maandag 16 februari 2015

Zomervakantie-gevoel

De laatste paar gewerkte dagen heb ik het zomervakantie-gevoel. En dat is niet heel positief vind ik zelf. In de zomervakantie is er altijd een groot personeelstekort, er lopen een hoop onbekende inval en uitzendkrachten, en het vaste personeel wat er nog is lijken in zo'n periode alles driedubbel te vragen. Het moment dat de werkdag dan voorbij is komt vaak ook geen moment te vroeg.

Het is nu half februari, en het lijkt nu al zomervakantie. Het personeelstekort is chronisch, en de leiding heeft een schoonmaak rooster bedacht voor 6 mensen (we hebben geluk als er 4 mensen zijn). De bewoners zijn door de leiding meteen ingelicht over die verandering die vandaag inging. Ook voor ons team was er een brief, er wordt de komende weken niks veranderd. Zoals het in die brief stond is er geen enkele ruimte voor discussie. Werkstress wordt er wel geleverd, ik zie op tegen morgen. Ik weet nu al dat ik met de tijd die ik heb voor de schoonmaak en de tijd die de bewoners is beloofd (die is vaak ook echt nodig), een half uur tekort kom.
Tuurlijk, ik wil alles proberen. Maar ik ben geen superwoman. Ik vraag me af hoever dit zal gaan. Lastig vind ik het wel, als ik 1 kamer minder schoonmaak heb ik de bewoner van die kamer daarmee. Waarschijnlijk wordt daar wel vanuit gegaan door de leiding. Niemand wil de bewoners teleurstellen. Maar ik geef geen pauzes meer op. In ieder geval, dat zegt mijn verstand. Nu mijn gevoel nog even overtuigen...

3 opmerkingen:

  1. Hopelijk lukt het je voet bij stuk te houden. Hoe naar ook voor de bewoners, als jullie er met z'n allen aan onderdoor gaan, zijn zij nog verder van huis.
    Misschien de hoofden bij elkaar steken en gezamenlijk naar de directie toe om te melden dat men het onmogelijke van jullie vraagt.
    Zitten er onder jullie leden van een vakbond? Daar zou je kunnen informeren wat je het best in jullie situatie kunt doen.
    Heel veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is je werk gewoon doen. En daarvoor de meer Uren schrijven geen optie? Ze snappen toch ook wel dat de rek er een keer uit is! Ik weet wel dat het makkelijk schrijven is zo. En dat het in de. Praktijk vaak een stuk lastiger is. Succes met de situatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je gevoel vasthouden lijkt me inderdaad lastig, toch
    heb je alle recht daartoe. Misschien kunnen bepaalde
    dingen anders, minder vaak, zodat je toch een prettig
    gevoel kunt overhouden?

    BeantwoordenVerwijderen