donderdag 26 februari 2015

Kindergebit

Gister zag ik een reportage van eenvandaag over verwaarloosde kindergebitjes. Kinderen van nog geen 4 jaar met getrokken kiezen en tanden. En honderden kinderen die onder narcose geholpen zijn.

Mijn dochter is vorig jaar ook onder narcose geholpen aan haar gebit. Voor ik psychische hulp kreeg ging het echt niet goed. Ik poetste dochters tanden wel, maar als ze bijvoorbeeld in de zomer dorst had, mocht ze 's nachts een flesje limonade mee naar bed nemen. Hoe achterlijk kun je als ouder zijn? Zo achterlijk was ik dus. Ze neemt nog steeds drinken mee naar bed, maar tegenwoordig is dat water.

Op een gegeven moment zag ik dat dochter een gaatje had. Door mijn angst voor tandartsen (en ook mijn schaamte voor die angst) was zij ook nog nooit bij de tandarts geweest. Op Hemelvaartsdag kreeg ze kiespijn, en de dag daarna bleek er in de regio een noodtandarts te werken. Ik heb die praktijk gebeld en ook het verhaal uitgelegd, ook dat dochter nog nooit naar de tandarts was geweest en mijn angst had overgenomen. Toen we daar waren bleek het een enorme lompe man te zijn. Ik zou net zo hard van die stoel zijn gevlucht als dochter deed.

En toch, bang of niet, er moest iets aan de kies gedaan worden. Ik ben gaan googelen op angst tandartsen. Twee dorpen verderop zit er één, die heb ik gebeld, we konden ook al snel terecht. Ook zij konden dochter niet helpen, ze was zo bang dat ze het ook niet geprobeerd hebben. In plaats daarvan mocht ze naar de tandarts in het ziekenhuis naar de tandarts, om uiteindelijk onder narcose geholpen te worden. De kies met de gat was inmiddels zover dat die niet meer gered kon worden. Haar melk kiezen hebben ze allemaal geboord. Twee andere kiezen hadden een gaatje, maar omdat al haar kiezen wel schade hadden hebben ze alles in één keer gedaan.

Dochter gaat nu twee keer per jaar naar de angst tandarts. Ze heeft een hele lieve tandarts die haar angst begrijpt, en ook eerst alles laat zien en uitlegt wat er gaat gebeuren. De laatste keer is dochter voor het eerst in de stoel gaan liggen. Ook het fluor laagje mocht op haar blijvende kies worden aangebracht. Ik ben trots op mijn dochter dat ze haar angsten overwint. En heel dankbaar dat er mensen zijn die haar de kans geven haar angsten te overwinnen!

6 opmerkingen:

  1. Onze dochter loopt ook bij speciale kindertandarts. Zij is extreem bang zelfs alleen voor controle. Nu gaat ze 3 keer per jaar alleen maar kijken en poetsen en een keer naar de tandarts zelf. Het lukt nu zonder spugen. Ik hoop dat ze uiteindelijk zo ver komt dat ze niet zo angstig meer is.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voel je niet al te schuldig dat je korte tijd dochters gebit hebt verwaarloosd. Ik ben ook nooit zo erg poetserig geweest en ze kreeg ook wel eens laat appelsap. Ze is nu bijna 40 en heeft nog nooit een gaatje gehad! En tijdens zwangerschap dronk ik ook geen melk want dat lust ik echt niet en leefde ook niet zo uitermate gezond, dronk ook wel eens alcohol en rookte.

    Moraal : een groot deel is ook aanleg voor een slecht gebit !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Durf je nu zelf ook naar de tandarts?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee nog niet. Maar dat is ook omdat ik weet dat mijn gebit een hele grote kostenpost gaat worden.

      Verwijderen
    2. Toch proberen te gaan, want hoe langer je wacht, hoe hoger de kosten.
      Bovendien kan een gebit waaraan iets mankeert van invloed zijn op de rest van je gezondheid. Een goede mondhygiëne is echt belangrijk en die verkrijg je niet alleen door goed te poetsen.
      Misschien toch volgend jaar de tandarts meeverzekeren en dan met de tandarts overleggen om stukje voor stukje aan te pakken?? Je hebt maar één gebit, tenslotte.
      Sterkte! En je moet maar zo denken: een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest (en dat toch niet komt).

      Verwijderen
    3. Volgend jaar gaat de tandarts hoe dan ook verzekerd worden. Dat was dit jaar jammer genoeg nog niet mogelijk, omdat ik eerst van mijn schuld af moet zijn voor ze een aanvullende verzekering goedkeuren

      Verwijderen