woensdag 29 april 2015

Grenzen aangeven

Grenzen aangeven, ik vind het een heel erg moeilijk iets. Tot hoever kan en mag iemand gaan?

Een vrijwilliger van het wijkcentrum vind mij leuk. Dat idee had ik al langer, en toen hij vroeg of ik zijn vriendin wou worden wist ik het zeker. Ik heb nee gezegd, ik wil geen relatie. Nu niet, zoals ik het nu voel waarschijnlijk nooit niet.

Helaas geeft de vrijwilliger niet zo makkelijk op. Hij blijft het proberen, in mijn buurt komen, elke mogelijkheid aangrijpend om me aan te raken of een knuffel te geven.

Dat is heeeeeel ver over mijn grens heen, dat voel ik wel. Waar die grens wel ligt weet ik niet. Ik besef me nu pas eigenlijk dat mijn grens in mijn 'slechte' periode steeds vager is geworden, en na die periode ben ik in zo'n schulp gekropen dat ik die grenzen ook niet meer heb gezocht/verkend.

Op het moment dat hij in mijn buurt is verkramp ik van binnen, het lukt me niet duidelijk te zeggen dat ik het niet wil hebben dat hij me aanraakt. Blijf gewoon uit mijn buurt, schreeuwt heel mijn lijf. Maar dat komt niet uit mijn mond.

Omdat ik me (onterecht) steeds onveiliger begin te voelen, bang dat ik hem ergens zie, moet ik daar wel iets mee. Want dit is niet wat ik wil. Ik heb hem (heel dapper, ik weet het) een hele lange sms gestuurd met wat ik voel, en dat ik niet meer wil dat hij me aanraakt. Hopelijk komt de boodschap ook bij hem aan. En anders hoop ik dat deze sms mezelf helpt om de volgende keer te zeggen dat hij van me af moet blijven.

13 opmerkingen:

  1. Wat ik begreep heb je soms nog contact met een begeleidster? Heeft zij nog tips? 't Is toch van de zotten dat nee niet genoeg is voor iemand die interesse in je zegt te hebben? Persoonlijk vind ik het nogal respectloos overkomen zo je behandeld wordt. Sterkte met grens aangeven. En als t doorgaat, zoek aub hulp, al of niet via begeleidster. Wat er nu gebeurd kan echt niet. W.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gebeurd moet zijn gebeurt.....W.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net doen of je hem niet ziet de volgende keer. Als hij je weer lastig valt melden bij je leidinggevende. Hij gedraagt zich voor een vrijwilliger niet juist! Heeft hij wel een Verklaring omtrent gedrag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vin bovenstaande vraag over een VOG wel een goede al zegt het natuurlijk lang niet alles.Nog waarschijnlijker werkt het buurtcentrum niet met VOG's i.v.m. het kostenplaatje.
      Dat sms'je is wel stoer van je!
      De man in kwestie komt over als een simpele ziel met een bunker om z'n kop maar wat hij doet valt wel degelijk onder ongewenste intimiteiten.Zou je een melding van kunnen maken bij de politie (melden is wat anders dan een aangifte).

      Verwijderen
  4. Als je het lastig vind alleen hier een eind aan te maken, gewoon de hulp inroepen van iemand die je vertrouwt. Blijkbaar heeft hij een plaat voor zijn kop en zijn gedrag valt gewoon onder ongewenste intimiteiten. Hij klinkt als iemand die nee blijkbaar niet begrijpt! Hij heeft maar met zijn handen van je af te blijven. En vragen of je zijn vriendin wil worden... dat soort dingen deden we toch op je lagere school? ;-)

    Nee zonder dollen, je hebt er recht op niet lastig gevallen te worden. begrijpt hij dat niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Ik hoop dat het snel opgelost is voor je. Als i

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oefen het NEE zeggen tegen die vrijwilliger met je begeleidster of iemand anders die je helemaal vertrouwt. Ik heb tijdens mijn psychotherapie, wegens PTSS, ook moeten oefenen met iemand anders. Deze persoon kon ook géén NEE zeggen. Laten we zeggen dat hij na onze oefening al wat makkelijker NEE durfde te zeggen. Voor mij was het echter ook een goede oefening, want ik leerde beter grenzen stellen voor mijzelf en grenzen van anderen te leren lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat kan natuurlijk niet, dat iemand aan je zit terwijl je duidelijk gezegd hebt dat je zijn vriendin niet wil zin,. Raar trouwens zo'n vraag, meer iets voor kinderen :-)). Als je het moeilijk vind om hem nogeens daar op aan te spreken , zoek dan hulp bij de leidinggevende van dat wijkcentrum. Wat mij ook weleens helpt in vervelende situaties, is eerst oefenen voor de spiegel. Klinkt raar maar het helpt echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ai, wat een lastige kwestie. Ik denk dat de adviezen hierboven allemaal wel iets hebben. Onderzoek voor jezelf wat het beste bij jou past. De sleutel zit hem in je eigen houding en handelen. Volgens mij 'weet' je best wel wat te doen, maar het 'doen' is best lastig. Met eventueel wat hulp lukt het je vast wel. Succes!

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wil alleen maar zeggen hoe goed ik het van je vindt dat je hem dat SMS-je hebt gestuurd! Goed zo!
    Daarmee zeg je hem dat wat je niet lukt als je hem ziet.
    Goed dat jij je grens aangeeft. Kom voor jezelf op!!
    En mocht je nog last van hem hebben, zoek hulp.


    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed dat je jouw grenzen aangeeft, je wil het niet en dat moet duidelijk zijn. Ik zou je sms bewaren als bewijs dat je hem hebt afgewezen. Verder zou ik geen contact meer met hem zoeken via sms, mail of anders. Ook al schrijf je dat je geen contact wilt, het zou voor hem een signaal kunnen zijn dat je hem toch leuk vind. Sommige snappen namelijk de hint namelijk niet.

    Mocht hij je blijven aanraken, knuffelen of wat dan ook wat jij niet wilt, stap dan naar iemand van het buurtcentrum, want zulk gedrag is niet toelaatbaar.

    Succes,

    Tess.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat goed dat je dat sms-je hebt gestuurd.
    Hierboven staan al veel goede adviezen en ik hoop dat er iemand is die je vertrouwt en aan wie je kan vertellen dat die vrijwilliger je lastig valt/je grenzen niet respecteert. Je staat er dan niet alleen voor. Sterkte!

    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat vervelend voor je. Je hebt de juiste stappen gezet, wellicht kan je begeleidster of iemand van HR je verder helpen als het nu nog niet is afgelopen. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat stoer dat je dat sms-je hebt gestuurd. Je hebt hierboven al veel adviezen gekregen, ik hoop dat je er wat mee kunt!
    Vervelend dat die vrijwilliger maar door blijft gaan met zijn gedrag, terwijl jij hebt aangegeven dat niet te willen. Dat is niet iets dat je jezelf moet verwijten, maar hem. Jij hebt gedaan wat goed was, door jouw grenzen aan te geven. Ik vind je een dapper en stoer mens!

    BeantwoordenVerwijderen