zondag 1 februari 2015

Wat ben je waard?

Wat ben je waard? Tijdens de dienst werd een fragment van het SBS programma wat ben waard getoond. Om over na te denken. Ik ken het programma verder niet, maar mijn eerste indruk was dat het over geld ging. Maar iets als persoon waard zijn gaat over meer dan alleen geld, is mijn mening.

Als ik ga nadenken over wat ik waard ben in geld, kom ik in de min. Mijn spullen zijn weinig tot niks waard, en spaargeld heb ik ook niet.
Maar als persoon ben ik veel meer waard, al verschilt dat per rol die ik vervul. Als moeder ben ik het meest waard, onvervangbaar. Als dochter zijnde ben ik daarin tegen niet veel waard, ik ben een kreng. Als collega word mijn inzet gewaardeerd, maar ik ben vervangbaar. Dat is net zoals mijn rol van zorgassistent, de bewoners vinden het fijn als ik langs kom, als ze denken dat ik het niet hoor, hoor ik ze vaak tegen andere bewoners of familie zeggen hoe lief ik ben. Maar ook daar ben ik vervangbaar. De buren vinden mij een goede buurvrouw.

Maar voor elke rol geldt wel, de waarde is niet in geld uit te drukken. Het SBS programma zal ik niet snel gaan kijken. Een mensenleven draait om veel meer dan alleen maar geld!

1 opmerking: