zaterdag 28 februari 2015

Zoetigheid

Op mijn blogje over het zelf betalen kwamen best forse reacties (zo kwam het op mij over). Ik heb mezelf de vraag gesteld of ik echt zo slecht bezig ben. Mijn kind aan het volproppen ben met suikers. Mijn gevoel zegt van niet. Dochter heeft een heel mooi postuur, heel mooi slank. Ze is 1m40 en 32,4 kilo. Daarmee volgt ze heel mooi haar eigen lijn die ze sinds haar geboorte heeft. (Dat zijn de woorden van de school dokter).

De mening over suiker is nogal verdeeld. Dat maakt het er niet makkelijker op. Ik denk dat als je het snoepgedrag beperkt houdt, er niks aan de hand is.

Dochter heeft op school een vriendinnetje, sinds groep 1 zijn de 2 bevriend. Bij vriendinnetje thuis is gezond eten de norm. Alleen met een verjaardag komt er suiker in huis, in de vorm van een taart. Het heeft zijn voordelen, dochter heeft daar crackers leren eten (ik kocht ze nooit, ik lust ze niet). Vriendinnetje kwam voorheen ongeveer 1 keer in de maand spelen. Vaak haalde ik toen onderweg naar huis nog iets bij de l.idl. Dochter en vriendinnetje mochten dan soms ook iets lekkers uitzoeken. Meestal werden dat spekjes.

Bij dochter kan ik snoep rustig laten liggen, ze snoept niet door, één of twee snoepjes en dan is het genoeg. Bij vriendinnetje was dat heel anders. Terwijl ik de keuken bezig was, of op de bovenverdieping, vrat vriendinnetje de halve zak leeg. Om zich 's avonds niet meer zo lekker te voelen. Waar dochter heeft geleerd zich in te houden, en naar haar maag te blijven luisteren, heeft vriendinnetje dit nog niet. Dochter weet ook heel goed dat als ze van teveel suiker dorst krijgt.

Op mijn blogje van gister kwam ook een leuke reactie binnen. Het zou zielig zijn dochter maar 1 klein blikje cola in de 2 weken te geven. Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind cola in een andere categorie vallen dan snoepgoed. Ik vind cafeïne niet geschikt voor kinderen, en al helemaal niet om dagelijks toe te dienen. Soms koopt dochter van haar eigen geld kindercola, daar zit de cafeïne niet in. Maar ze vind het ook niet zo lekker. En zo blijft dat kleine blikje een hele traktatie voor haar. Moet ik dat zielig vinden? Ik vind van niet!

9 opmerkingen:

  1. De anti-suiker brigade is een tikke erger dan de pro-borstvoeding brigade... gewoon doen waar je zelf zin in hebt! ik weet nu van eerste hand met een gewichtsproblem , dankzij ouders die alles deed om suiker te weren en gezond eten in huis . Toen ik 13 was , ging ik zelf snoep kopen en was niet te houden! Mijn dochter mag gewoon snoepen met mate, en dat werkt prima! soms kiest ze zelf fruit over snoep, dan weet ik dat ik het prima doe. Waarom mensen het zo nodig vinden om hun mening ( die trouwens altijd beter is? ) te stellen is gewoon volgens mij iets nederlands.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je doet het prima als ik dit zo lees. Zoon is 6 en krijgt zaterdagavond een glaasje cola en een bakje chips. En na schooltijd is het of een koekje of een snoepje. Meestal wordt er gekozen voor een snoepje. En 1 of 2x per dag een glas (dik)sap. En voor de rest water en thee. Dochter (2) vraagt altijd zelf om water als ze dorst heeft, zo grappig. Want zoon vraagt dan vaak weer om sap, maar dat heeft waarschijnlijk ook weer school mee te maken. Die hebben toch wel een invloed.
    En ook wij hadden vroeger zo'n gezin, heel gezond eten nooit snoep en als ze dan bij ons was gelijk zeuren om een snoepje en daarna een koekje. Toen heeft mijn moeder dus de regel ingesteld na schooltijd is er tijd voor thee en een koekje en daarna nog een snoepje. Want ze kon dan de hele middag door vragen, zo brutaal.
    En hier krijgen ze ook wel eens wat extra het hoeft niet allemaal zo strak, gaan ze later alleen maar van uit de band springen als ze op vo zitten.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja je bent prima bezig want je beschouwt snoep/koek/cola als tractatie en dat is al van oudsher zo. Alleen bij gezamenlijke feesten en/of dagen kwamen zoete dingen op tafel.
    De dagelijkse kost is voeding, die zoete zaken zijn dat niet. Eigenlijk net zoals patat, kroket etc. dat eet je ook niet elke dag. De basis is het belangrijkste.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alle lekkers weghouden bij kinderen werkt zeker niet, want - zoals hierboven ook al gezegd - dan gaan ze zich bij anderen te buiten. Mijn, inmiddels volwassen, zoon was ook niet vies van snoep en hij kreeg het ook met zeer grote regelmaat, maar moest daarnaast zeker ook fruit en wat minder zoetige dingen eten. Goede alternatieven voor zoete frisdranken zijn natuurlijk (ijs)thee, water, diksap-ranja, maar een blikje cola in de 2 weken zal heus zo slecht niet zijn. Toch werd mijn zoon op z'n twaalfde door de tandarts aangeraden helemaal te stoppen met cola drinken, omdat dat het glazuur van zijn gebit aantastte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fruit tast het glazuur ook aan :-)

      Verwijderen
    2. 't Lijkt me appels met peren vergelijken en ik hoop niet dat je hiermee wilt beweren dat er geen fruit gegeten moet worden. Ik ga er maar vanuit dat het grappig bedoeld is.
      Enneh: mijn zoon is inmiddels 30, eet veel fruit, drinkt nog steeds geen cola en heeft een gebit om door een ringetje te halen :-)

      Verwijderen
    3. Goed of slecht gebit heeft niet alleen maar met voeding en poetsen en maken.

      Verwijderen
  5. Bij ons om de hoek woont een tweeling en die spelen regelmatig met dochter van 10. Ze krijgen geen koek, snoep, sap of chips thuis en lopen maar te schuimen om er toch aan te komen. Zo vragen ze steeds aan dochter om iets te gaan halen thuis. Ze rukken de snoep nog net niet uit je handen en verhangen zich om een ijsje. Als dochter daar speelt dan krijgen ze ook maar heel weinig tussendoortjes. Een klein rijstwafeltje uit school (om 14.00 uur) en dan lijkt het me lang tot etenstijd.
    Iedereen moet gewoon doen wat hij of zij wil maar het geeft wel een vertekend beeld in deze situatie.
    Onze kinderen krijgen elke dag een koekje (bij de thee) en een snoepje. Soms een handje chips. Zoon van 15 heeft zakgeld en daar koopt hij heus wel eens wat lekkers van.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Snoepjes koop ik nooit, koekjes zelden. Cola heel zelden. Mijn zoon, nu 16, vraagt er ook niet om. Af en toe koop ik appelsap en als er vrienden voetbal komen kijken ook weleens chips. Maar die dingen zijn dus niet altijd in huis. Zoon drinkt water, thee en soms koffie. Ook bak ik geregeld een cake of appeltaart. Ook toen hij jonger was kocht ik geen snoep. O ja, donkere chocola vind hij erg lekker en dat is meestal wel in huis. Het valt erg mee met het snoepgedrag hier in huis. Zouden er (kleine) kinderen komen die thuis niet mogen snoepen, dan denk ik niet dat ik ze snoep zou geven. Wel iets anders, nootjes of een stukje kaas of zo.

    BeantwoordenVerwijderen