maandag 2 februari 2015

Spreekbeurt

Vandaag heeft dochter haar spreekbeurt. Elk jaar weer vind ik het een verschrikking. Als ouder wordt er van mij verwacht dat ik dochter help met informatie zoeken en haar spreekbeurt keer op keer op keer te oefenen.

Je moet het geduld maar hebben. En de tijd. Twee weken geleden kreeg ze de lijst mee waar op stond dat zij als eerste aan de beurt is. Twee weken. Twee weken waarin ik zelf ook moet werken, en na het werk ook vaak erg moe ben (en niet altijd oneindig geduldig). Dit jaar heeft dochter het gelukkig heel simpel gehouden, haar onderwerp is hamsters.

Ik heb voor dochter haar spreekbeurt op papier gezet, en elke dag heeft ze die 4 keer aan haar knuffels voorgelezen. Gelukkig hebben die wel het eeuwige geduld. Het heeft wel gewerkt, gisteravond kon ze haar spreekbeurt zo uit haar hoofd vertellen. Hopelijk hebben we volgend jaar iets meer tijd.

7 opmerkingen:

  1. Ik vind het soms een beetje apart dat ouders zoveel moeten helpen bij een spreekbeurt. Bij ons op school wordt dit niet echt verwacht. En ik doe het dan ook niet veel. Ik vind het belangrijk dat het de spreekbeurt wordt van het kind en niet van mij.

    Maar als het van je verwacht wordt, tsja, dan moet je wel...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar sluit ik me bij aan, Nicole.

      Verwijderen
    2. Ik vind het lastig. Ik heb niet veel mee kunnen helpen. Dochter heeft een onvoldoende gekregen. De juf vond dat ze te weinig had uitgezocht, een klasgenootje had beweerd dat er ook een boshamster bestond, en dochter wist dat niet. Op internet en haar informatie boeken is daar niks over te vinden, ik twijfel aan het bestaan van dat beest. Of dat alleen de reden is geweest weet ik niet, maar ik blijf van mening dat dochter echt haar best heeft gedaan iets goeds neer te zetten.

      Verwijderen
    3. Wat naar voor dochter een onvoldoende, zeker als ze er echt wel haar best voor heeft gedaan. Het lijkt wel of simpel niet meer mag in deze wereld, iedereen moet maar "alles" kunnen in de huidige maatschappij

      Verwijderen
    4. Och wat naar, een onvoldoende. Volgende keer meteen je onderwerp afbakenen. 'Deze spreekbeurt gaat over de huis-tuin-en-keuken-hamster. Niet over andere soorten. Er zijn wel andere soorten, maar daar heb ik het vandaag niet over.'

      Verwijderen
    5. Ze mag haar spreekbeurt over doen. Deze keer gaat ze het over lapjeskatten als huisdier doen. Ze heeft nog geen datum, ik hoop dat ze nu wat meer tijd krijgt

      Verwijderen
  2. Oh dat is niet leuk dat ze nu al een onvoldoende krijgen. Ik vind ook dat er al zoveel verwacht word op school van de kinderen. In groep 2 al een verhaal vertellen voor de klas over een doos met spullen die voor jou dierbaar zijn. Nu in groep 4 een boekbespreking in PowerPoint. En idd vanaf groep 5 een spreekbeurt. Gelukkig voor zoonlief werd de boekbespreking voor groep 4 met een goed cijfer afgerond, omdat het de eerste keer was. Want echt veel had hij er niet aan gedaan en had dan ook het laagste cijfer gekregen wat ze konden krijgen. De volgende keer zal hij toch beter zijn best moeten doen. En naar ons luisteren, want de tips die wij hem gaven vond hij niet nodig. Ik wil altijd best helpen maar het moet wel hun eigen worden, en ze moeten luisteren want anders hou ik er mee op en zoeken ze het zelf maar uit met een eventuele onvoldoende tot gevolg.
    Idd op boshamster kun je niks vinden, maar wel op europese of wilde hamster. Dat zijn andere hamsters dan die wij in kooitjes hebben. Maar je moest dan al wel op de volgende pagina van G.oogle zitten om een klein woordje hierover te kunnen vinden en dan verder zoeken op een andere benaming. Maar het had gevonden kunnen worden want ik heb er minder dan een minuut over gedaan.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen