vrijdag 20 februari 2015

Toeslagen

Vandaag zijn de toeslagen weer binnengekomen. Ik vind het bedrag nog steeds verbijsterend hoog, 970 euro per maand. Dat bedrag bestaat uit de zorgtoeslag: 78 euro, huurtoeslag: 237 euro, kinderopvangtoeslag: 318 euro en de kindertoeslag: 340 euro.
De kindertoeslag is sinds dit jaar zo hoog, ik krijg er een alleenstaande ouderkop van 240 euro per maand bij.
Wat de kinderopvang betreft, dochter zou in principe minder uren per week naar de opvang kunnen. Dan zou ik er 20 euro per maand op vooruit gaan. Maar voor die 20 euro leert dochter op de bso met andere kinderen omgaan, en ze heeft heel goed geleerd om voor zichzelf op te komen. Iets wat ze thuis niet goed kan leren, omdat ze alleen is.
De huurtoeslag is bijna de helft van mijn huur.

Ik heb mijn spaarrekening opgedeeld in 10 potjes, voor de vaste lasten. Het geld van de toeslagen heb ik over de potjes verdeeld. Zodra het salaris komende week binnen is (waarschijnlijk woensdag of donderdag) ga ik de rekeningen weer betalen. Zo hou ik het overzichtelijk voor mezelf.

14 opmerkingen:

  1. Wow, jouw toeslagen zijn bijna even hoog als mijn netto loon met 20 uur werken. Maar daar tegenover heb ik geen kind, geen huurtoeslag maar wel zorgtoeslag. En ik gun het je van harte omdat die toeslagen niet voor niks bestaan. Betaal je alles met de hand dan? Zo klinkt het met de potjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn toeslagen zijn hoger dan mijn loon geworden. Het meeste betaal ik met de hand ja. Ik weet dat bedrijven het fijner vinden met automatische incasso, maar dan heb je een terugboek termijn. Op het moment dat ik slecht in mijn vel zit, boek ik dat geld terug, en geef het vervolgens uit. Niet handig, en ik weet dat ik het niet moet doen. Maar op zo'n moment zie ik dat niet zo. Door alles zelf over te maken voorkom ik dat, en ook de problemen die daarmee ontstaan.

      Verwijderen
  2. Het is met toeslagen wel zaak om continu de vinger aan de pols te houden qua inkomen. Wijzigt je inkomen zorg er dan voor dat je dit aanpast op mijn toegeslagen.nl.
    Dat zorgt ervoor dat je niet ineens na een paar jaar duizenden euro's moet terugbetalen.

    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit met mijn jaarinkomen nog 2500 euro onder die grens. Of mijn werkgever moet in één keer heel gul worden :-)

      Verwijderen
    2. 2500 euro !!! dan werk je maar een paar uur per week ?

      Verwijderen
    3. Ik heb een jaarinkomen van 14.500 euro, en ik werk 20 uur per week

      Verwijderen
  3. Je toeslagen zijn hoger dan je loon.!!! Sta je er weleens bij stil waar dat geld
    vandaan komt? Namelijk van mensen zoals ik die gewoon fulltime werken en
    daarmee het geld ophoesten voor figuren zoals jij die maar een beperkt aantal
    uren werken en daarnaast een groot bedrag in hun schoot geworpen krijgen.
    Helene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helene, waarom werk je fulltime als je toch alleen maar belasting moet afdragen over je zuurverdiende centjes?
      Roos

      Verwijderen
    2. Wees blij dat ik werk Helene. De andere optie was de bijstand, en dan had ik nog meer van je belasting centen ingepikt. Ik heb het beleid in Nederland niet verzonnen, maar dat betekend niet dat ik er geen gebruik van mag maken.

      Verwijderen
    3. Toeslagen zijn een recht Helene. Iemand die gebruik maakt van de mogelijkheid tot hypotheekrente aftrek, eigenlijk ook een toeslag, krijgt groot gelijk als hij er gebruik van maak. Als hij dat niet doet, wordt hij voor gek verklaard en een dief van zijn eigen portemonnee genoemd. Dus waarom zou iemand die recht heeft op andere toeslagen dan 'jouw dure belastingcenten' opmaken.

      Blijkbaar heeft 'nieuw begin' recht op de toeslagen, anders zou ze die niet krijgen.

      Trek je er niets van aan Nieuw Begin, je hebt en houdt altijd zeikers die je het licht in de ogen niet gunnen.

      Verwijderen
    4. Ik kan er niet wakker van liggen Ingrid. De toeslagen geven mij de ruimte om ook een moeder te kunnen zijn voor mijn dochter, maar daarnaast ook parttime te kunnen werken. Vorig jaar kreeg ik 700 euro aan toeslagen. Voor mij was de alleenstaande ouderkop niet noodzakelijk geweest, maar hij geeft wel extra ruimte voor nu mijn achterstanden weg te werken, en over een paar maanden te kunnen sparen

      Verwijderen
    5. moet ook gelijk denken al dat gezeur over toeslagen en dan lekker wel zelf een mooi bedrag aan hypotheekrente-aftrek ontvangen voor je veels te hoge hypotheek want we willen wel mooi wonen. Niks van aan trekken hoor!
      Tina

      Verwijderen
    6. Los van dat ik je je toeslagen niet misgun vind ik het in Nederland wel een nutteloos systeem van rondpompen van geld. Bedoel met die 20 uur werken per week betaal je belasting die je via toeslagen weer net zo hard terugkrijgt. Ik heb alleen recht op hypotheekrente aftrek en die pak ik met liefde aan. Maar denk dat het echt zoveel beter zou zijn als alle toeslagen (en ik vind een uitkering geen toeslag) op houden te bestaan, en ook een streep door de hypotheekrenteaftrek. En vervolgens een behoorlijke verlaging van de inkomstenbelasting. Zo gaat werken echt lonen, en krijg je in mijn optiek een eerlijker systeem.

      Verwijderen
  4. Helene, mensen met goed betalende banen nu, die ze hebben door dik gesponserde studies, kunnen over een paar maanden in precies dezelfde situatie zitten als opnieuw beginnen nu.

    Als samenleving moeten we blij zijn dat we elkaar kunnen en willen helpen, dan is die samenleving er ook voor jou als je het nodig hebt.

    Ik ben blij dat ik niet van zulke egoisten in mijn omgeving heb zoals Helene. Walgelijk!

    BeantwoordenVerwijderen