zaterdag 25 april 2015

Bijen/wespen

Bijen en wespen, niet mijn lievelings dieren.
Ik had een best wel grote achtertuin (de helft is nu naar de buren), en achter mijn schuur zaten elk jaar wel nesten. Bijen vond ik op zich niet zo erg, en daar heb ik nooit iets tegen gedaan. Dochter wist dat ze daar niet in de buurt mocht komen, en er was niks aan de hand.

Vorig jaar waren de bijen weg, en in plaats daarvan zaten er wespen. Dat is toch wel een heel ander verhaal. Omdat het nest in een composthoop zat, was het moeilijk te traceren.

Mijn buurman is niet heel bang aangelegd, en ging vol goede moed aan de slag met vuurtjes stoken, in de hoop de wespen uit te roken. Veel haalde het niet uit. Wespengif spuiten evenmin, ze werden er alleen heel agressief van.
Op het laatst hebben de buren eerst vuur op de plek gemaakt, vervolgens met de tuinslang er op, en daarna meteen een ander soort wespengif, wat een schuimlaag vormde. Ze hebben het nest weg gekregen, iets waar ik ze heel dankbaar voor was en ook heel veel respect voor heb, ik ga het niet in mijn hoofd halen eerlijk gezegd.

Toen ik net op zolder was zag ik een gigantisch vliegbeest. Een bij of een wesp, geen idee, daar heb ik de tijd niet voor genomen om er naar te kijken.
Hij was bezig met iets aan de balk te bouwen, ik vermoed het begin van een nest. Nee he. Een mierennest is tot daar aan toe, maar steekbeesten gaan me te ver.

Ik heb gif op hem en het bouwsel gespoten, hij was nog niet dicht. Ik hoop dat het helpt, en niet dat het echt een nest gaat worden. Dan moet ik een verdelger inschakelen. Goedkoop zal dat wel niet zijn.

Wat ik wel typisch vind, drie dagen geleden zat er nog niks. Dat bouwen gaat best snel.

4 opmerkingen:

  1. Ik denk dat dat beessie ook niet in zijn eentje bouwt maar een hele
    werkploeg bij zich heeft. Heb geen tips voor je helaas. Sterkte ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens internet bouwt een koningin het nest, om daar haar korf in te starten. Ik heb mijn hoop daar op gevestigd. De buurman heeft het nest wat er al hing weggehaald, die was leeg. Ik hoop dat de koningin dood is door het gif.

      Verwijderen
  2. Als het echt bijen zijn gewon een imker bellen of hij/zij een bijenvolk bij je op wil halen.Het gaat momenteel niet goed met de bijenpopulatie in Nederland dus liever niet verdelgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijen verdelg ik om die reden ook niet, in ieder geval niet buiten. Bijen zijn ook niet zo agressief, als je hun met rust laat, heb je er geen last van.

      Verwijderen