woensdag 8 april 2015

Koningsdag

Sinds mijn 15e zat ik elke Koninginnedag (en nu dus koningsdag) op de vrijmarkt. Eerst elk jaar met een vriendin, tot zij zich er te groot voor voelde. Toen heb ik een aantal jaar met mijn broertje op de vrijmarkt gezeten. Ook hij gaat niet meer mee. De afgelopen drie jaar heb ik het samen met dochter gedaan.

Ik vind de sfeer zo ontzettend leuk en gezellig. Ook dochter vind het heel erg leuk, ze kijkt er nog meer naar uit dan ik.

Vorig jaar werd ik de avond voor koningsdag gebeld door de moeder van een vriendinnetje. Vriendinnetje had zich zo verheugd op de vrijmarkt, maar de meisjes met wie zij zou gaan gingen niet meer. Of ze misschien met ons mee mocht. Natuurlijk, hoor ik mezelf zeggen. Om 8 uur zou ze er zijn.

De dag zelf kwam het kind pas om 10 uur. Dat was de eerste ergenis bij mij, en het gaf me ook niet zo'n heel prettig gevoel. Later kwamen de meisjes met wie vriendinnetje zou zitten. Ze zaten daar wel, alleen vriendinnetje moest om 8 uur komen. Ik had toen heel sterk het gevoel dat ik gebruikt werd.

Donderdag kwam vriendinnetje naar me toe. Ze droeg me op een plekje voor haar vrij te houden dit jaar. Nee dat doe ik niet. Als jij op koningsdag wil zitten zorg je zelf voor een plekje.
Vrijdag kwam de moeder naar me toe, wat dit voor onzin was. Ik zat er toch, ik kon prima een plekje voor haar dochter bezet houden. De mond van de moeder met wie ik stond te praten zakte open.
Ik heb de moeder van vriendinnetje verteld dat ik dat niet ga doen. Als ze wil dat haar dochter een plekje heeft, zal zij of haar man daar zelf voor moeten zorgen. Ik laat me niet meer gebruiken. De moeder stampte weg, ze was boos.

Het is niet zo dat ik niemand meer wil helpen. Mijn vriendin heeft een hoop spullen voor koningsdag, maar het is onverantwoord om met haar jongste dochtertje daar te gaan zitten. Omdat ik zelf te weinig heb om daar de hele dag te gaan zitten, ga ik haar spullen verkopen.

Dochter gaat dit jaar met het buurmeisje, zij kent koningsdag alleen van de TV.

6 opmerkingen:

  1. Je buurvrouw vond het misschien vorig jaar ook niet verantwoord om haar dochter al om 8 uur op de vrijmarkt te laten zitten omdat ze ook niet wist of ze wel op die vage vriendinnen aan kon. Zelf ken ik het ook wel. Je ziet jonge kinderen op de vrijmarkt zitten in hun eentje. Goed voor de zelfredzaamheid? Nou, je zult maar een heel peleton malloten op je af krijgen die alles voor niets wil hebben en weigert te betalen. Of die de truc 'ik had toch een 2 euro munt gegeven, waar blijft mijn wisselgeld' op een jong kind toepassen. Ik denk dat je het goed gedaan hebt. De moeder moet een andere gelegenheid afwachten of gewoon eerder haar plan trekken. Niet op het laatste moment.
    Hoewel je de mensen die kost zult moeten geven die op het laatst zo'n vrijmarktafspraak weer afzeggen. Geen zin, slecht weer, etc..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een grote mond heeft die moeder zeg. Ik vind het nogal aanmatigend om zo boos te worden op jou moet ik zeggen. Je kunt toch niet gewoon maar verwachten dat iemand een plek voor je regelt?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het jaren lang toegestaan. Het besef dat ik evenveel ben als een ander is er nog niet zo heel lang. Er zijn mensen die er moeite mee hebben om mij nee te horen zeggen.

      Verwijderen
  3. goed zo ,kom maar voor je zelf op,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die mopperende moeder vond het zeker wel makkelijk dat jij haar zaakjes opknapte. Groot gelijk dat je het geweigerd hebt! Als ze er zelf gaan staan, weten ze ook hoeveel moeite het kost.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of hoeveel plezier je samen met je kind kan hebben. Ik vind het zelf heel leuk om mijn dochter te zien genieten van zo'n dag, ik zou het niet willen missen, al zou mijn dochter bij een andere ouder mogen zitten.

      Verwijderen