zaterdag 17 januari 2015

Papierwerk

Ooit, voordat mijn begeleidster in beeld kwam, was mijn administratie echt een chaos. Als je al over een administratie kon spreken. Overal lag wat: op de trap, in de keukenla, onder mijn bed. Dat moest dus anders, want zo was niks te vinden. Mijn begeleidster vond het een goed plan om een map te gebruiken. Na 2 uur zoeken en sorteren was de map aardig gevuld. Dat was deel 1 van het administratieve gedeelte. De uitdaging lag in het gaan bijhouden van die map. Regelmatig informeerde de begeleidster hoe het daar mee ging. Prima, alles wat binnenkomt stop ik nu in de map (lees: ik haal de map niet van zijn plaats en schuif het er van de bovenkant af in). Het werkt wel, ik weet in ieder geval rekeningen terug te vinden.
1 van de achterstanden die ik heb is bij het cak. Extreem hoog kon het niet zijn, maar ik had al een tijd hun enveloppen niet meer opengemaakt en dat was een flinke stapel. Tijd dus om de map er eens bij te pakken en die rekeningen uit te zoeken. Ik heb alleen de originele rekeningen nu bewaard, de herinneringen en aanmaningen zijn weg. Niet omdat ik die niet belangrijk vind, maar de nummers komen overeen met de originele papieren, en zo wordt het een stuk overzichtelijker. Ik moet nog 125 euro aan ze betalen weet ik nu. Ook weet ik nu dat de schuld bij de zorgverzekering geen 1000 maar 900 euro is. Het scheelt toch weer 100 euro :-)

6 opmerkingen:

  1. Wat voor mij goed werkt is inderdaad een map met alfabet tabladen erin en zo zit alles op volgorde in de map. Zodra iets binnnkomt en ik dit betalen moet zet ik per datum in mijn telebankieren schrijf de datum op de brief en doe deze gelijk in de map. Maar wat voor systeem je ook gebruikt het gaat erom dat het werkt voor jou.

    Overzicht is inzicht en geeft mij altijd rust in mijn hoofd.


    Groetjes,
    Mina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het hebben van een map is al heel wat. Je weet in ieder geval dat het in 1 bepaalde klapper moet zitten, en die moet je dan doorzoeken. Dat scheelt al heel veel tijd met dat je het hele huis zou moeten doorzoeken en misschien nog wel bang bent dat je het weg hebt gegooid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het meeste gaat tegenwoordig via automatische betalingen. Als er post of e-mail komt bekijk ik of er meteen aktie nodig is en doe dat meteen. De rest gaat in la en eind van de maand bekijk ik die dingen en doe wat nodig is en gaat papier en/of e-mail in map "gedaan". 1x per half jaar ga ik die weer scannen op wat weggegooid kan worden, bv bekeuring, en de rest gaat in ordners uitgesplitst in energie, verzekeringen, auto, huis en overige.
    Zo kan ik altijd alles terugvinden indien nodig, werkt al jaren zo voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pas op met de achterstand bij je zorgverzekering. Als het 6 maanden of meer is wordt je aangemeld en betaal ga je een boete van 40-60 euro per maand betalen. Da's zonde en dat geld kun je niet missen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die boete heb ik al. Dat is de reden dat ik als de bso afgelost is daar mee aan de gang ga. Ik wil proberen die schuld in juni/juli weg te hebben. Zoals het er nu uit ziet gaat dat ook lukken

      Verwijderen
    2. Ach wat jammer. Kun je de aflossing aan bso niet omdraaien en eerst cak aflossen? Dan kan bso 2x zo snel...

      Verwijderen