vrijdag 30 januari 2015

Beheersen

Ik weet dat ik de neiging tot verzamelen heb. Niet voor niets barstte mijn huis 3 jaar geleden bijna uit zijn voegen. Een hulpverleenster van bemoeizorg vond het tijd om naar een groter huis te gaan kijken. Dat klonk toen in mijn oren belachelijk. Een groter huis. Ik woon hier alleen met mijn dochter. Oké, het zijn geen grote huizen. Maar met 3 slaapkamers moet het toch groot genoeg zijn. Niet het huis was het probleem, maar de spullen die ik had verzameld. Ik had hier in de huiskamer 3 stellagekasten gezet. Heel elegant. In 1 van die kasten lag mijn wolvoorraad. Ik was steeds bang dat ik van de wol een kleur tekort zou komen, en dat die dan net niet meer verkocht zou worden. Onzin, want ik gebruik 1 bol van elke kleur per keer. Maar die angst zorgde er wel voor dat ik van elke kleur minimaal 30 bollen op voorraad had. En eigenlijk nog meer wou aanschaffen, want stel...
In een andere stelling lag het speelgoed van mijn dochter. Ze had wel een kast, maar die kon niet goed meer open door alle troep die eromheen lag. In de derde kast lag het keukenspullen. Mijn keuken was ook dicht geslipt. Ik zag door de bomen het bos niet meer.

Ik ben nog steeds erg vatbaar voor 'goede' aanbiedingen of mooie goedkope spullen. Vooral voor doosjes en bakjes. Die heb ik dan ook meer dan genoeg, en ik probeer ze ook te negeren in de winkels.
Ook de 'goede' aanbiedingen probeer ik te negeren. De nee-nee sticker op de brievenbus helpt wel. De schreeuwende reclame folders zijn verleden tijd. Maar op TV zijn ze wel.
Nu bij de drogist krijg je bij 2 flessen van mijn merk shampoo een gratis fles wasmiddel. Mijn hoofd begint meteen te rekenen of dat volgens mijn budget wel kan, en zo ja, hoeveel dan. Maar het stemmetje die mijn hoofd tegen spreekt laat zich steeds iets meer horen. Ik kan niet tegen dat wasmiddel, wat heb je eraan. Ik heb genoeg shampoo in huis voor de komende maand, met een voor mij veel betere actie gekocht.
En dus ga ik verder met het negeren. Mijn huis hoeft geen opslagloods meer te zijn.

5 opmerkingen:

  1. Wat goed van je dat je je huis dusdanig ontrommeld hebt, dat je over verleden tijd kunts spreken. Een huis opgeruimd houden is al een kunst, laat staan het eerst opgeruimd / ontrommeld te krijgen.

    Goed voorbeeld voor je dochter ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Netjes hoor! Lastig is dat hè, iets nodig denken te hebben maar dan toch laten liggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijk he , alles lekker opgeruimd ! geeft een goed gevoel !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo herkenbaar. Ik ben ook zo'n verzamelaar. Dol op goede aanbiedingen en koopjes. Terwijl er al zoveel in huis is.
    En steeds maar weer het voornemen om die acties en aanbiedingen te negeren. Maar zo moeilijk, pff

    groetjes jen

    BeantwoordenVerwijderen