zondag 25 januari 2015

2020

Vorige week was er op mijn werk 's avonds een bespreking waar een hoge pief kwam vertellen wat de plannen zijn voor het verzorgingshuis waar ik werk. Zelf was ik daar niet bij. Niet dat het me niet bezig houdt, maar ik laat dochter 's avonds liever nog niet alleen. Omdat ik daarna 3 dagen vrij had hoorde ik het afgelopen weekend. De locatie waar ik werk bestaat sowieso niet meer in 2020. En dat is het positieve scenario. Omdat de locatie waar ik nu werk nog de enige bij de organisatie is met mijn functie, zal dat dan ook ophouden met bestaan. 
En dan? Dat is een vraag die door blijft dreunen in mijn hoofd. Er komt niks voor terug, in mijn woonplaats is meer dan genoeg opvang, zo is de conclusie van de hoge pief. 

Ik heb geen diploma's, wel mijn overgangsbewijs naar 4 havo, dat staat gelijk aan het mavo diploma. Een opleiding zou wel kunnen. Maar als wat? Helpenden hebben ook steeds minder toekomst, verzorgende heb ik ooit al eens gedaan, en dat is niet mijn ding. Dan blijft verpleegkundige over. Het idee dat ik zo'n opleiding zou moeten gaan volgen geeft me op dit moment buikpijn. 
Op dit moment kan ik alleen maar afwachten. Mijn hoofd zit met zoveel vragen die door elkaar heen roepen. Ik heb een vast contract voor onbepaalde tijd, dus ik val in ieder geval onder het sociale plan.

Iets wat ik wel kan doen is een buffer opbouwen. Stel dat het echt nog 5 jaar duurt. Dan kan ik dit jaar gebruiken voor de aflossingen, en de rest van de maanden van dit jaar om de spullen aan te schaffen die echt hard nodig zijn. Vanaf 2016 kan ik de jaren die dan volgen gebruiken voor de buffer. Ik wil dan 3000 euro per jaar sparen. Volgens het sociale plan is er nog 2 jaar een salarisgarantie na het boventallig worden. Dan zou ik toch minimaal 5000 of 6000 euro bij elkaar moeten kunnen sparen. 
Zo, ik heb mijn hoofd weer wat leger kunnen schrijven. 


15 opmerkingen:

  1. Ik zou eerst even aan het idee wennen. Het komt nu als een hele schok, en misschien ga je dan gekke beslissingen nemen vanuit de overrompelende emoties, terwijl je misschien even beter kunt wachten totdat je emoties weer wat afgekoeld zijn.

    En dan zou ik naar mogelijkheden gaan zoeken. Misschien moet of kun je wel een heel andere kant uit met je werk? De zorg uit, en bijvoorbeeld de administratie in of zo?

    Het is wel fijn dat je waarschijnlijk nog even tijd hebt om je hier op voor te bereiden. Succes hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vervelend bericht zoiets. Vooral omdat het zo onzeker is tussen nu en over 5 jaar. Anderzijds...over vijf jaar hebben we waarschijnlijk weer een heel ander politiek landschap en kan het nog weer mee vallen. Goed dat je alles zo op een rijtje zet! Ik las nog even terug over Tricijn en dat je de papieren van twee jaar geleden niet meer hebt. Kun je die niet opvragen bij de verschillende instanties? Jaarinkomen, vaste lasten, bankafschriften? Als je daar verder mee kunt en met je eerdere kwijtscheldingen willen ze wellicht e.e.a. doen. Of kan de sociale dienst in je gemeente er niet mee helpen? Dat zou een hoop schelen voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent nog hartstikke jong dus zo snel mogelijk met een vervolg- of een andere opleiding beginnen. Waarschijnlijk kun je pas met 67 of 68 jaar met pensioen dus zeer zeker de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Balen hoor dat je nu al weet dat je er toch uit zal gaan in dit werk.
    Maar goed, hopelijk kan je inderdaad nog 5 jaar blijven, dat scheelt al veel.
    Een opleiding is ook niet makkelijk maar wie weet vind je er wel 1 die je heel erg aanspreekt waardoor het meevalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je een 3IG opleiding gedaan? Dan kan je de verkorte vpk opleiding doen, en dan valt het mee - is in ieder geval sneller voorbij! En misschien betaalt je werkgever er wel voor. Ik ben vpk en ga een Hbo aantekening doen, want er wordt maar bezuinigd...- dus leek me veiliger om bij te studeren, ik ben 49 dus een andere baan vinden lijkt me moeilijk. Veel sterkte. Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben na het eerste leerjaar gestopt. De werkgever betaald dit jaar geen opleidingen meer vanwege de bezuinigingen en onzekerheden. Misschien dat ik ga kijken of ik een opleiding in de kraamzorg kan doen. Ik wil iets in de zorg blijven doen in ieder geval

      Verwijderen
    2. Vriendin van mij die ook alleenstaande moeder was heeft zich om laten scholen tot kraamverzorgster en moest daarna 3 jaar werken voor de organisatie waar ze haar opleiding volgde.Ze had zoveel spijt van de omscholing.Niet van het werk op zich want dat vond ze heel leuk maar ze verdiende slecht en moest op de meest onmogelijke uren op "wacht'' staan.Stond ze 's avonds, 's nachts of 's morgens vroeg op wacht dan was haar kind bij opa en oma en dat gebeurde vaak.

      Verwijderen
  6. Pff ja dat zijn geen leuke berichten, ik denk dat het goed is dat je zo snel mogelijk met een buffer opbouwen begint, gewoon voor je gevoel van veiligheid, tegenwoordig krijg je wel een uitkering maar al heel snel verval je (schijnt) naar bijstand! Altijd verstandig om een plan van aanpak te maken en zo je hoofd leeg te maken, het geeft je duidelijkheid en wie weet gaat het allemaal meevallen en die buffer lekker opbouwen is nooit weg! Maar laat je niet gek maken je bent goed bezig ! Dit blog is ook goed om je hoofd leeg te maken!

    Mina



    Mina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is goed om alles even op een rijtje te zetten. Als je morgen collega's spreekt hoor je misschien nog weer nieuwe en andere dingen.
    Ik dacht ook in de richting die Marjolein beschrijft. Heb je weleens aan Buurtzorg gedacht of is dat juist wat je niet ligt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen diploma's, wat ik van de website van buurtzorg begrijp is dat vanaf 3-ig. Ik ben nu ongediplomeerd 1. Dinsdag is er een teambespreking, waarschijnlijk gaat er wel wat over gezegd worden.
      Maar ik blijf genieten van elke dag dat ik kan werken :-)

      Verwijderen
  8. Ben je lid van de vakbond? Zo, nee dan nu gelijk worden. Zij kunnen je in het vervolg traject ondersteunen. Ook in het traject om te kijken wat je mogelijkheden zijn. Wellicht kom je op iets heel anders uit. En ook weten ze welke opleidingen je daar bij zou kunnen volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als je een buffer gaat aanleggen moet je ook uitzoeken wat de maximale bedragen zijn die je niet hoeft "op te maken" voor je een uitkering krijgt. Het zou zonde zijn van al je inspanningen als je die later eerst zou moeten inleveren. Maar het duurt ook nog een paar jaar voor het aan de orde is en niemand heeft nu enig idee hoe we er dan aan toe zijn in nederland en welke regering er dan is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In de kraamzorg heb je heel onregelmatige tijden. Soms heb je een dienst dat je in 'wacht 'staat , gewoon te wachten op een bevalling, die wel of niet komt.Dit kan op de 'onmogelijkste "tijden zijn, ook 's nachts. Ik heb begrepen dat wanneer je werkt ligt aan het moment dat een baby geboren wordt. Je werkt daarna een aantal dagen na de geboorte in het gezin. Is de geboorte vandaag dan begint de telling vandaag. Is de geboorte morgen dat begint de telling morgen.
    Al met al lijkt me het geen beroep wat je handig kunt combineren met alleen ouderschap.
    Zorg wel dat je diploma krijgt van hetgeen wat je in de toekomst gaat doen. Je hebt meer mogelijkheden en tegenwoordig wordt er steeds meer naar diploma's gekeken.
    Bij solliciteren komt je brief anders gelijk op de stapel √°fwijzigingen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb het al eens gezegd en ik zeg het nog eens Respect! Je inspireert mij!
    Dank en ik lees met plezier met je mee.

    Groet, Sam

    BeantwoordenVerwijderen