maandag 12 januari 2015

Gevonden geld

Gister toen dochter en ik van school naar huis fietsten, zag ik iets blauws op straat. Niet heel raar, er ligt altijd wel iets van troep op straat. Toen we er langs kwamen, zag ik dat het een briefje van 20 euro was. En verder niemand in de buurt van wie het kon zijn. Wow, dat is een geluk. Ook dochter was er heel enthousiast over. Helemaal toen ik zei dat ik het geld wilde delen, het is immers 'extra' geld. Ik ga het ook niet voor het huishouden besteden, mijn dochter mag met haar deel doen wat ze wil, en ik vind dat ik dat zelf ook mag.
Als ik geld vind en ik weet van wie het is geef ik het altijd terug. Toen dochter nog wat kleiner was, kon ik veel slechter met geld omgaan dan nu, toen had ik ontzettend veel schulden, en standaard de laatste week van de maand geen geld meer om eten te kopen. En net in zo'n week vond ik een portemonnee met 250 euro er in. Wat doe je dan? Ik heb er wel over getwijfeld toen, om het zelf te houden. Wie zou het weten dat ik dat geld had gevonden? Maar ja, er zat een rijbewijs in met een adres er op. Nog in de buurt ook. Na veel getwijfel heb ik toch maar gedaan wat volgens mijn gevoel het beste was, ik heb de portemonnee terug gebracht. Bij het adres aangekomen kon ik door het raam duidelijk een vrouw zien die woeste bewegingen maakte naar haar man (van hem was de portemonnee). Toen ik had aangebeld deed ze de deur open (nog steeds heel boos). Nadat ik had gevraagd of de bewuste man daar woonde, en ze in de portemonnee keek, werden haar ogen zo groot als schoteltjes, al het geld zat er nog in. Als dank kreeg ik 20 euro voor een bos bloemen. Met dat geld heb ik toen de boodschappen gekocht om die week door te komen, in plaats van bloemen :-)

6 opmerkingen:

  1. Ik zou zo'n briefje van twintig toch naar de politie brengen. Het is toch van iemand anders, en die gaat de politie misschien wel bellen of het gevonden is! Het zou toch fijn voor die persoon zijn dat ze dan haar geld terug kan krijgen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou zelf niet naar de politie bellen om te vragen of er iets gevonden is. Zouden jullie enige idee hebben waar je een briefje hebt verloren? Uit tas waait het niet zo snel, misschien is het uit een broek/jaszak gevallen van iemand die los geld daarin doet.

    Ik zou een dergelijk bedrag ook houden et voorwerpen breng ik het wel naar politie of als er adres bekend is breng ik het zelf.

    Goed besteden voor jullie samen, prima idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In theorie ben je verplicht te melden bij politie of gemeente dat je het gevonden hebt.. Je kunt jezelf dan aanmelden als zijnde houder. Mocht er dan binnen een jaar niemand voor komen dan wordt je rechtmatig eigenaar. Maar goed dat is zoals het zou moeten, zoals Lot ook al zei.. De persoon die het verloren is weet ongetwijfeld niet meer waar of überhaupt dat het verloren is, Dus dat je er maar wat leuks mee mag doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon lekker van genieten. Als ik een briefje/ geld was verloren zou het niet in mijn hoofd opkomen daar de politie mee lastig te vallen, mijn eigen stomme schuld toch? Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb eens een portemonnee teruggebracht, die ik van het dak van een auto zag vallen. Druk met het inzetten van de boodschappen en maxy cosy. En dan wegrijden terwijl de knip nog op de auto ligt. Ik bracht hem terug met heel veel geld, ik weet niet meer precies hoeveel en heel veel pasjes, rijbewijs, identiteitsbewijs. En ik kreeg een koud bedankje.
    20 euro? Gewoon lekker houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 20 Euro heb ik nooit gevonden, vroeger wel eens een briefje van 25 gulden. Het lag onder een auto. Ik was kind en ik heb het aan mijn moeder laten zien en het geld ging in mijn spaarpot.

    BeantwoordenVerwijderen