woensdag 11 februari 2015

Vriendinnen

Vriendinnen. Of juist niet. Als meisje had ik al heel veel moeite om vriendschappen te sluiten. Ik had in de straat een vriendin wonen, met wie ik elke dag speelde. Totdat onze moeders knallende ruzie kregen en we allebei een verbod kregen om met elkaar te spelen. Ik ben te vaak van basisschool gewisseld (5 keer) om een vriendschap met iemand op te bouwen.
Op de middelbare school had ik wel een goede vriend en later ook een vriendin. Tot mijn ouders besloten naar de andere kant van het land te verhuizen. Op de nieuwe school had ik wel snel een vriendin. Zelfs nadat ik vervroegd van de middelbare ging om naar het MBO te gaan en zij doorging voor haar diploma bleven we vriendinnen. Totdat ik zwanger werd van mijn dochter. Volgens haar moeder kon ze niet meer met me omgaan (zei ze), met een baby in mijn buik had ik een slechte invloed op haar. Toen was ik alleen. Geen vriend meer, hij wou immers geen kind meer, en ik ben tegen abortus. Mijn ouders waren tegen alleenstaande moeders. En ook geen vriendin meer.

Na 6 jaar hoorde ik weer wat van mijn ex-vriend, hij miste mij toch wel erg, en was zelfs bereid om mijn dochter te accepteren en haar vader te spelen. Aan zo'n man heb je wat.

Vorige week kreeg ik op facebook een bericht van de 'vriendin', hoe het met me was? Ik ben er (nog) niet op ingegaan. Wil ik dat wel? Op het moment dat ik iemand nodig had heeft ze me hard laten vallen. Ik neem het haar niet kwalijk, maar waarom zou ik nu contact willen? Ik ben er nog niet over uit. Het berichtje staat nog ongelezen op facebook, waarschijnlijk doe ik er niks mee. Ik heb er nog geen behoefte aan.

7 opmerkingen:

  1. Echte vriendschap is onbetaalbaar. Jij hebt gelijk, dat zijn geen vrienden. Die hadden jouw gesteund, door dik en dun. Neus in de lucht en doorgaan, jij verdient beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ...zij ( neem ik aan) was toen 20 en woonde ( denk ik) nog bij haar moeder/ ouders thuis. Je kunt iemand haar/zijn jeugdzonden niet blijven nadragen. Bedenk wat je zelf graag ( eventueel niet nu maar misschien later) zou willen en laat haar dat duidelijk weten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met Janne eens. Weet ze van de moeilijke jaren die je achter de rug hebt en hoe goed je je leven nu hebt opgebouwd?

      Schrijf haar heel kort hoe je je gevoeld hebt destijds en hoe je nu tegenover hernieuwd contact staat. En wacht af naar haar reactie.
      Ik zou zelf in ieder geval iets laten weten als ze de moeite heeft genomen je op te zoeken en contact op te nemen. Wie weet hoe zij er ook mee heeft geworsteld hoe het is gegaan.

      Verwijderen
  3. Er zijn vriendschappen in categorie├źn.Iemand met wie je regelmatig gaat zwemmen, is anders dan een hartsvriendin met wie je alles deelt. Denk ook eens hoe jouw definitie van vriendin is en of jouw verwachting erbij klopt met hun verwachting.
    Ik zou zo'n Facebookpersoon eerder een oude kennis noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Denk dat we allemaal rond ons twintigste wel eens dingen gedaan of gezegd hebben (al dan niet onder invloed van onze omgeving) waarvan we naderhand pas beseften wat de invloed zou kunnen zijn geweest.
    Misschien toch maar gewoon reageren en zeggen dat het je verrast iets van haar te horen? (Bijna) Ieder mens verdient tenslotte een tweede kans. Als er een antwoord komt, kun je daaruit vast afleiden of het serieus bedoeld is of niet. Daarna kun je altijd nog eerlijk zeggen dat je geen verder contact wenst als je er geen goed gevoel bij hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb op haar bericht geantwoord, en een leuk gesprek gehad :-)

      Verwijderen
  5. Moeilijke keuzes, het oude vertrouwd of iets helemaal nieuw. Soms doet een gesprek deugd om oude wonden te helen.

    BeantwoordenVerwijderen