zondag 8 maart 2015

Vergunning kastanjeboom

Een tijdje geleden schreef ik over mijn kastanjeboom. Hij is al te lang niet onderhouden, en ik had iemand gevonden die het voor 250 euro wou doen. Bij nader inzien bedacht hij zich, en werd het 700 euro. Dat is teveel geld. Dat vonden mijn buren ook, en de ene buurman heeft een vriend die het voor 150 euro wil doen, en beide buurmannen willen daaraan meebetalen. Dat is heel fijn.
 Alleen is er een vergunning voor nodig. Gelukkig staat de boom niet op de lijst van monumentale bomen in de gemeente. Maar hij valt in geen enkele uitzonderingsregel van de gemeente. Hij heeft een omtrek van meer dan 60 centimeter (hij heeft een omtrek van 180 centimeter). Ook staat de boom verder dan 3 meter van de woning, dan had ik ook geen vergunning nodig gehad. Ik heb/had een tuin van acht meter lang en 4 meter breed. En de boom staat echt op het uiterste punt.

Dus ik heb een stap in vergunningenland gezet. Wat een verschrikking is dat. Ik heb ook geen idee of ik het goed heb gedaan. Als bijlage wilde ze een situatietekening, geen idee wat dat is, maar ik heb een foto gemaakt van de boom zoals hij nu is. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat de gemeente naar mijn aanvraag gaat kijken.

5 opmerkingen:

  1. Stoer van je hoor om een vergunning aan te vragen. Bij het zien van de papierwinkel zou ik denk ik al afhaken en de boom boom laten zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als de buren akkoord zijn had ik geen vergunning gevraagd.
    Heb je iemand die het hout wil hebben?
    (mijn buurman zaagde mijn japanse kers en verstookte het hout in zijn kachel).
    2 blij ,,,,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De twee naaste buren zijn er mee eens, maar een aantal mensen in de straat kunnen moeilijk doen. Dan doe ik het liever via de officiƫle weg.

      Verwijderen
  3. Situatieschets is een kruisje waar de boom staat op je kadastrale kaart. Of een zelf getekende kaart op schaal.
    In mijn achteruin is de boom dood. En ik heb echt waar geen idee hoe het komt. De bast is vreselijk beschadigd, maar waardoor?
    Dus hmm de boom gaat in mootjes...
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Om een makkelijke situatieschets te maken typ je je adres in op google. Daarna ga je naar Google/maps. Hierin krijg je een soort plattegrond van jouw straat en de omliggende straten te zien. Print deze uit en geef inderdaad gewoon met een kruisje aan waar die boom staat. Voor alle duidelijkheid doe je er een paar foto's bij. Dit is meestal al voldoen de voor de Afdeling Vergunningen. Indien nodig komen ze zelfs kijken naar die boom.
    Heb zelf met omgevingsvergunningen gewerkt en weet dus dat sommige dingen op deze manier aangevraagd kunnen worden, waaronder een vergunning om een boom te mogen kappen.

    Succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen