vrijdag 27 maart 2015

Vooroordelen

Het dochtertje van mijn vriendin is geboren met flinke hart problemen. Daardoor wordt het kindje regelmatig in verschillende ziekenhuizen verwacht. Aankomende maandag wordt ze weer geopereerd.
Voorafgaand aan de ingreep, had het kindje gister uitgebreide onderzoeken.
Mijn vriendin had geregeld dat haar zoon door andere ouders naar school werd gebracht. Voordat ik dochter van school ging halen werd ik door vriendin gebeld, ze had vertraging op de snelweg, en zou niet op tijd op school zijn om haar zoon op te halen. De kinderen zitten op dezelfde school, dus het was voor mij een kleine moeite om haar zoon even op te vangen.

Sinds kort heeft mijn zusje ook haar kind op dezelfde school zitten, en spreken we elkaar wat vaker. Zusje had meteen haar oordeel klaar, ze vond vriendin een slechte moeder, dat je niet eens op kan brengen om op tijd op school te zijn.

Dat soort vooroordelen staan mij heel erg tegen. Ik heb zusje gevraagd of ze weet wat er aan de hand is. Nee, dat wist ze niet. Maar toch, je eigen kind zo laat ophalen. Mensen hebben zo ontzettend snel hun oordeel klaar.

Heb ik dan nooit een vooroordeel? Zeker weten van wel, ik ben ook gewoon een mens.
Mijn begeleidster kwam hier in huis met de mededeling dat ze niet oordeelde. In de loop van de tijd heb ik dat als heel prettig ervaren, ik hoefde me niet te schamen voor wie ik was, en voor de zooi die ik had. Dat is echt een voorbeeld voor mij geweest.

Ik probeer met mensen waar ik een oordeel over heb in gesprek te komen. Want er zit overal een verhaal achter. En vaak heel anders dan het verhaal wat ik over die ander had bedacht.

Het is zo belangrijk om in gesprek te blijven met elkaar.


3 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad belangrijk niet te snel te oordelen, want vaak als je het verhaal er achter hoort denk je van: 'Oh natuurlijk, ik snap het.'

    Huisvijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent een echte vriendin als ik dat zo lees!

    Elk verhaal heeft twee kanten en daarom gaat er in de communicatie nogal eens iets mis. Dat heb je ook in de blogwereld, omdat de ontvanger van tekst jouw zin(nen) vaak heel anders leest dan jij ze bedoeld hebt en vervolgens hierop commentaar heeft, al dan niet terecht. Ik ga hierop dan maar niet in, want dan krijg je zo'n enorm heen-en-weer gewelles/nietes dat het me dat niet waard is.

    Fijn weekeinde alvast.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal mee eens, je weet pas wat het is als je in zijn of haar schoenen staat.

    BeantwoordenVerwijderen