dinsdag 17 maart 2015

Een nieuwe baan?

Vanmorgen met de pauze zaten de medewerkers van de keuken te puzzelen hoe ze hun rooster vol konden krijgen. Ze hebben zo'n tekort, dat het rooster passend maken niet ging lukken. Omdat ik het leuk vind om te weten hoe andere teams werken, heb ik aangeboden dat ik (als het mag van beide teamleiders) best één keer per maand een weekend bij hun wil werken. Dat aanbod gaan ze morgen bespreken met hun teamleider. Prima.

Vanmiddag werd vanuit de keuken mijn mailadres gevraagd, dat er contact met mij kan worden opgenomen. Ook werd erbij gezegd dat ze een vacature hebben voor evenveel uur per week als dat ik nu heb, alleen met een hoger salaris. En dat ik prima in hun team zou passen.
Een collega met wie ik goed op kan schieten vind dat ik die kans met beide handen aan moet grijpen. Maar wat wil ik? Mijn gevoel schiet meerdere kanten op.

Ik vind het heerlijk om voor de bewoners te kunnen en mogen zorgen. In de andere baan zou ik de bewoners nog steeds zien. Alleen de 1 op 1 gesprekken vallen weg.
Aan de andere kant is de werkdruk, waar ik de laatste tijd steeds meer tegen aanloop, een stuk minder. En meer salaris voor dezelfde uren, dat is ook niet verkeerd.

Ik vind het lastig. Ik weet dat ik niet gelijk een keuze hoef te maken. Maar het feit dat er ook iets anders is, en dat die mensen mij graag als collega willen. Het voelt nog best eng.

13 opmerkingen:

  1. Als je het in je privéleven kunt bolwerken dat je in deze functie gaat werken, met bijbehorende werktijd, dan is het zeker de moeite van het overwegen waard. Het levert je financieel ook wat meer ruimte op; iets wat toch ook niet onbelangrijk is.

    Wellicht kan je voor je huidige afdeling op een soort invallijst worden gezet, dan kan je op een vrije dag worden gebeld of je voor een zieke collega in zou kunnen vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie kans! En mocht het echt tegenvallen dan is er vast wel weer een weg terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms moet je gewoonweg eens iets durven te doen en je kans grijpen.
    Fijn te weten dat ze je er graag bij hebben, vind je niet?
    En dat extra geld, dat is natuurlijk niet te veronachtzamen en misschien geeft het werk je ook wel meer rust (in je hoofd), beide punten lijken me niet onbelangrijk.
    Succes met je beslissing.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat vindt je er dan eng aan? Ze willen je graag erbij hebben en dat is toch een heel goed teken! Kennelijk valt je werklust-vriendelijkheid-bereidwilligheid op.

    Allemaal pluspunten eigenlijk, of is er iets wat jij als negatief ziet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het gevoel (ik weet dat ik het niet zo moet zien) dat ik de bewoners in de steek laat. Waarschijnlijk is dat gevoel over een paar dagen minder sterk.

      Verwijderen
  5. Ik zeg doen!
    (voordelen zijn groter dan de nadelen)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb ik het goed en heb ik eens gelezen dat mogelijk je huidige baan over een tijd niet meer zou kunnen bestaan? Is dat wel in de keuken gegarandeerd?
    Zoja, dan zou ik zeker de overstap maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat is niet gegarandeerd. Het werk is in hetzelfde gebouw, op het moment dat het sluit is het over.

      Verwijderen
  7. Wat voor contract heb je nu,vast contract.En dat ruil je in voor een jaarcontract.
    Zeker belangrijk om dat in je overweging mee te nemen. je positie als werknemer is stuk zwakker met jaarcontract.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nu een vast contract. Ik zou sowieso alleen over gaan als ik het vaste contract hou. Als dat niet kan blijf ik waar ik ben.

      Verwijderen
    2. Lijkt me een prima beslissing. Doen als je een vast contract krijgt, laten als dat niet zo is. Je hebt de financiën nu hard nodig.

      Verwijderen
    3. Het lijkt mij dat als je bij dezelfde werkgever blijft ze niet zomaar jouw vaste contract heen kunnen. Als ik op een andere locatie ga werken bij dezelfde zorggroep tellen mijn contracten gewoon door.

      Als ik je mag adviseren over jouw keuze zou ik het doen. Je kunt misschien invaller blijven in je huidige functie? En je kunt natuurlijk altijd nog ff binnenlopen.
      Wat je ook kiest, je moet het doen met de kennis van nu. Je weet niet wat de toekomst je gaat brengen, maar een uitstervende functie (toch?) en meer salaris zouden voor mij de keuze minder moeilijk maken.

      WG

      Verwijderen
    4. Ik zou het ook doen, met behoud van het vaste contract, je leert namelijk weer nieuwe taken erbij, zodat je breder inzetbaar bent. En als je het werk leuk vindt met minder stress, zou ik het zeker doen. Je kunt altijd nog even een 1-op-1 gesprekje met bewoners inpassen, desnoods vlak voor of na je dienst. Je laat ze echt niet in de steek, maar je zorgt nu voor hun maaltijden, dat is ook zorg, maar dan anders..!
      Groetjes, Tineke

      Verwijderen