zondag 8 februari 2015

(Over)vermoeid

Ik heb periodes dat ik goed slaap: weinig tot geen last van nachtmerries, rare enge dromen die perfect aansluiten op waar ik mee bezig was voor ik ging slapen en vanuit daar verder gaan, en ik ben dan niet overdreven waakzaam. Helaas heb ik ook periodes dat inslapen of doorslapen een heel groot probleem is. Eén of twee dagen gaan nog wel. Mijn ergste periode tot nu toe was 2,5 week op maximaal 2 uur slaap per nacht. Daarna was ik ingestort, en was dochter naar school brengen genoeg om 4 uur slaap nodig te hebben om haar weer op te halen. Dat is niet voor herhaling vatbaar.

Ik heb geen slaappillen, ik heb het daar ook meerdere keren uitgebreid over gehad met de huisarts en psycholoog, en samen met hen de voors en tegens op papier gezet. De lijst met tegen was langer, ik ben er voor mezelf ook geen voorstander van.

Feit blijft wel dat ik nog steeds ptss heb. Ik heb er goed mee leren leven, en heb heel veel goede handvaten gekregen. Maar op het moment heb ik er wel last van. Ik ben heel waakzaam, en schrik van elk geluid. Vooral 's nachts. De ene nacht is inslapen een probleem, de andere nacht is het doorslapen en daarna weer in slaap vallen een probleem. Anders dan de vorige keer probeer ik tegenover mezelf nu wel toe te geven dat ik moe ben. Dat ben ik ook echt. Als ik heb gewerkt is mijn energie op. En dan moet ik nog dochter ophalen, eten koken, dochter onder stoppen. Om het maar niet te hebben over de huishoudelijke taken.

Ik heb nu besloten elke dag om 20 uur richting bed te vertrekken. Dan kan ik nog een uurtje wat lezen om de prikkels van buiten af te vermijden en kwijt te raken. Hopelijk werkt het. Mijn gemiddelde slaapuren liggen nu op 3 uur, terwijl ik minimaal 8 uur nodig heb.

9 opmerkingen:

  1. Phoe, herkenbaar zeg! Goed van je dat je nu vroeg naar bed gaat.
    Hopelijk helpt het je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn ook goede homeophatische slaapmiddelen zoals Dormiplant deze werkt heel ontspannend en heeft geen bijwerkingen. Ook heb je melatoninetabletten deze helpen zeker ook bij het ontspannen en slapen. Heb ze beide geprobeerd en bij mij hielpen ze zeker. Momenteel slaap ik goed maar ik heb ze altijd in huis voor het geval dat. Sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je wilt dat melatonine werkt moet je het via de huisarts op recept doen, de dosering van de melatonine zonder recept is veel te laag om wat te doen.
      En zelfs die op recept werkt niet voor iedereen.
      Slaaptabletten heb ik ooit gehad : inslapen ging een stuk sneller maar na vier uur slaap was ik dan klaarwakker en kon niet meer slapen.

      Verwijderen
  3. Op dit moment heb ik ook een periode van slecht slapen. Elke maand is dat als de maan vol is geweest en afneemt. Ik slaap wel meteen maar ben rond 3 uur weer wakker en kan dan niet meer stilliggen ga er dan half uurtje uit en drink wat cola light en lees wat en dan kan ik daarna wel weer lekker liggen, over 2-3 dagen is het wel weer over. Ik hen al van alles geprobeerd slaapthee, melatomine, valeriaan etc. Nu heb ik het maar geaccepteeerd en leef ermee.

    Als ik om 8 uur naar bed zou gaan zou ik wel slapen maar zeker niet doorslapen en middenin de nacht enkele uren wakker liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een hulpmiddel gebruiken voor het slapengaan is helemaal niet verkeerd.
    Van 1 doorslaapnacht kun je zo uitgerust en gelukkig zijn dat de volgende
    geen enkele moeite kost. Ik heb daarvoor Temazepam en die gebruik ik
    alleen als ik echt oververmoeid ben. Bang voor verslaving hoef je dus niet
    te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat bij helpt is lavendelolie. beetje goede echte etherische olie op een zakdoek en die op mn nachtkastje leggen. misschien het proberen waard ? voelt voor mij beter als tabletten

    letty

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sterkte! Er is ook veel gebeurd de laatste tijd.Het nieuws over je werk en de gezondheidszorg, de buurvrouw (of moeder van een vriendinnetje?) die ernstig ziek is, je arm/schouder. Dat sleep je toch allemaal mee. Verstandig om op tijd te gaan rusten en prikkels buiten te sluiten. Ik hoop dat je snel weer wat meer slaapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan je helaas geen tip geven, maar weet als geen ander wat slecht slapen met je doet! Daarom wens ik je sterkte. Pak zoveel mogelijk tussendoor rust, dan heb je dat tenminste. En moed houden dat het zal veranderen. Wat dat doet het!
    S.

    BeantwoordenVerwijderen