snel mogelijk van je schuld af ten komen, zo zonde van de rente die je erop betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het met je eens dat snel aflossen verstandig is. Ik werk alleen een beetje anders dan de meeste mensen. Op het moment dat ik een onverwacht geluid hoor gebeurd het regelmatig dat ik bijna tegen het plafond geplakt zit. Dat geeft spanning, en die spanning kan ik niet goed kwijtraken. Dat veroorzaakt slapeloosheid, en dat leidt tot oververmoeidheid, waardoor ik me uiteindelijk moet afmelden op het werk en onregelmatigheidstoeslag misloop. Even uit mijn eigen omgeving weggaan helpt me om die spanning kwijt te raken. Ik kan ook in een hutje op de hei gaan zitten voor hetzelfde effect, maar dochter vind Slagharen leuker. En per saldo levert het meer op, zowel voor mij, als voor mijn omgeving, en voor mijn werkgever.

      Verwijderen
  2. Ik snap wel dat je voor jezelf kiest. Natuurlijk betaal je in de extra tijd dat je erover doet om af te lossen extra rent. Maar hoeveel is dat nu eigenlijk echt en hoeveel extra levensvreugde halen jij en je dochter uit deze weekendjes. Ik vind dat je het goed doet en een juiste balans hebt in het leven, veel mensen kunnen nog wat van je leren. Succes met je doelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Slagharen is ook heel leuk! Je hebt gelijk om in jouw situatie voor wat ontspanning te kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed dat je na de therapie zover bent nu dat je hulpverleningsvrij bent!
    Ik loop bij SPV'ster en eind november is er PTSS vastgesteld naast nog wat dingen.
    Helaas kwam men er heel laat achter en moet ik nu dus nog starten met de therapie na al ruim 25 jaar rond te lopen bij de hulpverleners.
    Maar goed, beter laat dan nooit ;-)

    Succes met alles hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel veel succes en sterkte met de therapie. Weet je al welke soort je krijgt? Toen ik eenmaal naar de huisarts ging met mijn klachten hebben ze ptss binnen 5 minuten vastgesteld. Ook bij de ggz konden ze zich vinden in die diagnose gezien mijn voorgeschiedenis. Ik hoop dat jij ook veel baat hebt bij de behandeling.

      Verwijderen
    2. Dankjewel! Nee ik weet nog niks verder, ik sta nu op de wachtlijst dus geen idee wanneer ik aan de beurt ben ook. Dat vind ik wel lastig eerlijk gezegd, om niet te weten hoe/wat/wanneer.

      Verwijderen