woensdag 21 januari 2015

Oefeningen

Toen ik nog therapie bij de psycholoog had was op het einde een onderdeel live exposure. In mijn geval hield dat in terug gaan naar de plek van mijn nachtmerries. Mijn doel was om de angst voor een gebouw kwijt te raken. Want als ik al panisch op een gebouw reageer, hoe reageer ik dan op de hoofdpersonen van mijn nachtmerries?
Ik ben nu 5 keer terug geweest, en elke keer kan ik daar iets langer blijven. De laatste keer 5 minuten. Wel 5 minuten waar ik heel trots op ben. 
De belangrijkste persoon uit mijn nachtmerries blijkt tegenwoordig in dezelfde woonplaats als ik te wonen. Geen idee hoe hij dat voor elkaar krijgt, Nederland is best groot. Maar af en toe kom ik hem tegen. Ook weer een stukje live exposure. De eerste keer liep hij harder van mij weg dan ik van hem. Ook daar was ik heel trots op, ik stond zo dichtbij dat ik hem kon aanraken.
De laatste tijd kom ik hem vaker tegen (jammer genoeg). Meestal geeft hij 'zijn' blik die me zegt dat ik over de scheef ga en hij me wel krijgt. Op zulke momenten probeer ik niets te laten merken, die macht wil ik hem niet meer geven. 

Gister liep ik met mijn vriendin in het centrum, en we kwamen hem ook weer tegen. Helaas voor mij ben ik psychisch even iets in stabieler, dat hersteld wel weer. Maar gister raakte ik in paniek. Gelukkig had ik nog wel het besef om een winkel in te lopen. 
Ik vind het jammer dat ik zo in paniek schoot. Maar het hoort er bij. Mijn vriendin vond dat ik het goed had opgelost. Ik blijf net zo lang oefenen met geluiden, beelden en geuren tot ik ook langs hem kan lopen zonder bang te zijn.

3 opmerkingen:

  1. Uit je verhaal maak ik op dat jou iets heel vervelend is gebeurd, aangedaan. Ik vind het heel knap van je dat je die confrontatie met jezelf aangaat. Geef jezelf daarvoor een hele grote pluim.

    Als je nog sterker in je schoenen wil staan m.b.t. die persoon, kijk eens of er bij je in de buurt een cursus zelfverdediging wordt gegeven. Ik heb ook iets meegemaakt en die cursus gaf me "wapens" tegen die persoon en eventuele anderen die niets goed in hun hoofd hebben. Ik heb géén vechtsport geleerd op de cursus alleen hoe kan ik me in een vervelende of gevaarlijke situatie redden met datgene wat ik bij me heb, bijvoorbeeld een paraplu of sleutels. Mij heeft het geholpen.

    Ik wens je veel sterkte toe, veel liefde van en voor je dochter en geniet van de kleine dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een cursus zelfverdediging gedaan. Het probleem is dat als ik die man zie geestelijk verlam of in paniek schiet. Nu heeft hij nog een contactverbod en mag hij niks tegen me zeggen. Dat loopt eind maart af. Ik wil psychisch sterker worden, dat als hij iets zegt ik niet blindelings luister in zo'n verlamde toestand.

      Verwijderen
  2. Ai, dat zijn inderdaad nare dingen weet ik uit eigen ervaring.
    Goed van je dat je er mee bezig bent om dit aan te pakken en de confrontatie aan te gaan. Ik herken wat je schrijft over geestelijk verlammen of in paniek schieten. Sterkte met de strijd!

    BeantwoordenVerwijderen