dinsdag 24 februari 2015

Zelf betalen

Dochter vind het zelf boodschappen doen ontzettend leuk. Met een aantal dingen heeft ze al het inzicht waar iets het goedkoopste is, en waar wat duurder. Zoals met kleine flesjes suikerwater. Bij de snoepwinkel zijn die 55 cent per stuk. Bij de supermarkt kun je precies dezelfde flesjes kopen, alleen dan in een set van 3 voor een euro. Ook de snoepjes kun je beter bij de supermarkt of de a.ction halen dan bij de snoepwinkel.
Ook toen we de laatste keer in s.lagharen waren merkte ik dat ze zich bewust ging worden van de prijzen. Dochter krijgt daar altijd 20 euro om zelf te besteden, wat ze over houdt mag ze zelf houden als we weer thuis zijn. Dat scheelt een hoop gezeur, en wat dus de vorige keer gebeurde, ze begon naar de prijzen te kijken. In s.lagharen was de slushpuppy 5 euro, terwijl die bij de snoepwinkel thuis maar een euro is. Dochter vond dat zonde van die 4 euro, en besloot te wachten tot ze weer thuis was,

Gister was ik samen met haar bij de supermarkt en kwam ze met een reep k.itkat aanzetten die ze wou kopen van haar eigen geld. Prima, wat kost hij? 90 cent, wist dochter te vertellen. Ik heb haar meegenomen naar het snoepvak waar ze zag dat de prijs voor 5 repen €1,50 was. Dochter rende terug naar het snoepvak bij de kassa om de reep terug te leggen, waarna ze vervolgens de 5 repen wou kopen. Daar heb ik wel even ingegrepen. Want 5 repen gaan even hard op als 1 reep. Ik heb die verpakking gekocht, en dochter heeft mij 30 cent gegeven voor de reep die ze wou opeten. We hebben afgesproken dat als ze zo'n reep wil, ze dan 30 cent aan mij geeft. Ik vond het mooi om te zien hoe bij haar het kwartje viel dat het snoep bij de kassa toch wel erg duur was in vergelijking met een verpakking van hetzelfde snoep in de winkel.

10 opmerkingen:

  1. Daarom laat ik mijn dochter dus die reep bij de kassa WEL kopen en die voordeel verpakking niet. Je geeft in absolute zin minder uit en je hebt minder snaai die verleidelijk loopt te roepen van uit de kast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel goed dat je dochter nu al zo bewust met geld omgaat en/of dat jij haar op bepaalde dingen opmerkzaam maakt.
    MIsschien vind je me bemoeierig, maar het valt me wel op dat er bij jullie veel snoep en drankjes met heel veel suiker erin gekocht worden. Ik ben zelf echt geen gezondheidsfanaat of tegen suiker, maar ik geloof niet dat het goed is een kind zo vol suikerhoudend voedsel te stoppen. Je doet een kind ├ęcht niet te kort als je alternatieven zoekt en die hoeven niet duur te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is misschien wel veel wat er hier in de kasten staat. Ik moet er wel bij zeggen dat wat ik koop, niet altijd meteen wordt opgegeten/gedronken. Vorige maand zijn er 5 pakken taksi doorheen gegaan. Ook 6 pakken chocomelk, maar daar hou ik van. Als ik naar het gebruik nu kijk is daar echt verbeterd. Anderhalf jaar terug ging er nog een pak sap/taksi en een pak chocomelk per dag doorheen. Chocola hebben we ook in huis, evenals koekjes. Dat zijn dingen die in de winkel echt verleidelijk zijn. Op zich valt het gebruik daarvan ook wel mee. De meeste dingen liggen gewoon in de kast, en op zondag wordt er altijd iets meegenomen naar de kerk voor na de dienst. In de zomer wordt hier niks met chocola gekocht, ik heb een gloeiende hekel aan chocola wat smelt. Fruit eten we de laatste maanden vrij veel, en dochter en ik drinken ook veel meer water.

      Verwijderen
    2. Goed bezig toch.En veranderingen op welk gebied dan ook kosten tijd.

      Verwijderen
  3. Ik vind je verhaal leuk maar ik schrok wel dat het alleen over snoep ging en frisdrank, ik hoop dat je het snoepgedrag kan bijstellen want het is niet goed voor je gezondheid vooral bij kleine kinderen. Ook de tandarts moet je tegenwoordig zelf betalen. Misschien kan ze met haar zakgeld beter richting de speelgoedwinkel gaan. Groet Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat van de suikerhoudende drankjes viel mij ook op, maar wij gebruiken dat misschien dan weer extreem weinig. Er komt gemiddeld 1 pak spa&fruit per jaar (met de verjaardag) in huis, die wordt dan opgemaakt als limonade. En er gaat ongeveer 1 fles limonade per 6 weken door heen.
    Chocolade melk kan in de winter heel hard gaan als we warme chocolademelk maken.
    Verder wordt er thee en water gedronken. Er gaat een fles water mee naar school, geen limonade of pakjes.
    Natuurlijk drink ik ook cola, maar alleen buitenshuis, dochter neemt dan vaak chocomel of soms appelsap, maar vaak vraagt ze ook om water.
    We hebben net het laatste beetje snoep van haar verjaardag (augustus) in de snoeppot gedaan. Waar het bij ons mis gaat (we zijn niet heilig natuurlijk) zijn de hartige dingen: droge worst, blauw schimmelkaas, olijven. Dus die kopen we alleen in de vakanties of als we een hele dag op toernooi zijn.

    Ons maak je dan weer blij met een bezoek aan de KFC of McD. Maar dat bewaren we dan ook maar voor vakanties of andere bijzonderheden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met die suikerhoudende drankjes bedoel ik geen energy drank of sportdrank, dat komt hier niet in huis, en ook al ziet het er heel lekker uit, dochter weet waarom ze dat niet mag drinken. Ze verkopen hier bij de supermarkt van die flesjes van 50ml, flinstone drank. Ik ga ervan uit dat er veel suiker in zit. Dochter koopt zo'n verpakking 1 keer in de 2 maanden ongeveer. Met een euro zakgeld per week is het ook zo weer op.

      Verwijderen
  5. Heb je de F.eriaz nieuwsbrief gezien? Heel voordelig naar Slagharen. Nog een paar dagen geldig volgens mij. gr Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik had het wel gezien. Dit jaar wil ik met de renovatie wat vaker weg, dan gaan we een paar weekenden naar een pretpark met hotel. In plaats van de 300 euro die ik reken voor Slagharen per keer, kan dat voor 120 euro (inclusief vervoer). En daar is alles inclusief, dus we hoeven niet veel geld mee te nemen.

      Verwijderen
  6. Ik vind dat je goed bezig bent met het financieel opvoeden van je dochter. Zelf had ik ook het voordeelpak kitkat laten zien en gekocht i.p.v. de dure enkele reep, want zelf zou ik ook voor de goedkoopste optie gaan, dus waarom dan niet als je je dochter iets laat kopen. En als je 5 repen koopt wil dat nog niet zeggen dat ze allemaal op dezelfde dag op moeten.

    BeantwoordenVerwijderen