dinsdag 17 maart 2015

Boeken

Als kind was ik gek op boeken. Ik las de boeken die ik onder mijn neus kreeg meestal in een halve dag uit. Mijn moeder vond het altijd zonde om mij een boek te geven, want boeken zijn duur en als je er maar één dag plezier van had. Als kind begreep ik dat niet. Want de boeken die ik had las ik tientallen keren. Het was mijn schat.
Boeken bij de bieb lenen was ook geen optie volgens moeders. Toen woonde ik nog in een grote stad, en de bieb zat op 20 minuten fietsen. En omdat de weg te gevaarlijk was, mocht ik niet alleen. En als je er een boek leende, moest hij in 3 weken weer terug zijn. Onbegonnen werk.
Ik mocht dan in de bieb geen boeken lenen, maar ik ontdekte wel iets anders. Afgeschreven boeken. Mijn vader legde uit dat dat boeken waren die je (toen) voor een gulden mocht kopen, en dan niet meer terug hoefde te brengen. Ik kreeg in die tijd 2 gulden zakgeld per week.
Sinds die ontdekking was mijn boekenschat in korte tijd uitgebreid.

Nu snap ik wel wat mijn moeder bedoelde, dat het zonde is van het geld. Ik hou nog steeds heel veel van lezen, alleen ik lees een stuk minder. Op donderdagavond neem ik een boek mee, en ook tijdens de weekendjes weg lees ik veel. Nieuwe boeken voor mezelf koop ik nog steeds niet. In de bieb kosten afgeschreven boeken 1,50.
Voor dochter koop ik ook veel boeken in de bieb, en ook bij de kringloop. Maar ik haal af en toe ook een nieuw boek voor haar. Kinderen houden van herhaling, en juist omdat boeken dan vaker gelezen worden vind ik het niet zonde van het geld.  Ondanks dat ze dyslexie heeft leest ze graag, vooral samen. Zolang het maar niet te moeilijk is.

Gister heb ik weer een aantal boeken bij de bieb gehaald. Twee leuke boeken voor dochter, en één boek voor mij. Bij elkaar voor 3,50.

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk, dat lezen. Fijn dat je dochter het ook graag doet.
    Ik heb het ook altijd veel gedaan en ik lees nog steeds veel, vind boeken onmisbaar in een (kinder)leven. Bij de kringloop of anders tweedehands kun je vaak heel mooie exemplaren vinden voor weinig.
    Sommige mensen vinden een cadeaubon niet echt een cadeau, maar ik ben altijd heel blij met boekenbonnen. Dan is het net wat minder erg dat een boek zo duur is. Als ik zeker weet dat ik een boek niet voor een tweede keer lees, probeer ik het te verkopen via Marktplaats of Bol.com.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met 1 spaarprogramma op internet spaar ik per jaar 2 boekenbonnen van 10 euro. Bij een boekenwinkeltje een paar dorpen verderop hebben ze hele mooie prentenboeken die ze graag leest, die mag ze daarvan kopen.

      Verwijderen
  2. Kruidvat heeft vaak nieuwe boeken voor 3 a 4 euro.Laatst daar nog een boek gehaald dat bij de boekhandel 12,50 was.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De bieb is een betere optie dan kopen. Je huis loopt niet vol en je kunt je nog eens een vergissing veroorloven, ;) ik hou echt van de bieb. :)

    BeantwoordenVerwijderen