donderdag 19 februari 2015

Genoeg is genoeg

Een heel groot nadeel van ptss hebben vind ik het kunnen omgaan met stress. Waarschijnlijk is het voor iedereen anders, maar voor mij werkt stress echt niet. Het is ook iets wat ik zoveel mogelijk probeer te vermijden. Helaas is de werkdruk sinds deze week flink toegenomen. Bewoners en personeel weten me altijd goed te vinden als er iets gedaan moet worden. Ik probeer altijd zoveel mogelijk te helpen, maar op het nieuwe rooster kom ik tijd te kort.
Vandaag kon ik mijn eigen kamers niet schoonmaken, er lag een afdeling open en ik moest daarheen. Tot zover geen problemen. Ik kreeg van 2 collega's het verwijt dat ik best meer kon doen. Dat kon ik goed weerleggen, ik heb gedaan wat ik op die afdeling moest doen.
'S middags begon de zorg ook taken af te schuiven. Prima, maar niet nu. Ik had na het werk een afspraak, en moest dus echt op tijd weg. Ik had al tegen 2 uit de zorg gezegd dat ik ze niet kon helpen, ik heb de tijd nodig voor mijn eigen werkzaamheden. De derde werd boos en liep weg. Uiteindelijk heb ik wel de bewoonster geholpen waar het om ging. Toen kwam de vierde en vertelde doodleuk dat zij ook wel eens later naar huis gaat. Toen barstte bij mij de bom. Wel eens? Ik ga standaard een half uur te laat naar huis, elke werkdag. Ik ben geen superwoman. Die collega heeft zelf gedaan wat ze vroeg. Maar ik zat echt aan mijn grens, het is klaar. Ik heb al mijn bewoners drinken gegeven, en een aantal afwasjes heb ik laten liggen. En precies op tijd ben ik naar huis gegaan.
Het zit me nog steeds erg hoog. Ik kan niet iedereen blij maken, maar vandaag kreeg ik wel heel sterk het gevoel dat dat van me wordt verwacht. Misschien moet ik me meer op mijn eigen taken richten, en veel minder behulpzaam willen zijn. Ik denk dat behulpzaam willen zijn ook een valkuil van mezelf is.

4 opmerkingen:

  1. Ja heel belangrijk dat je niet altijd maar ja en amen zegt. Ieder hun taak en zorg is toch niet de jouwe? Nee zeggen is moeilijk, maar laat je niet overbelasten. Een eerder blogje was ook over werkproblemen. Kan je manager aanspreken dat het iedereen te veel wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ai vervelend dat ze telkens verwachten dat jij alles maar ff doet en standaard daardoor later naar huis kan. Goed dat je dat nu niet gedaan hebt.
    Maar kan me voorstellen dat het je wel hoog zit hoor. Stressen moet ik ook niet hebben want dan ga ik over de rooie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die laatste 2 zinnen doen het. Zorg eerst voor jezelf voordat
    je voor een ander kunt zorgen

    BeantwoordenVerwijderen