woensdag 1 april 2015

Kapot slot

Gister wou ik nog even snel naar de winkel. Toen ik mijn voordeur op slot wilde draaien merkte ik dat de sleutel niet om wilde draaien. Nee he. Ik wist heel zeker dat ik de sleutel uit de deur had gehaald. Dat kon het dus niet zijn.
Mijn buurman kwam erbij, maar ook hij kreeg de deur niet open. De buren hebben alleen een voordeur sleutel van mij.

Ik bedacht me dat ik de keukendeur juist gister van de haak had gehaald. Normaal zit die deur altijd op de binnenhaak, gewoon voor de veiligheid.
Nu alleen nog iemand vinden met die sleutel. Eerst heb ik mijn ouders gebeld, die hebben ooit alle sleutels gehad. Maar ze hadden die sleutels al weg gegooid, ik had immers nieuwe deuren gekregen? Ja, dat klopt, twee jaar geleden heb ik een nieuwe voordeur gekregen. Maar de keukendeur nog niet.

Mijn buurman probeerde ondertussen de deur met een kleerhanger open te krijgen, maar dat lukte niet.
Ik kreeg een ingeving dat ik ooit twee gelijke sloten had. De sleutel van de schuurdeur paste of op de voordeur, of op de keukendeur, dat wist ik niet meer zeker. Mijn broertje heeft ooit een schuurdeur sleutel gehad. Misschien had hij die nog wel.
Meteen heb ik hem gebeld, en binnen tien minuten was hij er met die sleutel. En gelukkig paste hij ook op de keukendeur.

Nu moet het slot wel gerepareerd worden. Het is een dubbel cilinderslot, dat kan een vrij kostbare zaak worden, volgens de twee slotenmakers die ik gebeld heb moet ik rekening houden met minimaal 200 euro, maar afhankelijk van de tijd dat het kost, kan het ook duurder zijn.
Nu weet ik van de woningbouw dat ze voor reparaties aan hang en sluitwerk een verzekering hebben van 5 euro per maand + eenmalig 25 euro aanmeldkosten. Ik heb me gisteravond meteen aangemeld voor die verzekering. Dat kost me dan 85 euro voor de 12 maanden. Maar ik kan dan meteen het lek aan mijn wc laten repareren, dat scheelt mij weer een loodgieter.

Zonder die verzekering kan ik de woningbouw ook vragen die reparaties te doen, maar dan zijn de kosten voor mijn rekening. Zodra ik de bevestiging heb dat ik bij die verzekering aangesloten ben, bel ik de woningbouw voor het slot. Zolang kunnen we de keukendeur gebruiken als in en uitgang. Het scheelt een hoop geld op deze manier.

6 opmerkingen:

  1. Kun je je huis nog verzekeren als het al in brand staat? Het slot en het toilet zijn al kapot voor je verzekering in gaat. Kan dat nog?
    Merel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De woningbouw weet niet dat die zaken kapot zijn. Nee heb ik, ja kan ik krijgen. En anders heb ik die verzekering voor een volgende keer.

      Verwijderen
  2. Mijn woningbouwvereniging De Key heeft destijds mijn nieuwe slot wel gewoon geïnstalleerd nadat ik net als bij jouw de deur niet mer open kreeg, het viel onder het contract.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat het slot gewoon onder de garantie valt van de woningbouw. Je zegt dat de sloten pas 2 jaar geleden vernieuwd zijn? Wettelijk gezien is het zo dat bij gewoon gebruik ervan uit moeten worden gegaan dat een product als een slot zeker langer mee moet gaan.
    Gewoon melden dus. En ook dingen als lekkages van toiletten etc.
    Ik merk dat de woningbouw hier het op prijs stelt als je samen goede gebruikers van een huis bent. Maar misschien is het hier een uitzondering?
    In elk geval niet te vlug de kosten voor eigen rekening nemen.
    Succes met alle acties. Vr.gr. Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad een slot gaat echt wel langer mee dan 2 jaar.

      Verwijderen
    2. Ik heb de woningbouw gebeld. Ze hebben een aannemer langs gestuurd. Die heeft het slot vervangen. Dank je Ineke :-)

      Verwijderen