woensdag 25 maart 2015

Overwinning

Gister toen ik met dochter naar huis reed zag ik een man van de woningbouw lopen. Die man heeft destijds bemoeizorg ingeschakeld, en heeft zijn best gedaan te helpen met idee├źn en adviezen.
Alleen die man lijkt ook heel erg op mijn ergste nachtmerrie. Zijn goedbedoelde bezoeken aan huis hadden op mij een tegenovergesteld effect. Ik voelde me al totaal niet veilig en had het gevoel dat 'het' gevaar overal was, door zijn bezoekjes durfde ik niet meer thuis te zijn. Toen mijn begeleidster in huis kwam is hij ook een paar keer meegekomen, maar ze had al heel snel in de gaten dat het niet goed was. Zij heeft toen de afspraak met hem gemaakt dat het contact via haar moest lopen.
Dat is een tijdje goed gegaan, tot hij onverwacht weer voor de deur stond, even kijken hoe het gaat. Ik klapte helemaal dicht, ik verlamde. Ondertussen stond hij al binnen, helemaal tevreden over de verandering die hij zag. Het effect op mij was heel groot, in plaats van 1 stap terug, was ik qua gevoel weer op mijn beginpunt, ik voelde me niet meer veilig.
Mijn begeleidster was woest toen ik het vertelde. Met mijn toestemming heeft ze hem verteld wat voor effect hij op mij had, en waarom. Daarna heeft hij elk contact vermeden.

Gister zag ik hem weer. Ik ben omgedraaid en heb hem aangesproken. Hij wist zichtbaar even niet wat hij moest doen, en gaf mij de kans er alsnog vandoor te gaan.
 Ik heb hem bedankt voor zijn hulp. Doordat hij zich bleef bemoeien met mij, heb ik uiteindelijk de hulp geaccepteerd die ik nodig had, waardoor mijn leven zoveel beter is geworden.

Ik ben best trots op deze overwinning op mezelf. Want ik heb hem aangekeken, met hem gesproken.
Ik blijf het apart aan mezelf vinden. Die man lijkt op mijn nachtmerrie, en ik kan ook echt in paniek raken als ik hem zie. Het voelt als een overwinning dat ik hem bewust heb aangesproken.
Mijn grootste nachtmerrie ben ik ook al een paar keer tegengekomen, daarbij krijg ik pas achteraf een heftige reactie. Hem aanspreken zal ik niet snel doen.

Ik wil mezelf blijven trainen om mijn angsten voor het verleden kwijt te raken, en daardoor sterker te worden.

7 opmerkingen:

  1. Goed gedaan! Duidelijkheid loont.
    Toch heeft elk verhaal twee kanten:
    Ik neem aan dat je bedoelt dat die man letterlijk op je ergste nachtmerrie lijkt. Daar kan hij natuurlijk niets aan doen. 't Zal voor hem ook raar geweest zijn dat je zo vreemd reageerde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed gedaan! Fijn dat je die stap kon nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gedaan voor je zelf erop afgaan en niet afwachten.

    Uiteindelijk heeft hij wel mede ervoor gezorgd dat je op de goede weg kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom wou ik hem ook bedanken. Hij kan er niks aan doen dat hij op iemand lijkt die ik niet leuk vind. Ondanks dat ik totaal niet meewerkte, is hij wel blijven doorzetten. Zonder zijn bemoeienis was de professionele hulpverlening niet gekomen. Dan had mijn leven er nu heel anders uit gezien.

      Verwijderen
    2. Geweldig dat je zo ver gekomen bent DAT je kon bedanken.

      Verwijderen
  4. Ik ben super trots op je!
    Groeten, Sam

    BeantwoordenVerwijderen