zondag 1 maart 2015

Opruimen

Op verschillende blogs kom ik het tegen: opruimen en ontrommelen. Als ik na het lezen van zo'n blog een voorzichtige blik in mijn huiskamer werp, zakt de moed me in de schoenen. Schoolvakanties zijn leuk, maar absoluut niet goed voor mijn structuur. Ook de veranderingen op mijn werk helpen niet mee, nu was ik op 2 plekken structuurloos. Gevolg: chaos. Chaos in mijn hoofd, chaos in mijn huis, en door de chaos op het werk, na het werk een te vol hoofd en te weinig energie om daar iets aan te veranderen. Dat moet toch ook anders kunnen?
Vast wel. Lijstjes maken helpt meestal wel. Maar nu even niet. Want als ik met zo'n lijstje werk heb ik rust nodig. En met 2 meiden die heen en weer lopen is dat er niet. Voorheen stuurde ik ze dan een dagje naar de buren, ga daar maar een keer spelen. Maar dat is te vermoeiend voor de buurvrouw nu, dus blijven ze hier.

Misschien dat ik de kerkdienst een keer oversla, en de keuken tot verboden gebied verklaar. Dan kan ik daar alles weer lekker schoonmaken en opruimen. Woensdag heb ik vrij, en dochter kan tot half zes op de bso blijven, dan heb ik heerlijk de tijd om de benedenverdieping en mijn eigen slaapkamer goed op te ruimen en schoon te maken. Zo eerst maar eens een tijdlijst maken voor de keuken.

6 opmerkingen:

  1. Het lijkt me verstandig dat je even wat tijd gebruikt om de chaos terug te dringen. Dan voel je je vast ook weer een heel stuk beter. Succes, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Chaos terugdringen ...ik weet niet waarom jij naar de kerk gaat maar voor mezelf gesproken: daar vind ik juist rust dus ik zou zeggen, vooral niet overslaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind in de kerk ook heel veel rust. We hebben 2 soorten diensten. Drie keer per maand een dienst in een kleine groep (iets van 20 mensen) en 1 keer per maand met de hele groep (ik dacht 70 mensen). Die dienst is vandaag, maar in zo'n grote groep vind ik geen rust als ik al chaotisch ben

      Verwijderen
  3. De beste tip die ik ooit las: Begin met opruimen met wat voor je voeten ligt.

    Dus overzie niet de hele ruimte dan raak je meestal gedemotiveerd, maar ruim op wat het dichts bij je ligt en ga zo de hele ruimte door.
    Elke keer terug naar daar waar je het laatst wat heb opgeruimd zo werk je lekker structureel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi. Hier ook een chaoot die te druk is.

    Weet je wat mij echt helpt? Gewoon ergens beginnen. Inderdaad waar het jou het meeste stoort. Of iets wat snel resultaat geeft. Zo heb ik onlangs de rommella uit de keuken aangepakt, en iedere keer als ik die la opentrek, denk ik: Yes, lekker opgeruimd. En zo werk je verder, iedere keer een klein stukje. Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd.

    Succes ermee! Enne, misschien kan je die kerkdienst nog wel terugluisteren op 1 of andere manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een goed idee van Lot, begin met wat voor je voeten ligt.
    Je weet het natuurlijk zelf ook vast wel, want verstandig lijk je me zeker, maar als je er niets aan doet, wordt de letterlijke chaos in huis steeds groter, net zoals die in je hoofd en ben je nog verder van huis.
    Zelf doe ik niet mee aan die opruim-manies van een kastje per dag of dergelijke, ik houd de boel gewoon bij, maar het is volgens mij waar dat de meeste mensen beter functioneren in een opgeruimde omgeving.
    Sterkte ermee! En laat het opruimen geen straf worden.

    BeantwoordenVerwijderen