dinsdag 17 februari 2015

'Onverwachte' kosten

In mijn achtertuin staat een kastanjeboom. Geen kleine beschaafde boom, die makkelijk zelf bij te houden is, maar eentje van minimaal 80 jaar oud. Ik ga er van uit dat hij ouder is.

De straat waar ik woon was voor de oorlog 1 van de grootste straten. Een paar jaar geleden vertelde een bewoonster over een kastanjeboompje die haar moeder in de achtertuin had geplant toen deze huizen net gebouwd waren. Toen haar moeder 40 jaar daarna overleed stond de boom er nog steeds. Verzonken in de herinneringen bedacht ze zich dat de boom waarschijnlijk al lang weg gehaald zou zijn. Omdat het over dezelfde straat ging, en ik een joekel van een kastanjeboom in de had staan, heb ik een foto van de boom gemaakt. De bewoonster kreeg tranen in haar ogen, dat was de boom van haar moeder.

Helaas moet de boom af en toe ook onderhouden worden ben ik bang. Ik heb het nog nooit laten doen, en volgens de buurman de vorige bewoner ook niet. De boom heeft de afgelopen 15 jaar vrolijk kunnen doorgroeien. Ik denk dat ik er niet naast zit als ik gok dat de boom minstens 7 meter hoog is.
Maar ja, dat onderhouden, dat heeft ook een prijskaartje. De vader van een vriendinnetje van dochter heeft een boom verzorging spertijd. Hij wou het wel voor 500 euro doen. Slik. Ik ben gister aan het googelen geweest, en ben bij iemand terecht gekomen die per dagdeel werk rekent. Dat is fijn, want de buurman heeft aangeboden om de takken weg te brengen als dat in de kosten scheelt. Dan zou het voor 250 euro kunnen. Nog steeds een hoop geld, maar beter dan 500 euro. Dan kan de boom er weer een paar jaar tegen.

15 opmerkingen:

  1. Een paardenkastanje behoeft weinig onderhoud, af en toe snoeien, ladder er tegen aan en een takkentang of takkenschaar.
    Af en toe is eens per vele jaren.

    Als de boom zo fors gegroeid is, is er vast veel water in de buurt, daar houden ze van.
    Jammer genoeg groeien er geen tamme kastanjes in NL,mbij mijn weten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De buurmannen van beide kanten hebben het vorig jaar geprobeerd, maar op een ladder was het niet veilig. Het stuk waarom het gaat zit veel hoger. Water is er genoeg, ik woon vlak bij een gracht.

      Verwijderen
    2. Wij hebben ook een kastanje in de tuin en laten die om de 10 jaar snoeien en de kruin wat uitdunnen zodat het licht er door kan.
      Trouwens, Opnieuw Beginnen, ik zoek iedere herfst, in een bos bij mij in de omgeving, tamme kastanjes. Om te poffen, om te eten bij spruitjes en om kastanjepuree te maken!

      Verwijderen
    3. Janne, wat zijn jullie ongeveer kwijt voor dat onderhoud?

      Verwijderen
    4. Er groeien veel tamme kastanjes in NL. Ga maar eens in Brabant kijken. En rapen in de herfst. Groetjes, Anne-Marie

      Verwijderen
  2. Zet het eens op zo'n supermarktbriefje. Misschien dat er iemand is die het gratis wil doen in ruil voor het hout.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moet je dat zelf betalen dan, doet de woningbouwvereniging dat niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, het argument van de woningbouw was dat als ik de boom niet wou ik het huis niet moest accepteren, de tuin en alles wat er in staat is niet hun verantwoordelijkheid. Dat namen ze destijds heel letterlijk, het heeft me heel veel moeite gekost om ze de losliggende (maar nog wel aangesloten) stroomkabels te laten verwijderen. Levensgevaarlijk!

      Verwijderen
    2. Ik zou eens contact zoeken met een wetswinkel. Mij lijkt dat de verhuurder hier ook een verantwoordelijkheid heeft omdat de boom hun eigendom is.
      Het huis is aan jou verhuurd met een boom met achterstallig onderhoud.

      Verwijderen
    3. De boomx zal niet hun eigendom zijn als een vorige bewoner die heeft geplant.

      Lastig probleem, waarschijnlijk hebben nieuwe huurders geen idee wat hun boven het hoofd hangt met zo'n boom in de tuin, en vaak al blijdat ze een woning toegewezen krijgen.

      Verwijderen
    4. Ik ben hier nog niet zo van overtuigd dat de boom geen eigedom is van de verhuurder. In ieder geval ook niet van de huidige huurster.
      Zij heeft hem zeker niet geplant.(gezien de ouderdom boom)
      Kijk eens bij eerstehulpbijrecht.nl

      Daar kwam ik oa dit stukje tekst tegen:

      "Er zijn al rechtbanken die hebben vastgesteld dat het verwijderen van een grote boom die er al stond toen de huurovereenkomst werd aangegaan, groot onderhoud is volgens het besluit kleine herstellingen en voor rekening is van de verhuurder."

      Jij wilt de boom waarschijnlijk niet verwijderen maar toch....
      De moeite waard om eens te bellen met een wetswinkel.
      Waarschijnlijk moet je het zelf betalen maar je weet maar nooit.
      Niet geschoten is altijd mis :-)




      Verwijderen
  4. kun je een foto van de boom plaatsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt langzamerhand werk voor professionals te worden. Ik heb vorig jaar een bedrijf gehad
    http://www.bas-boomverzorging.nl/

    die in de boom klom met een soort alpine uitrusting met een boomman en een grondman. Zij zijn in verhouding niet duur. Misschien kennen zij bedrijven in de rest van het land,die het op soortgelijke manier doen. Allemaal opgeleid in Velp Larenstijn. Anders daar navragen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is een flinke kostenpost zeg! Maar fijn, dat je hem in ieder geval al hebt kunnen halveren.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen