woensdag 15 april 2015

Mieren

Ik woon in een oud huis, vol met kieren, en dat is iets wat de kleine beesten buiten ook weten. Als het regent lopen de pissebedden in optocht door de gang, gevolgd door de niet zo snelle naaktslak. Duizendpoten vinden mijn huis ook een lekker knus plekje, evenals de lieveheersbeestjes die elk jaar met tientallen binnenkomen zodra de voordeur opengaat. Ook een terugkomende favoriet elk jaar zijn de mierennesten.

Mijn moeder werd vroeger al panisch als ze 1 mier zag lopen. Eigenlijk met elk beest wat ze zag lopen. Dat panische had ik vooral in het begin dat ik hier kwam wonen heel erg. Al snel kwam ik erachter dat dat in dit huis niet heel erg praktisch is. Vooral in het voorjaar en in de zomer zou ik dan constant panisch rondlopen.
Tuurlijk, ik ben nog steeds niet blij als ik al die beestjes voorbij zie komen. Vooral slakken. Die zijn zo sloom. Om een slak te lokken maak ik een papje van een beetje bloem met water, en doe een klein beetje in een potje (wel achteraan). Slakken zijn dol op dat goedje, en met een beetje geduld gaan ze uit zichzelf in dat potje. Die gooi ik vervolgens naar buiten, en strooi een hoop zout bij de voordeur, dat voorkomt een tijdje nieuwe slakken binnen.

Sinds vorig jaar heb ik in de keuken tussen het aanrechtblok en de muur een groot mierennest. Probeer daar maar eens bij te komen. Het zijn nog verwende mieren ook. Mierengif in poedervorm vreten ze niet. Op de markt had ik lokdoosjes met een soort gel er in gevonden, nog goedkoop ook, twee doosjes voor €1,50. Die werkte erg goed. Hoewel ik niet voor gif ben is dat de enige oplossing om de mieren populatie niet te laten exploderen. Daarnaast gebruik ik een spuitbus met verdund afwasmiddel, daar kunnen ze ook niet tegen en het houdt ze even van het aanrecht.
Gister zag ik dat ze weer terug zijn. Gelukkig had ik nog één doosje van vorig jaar staan. Die heb ik meteen neergezet. Hopelijk helpt het om het dit jaar iets minder te laten zijn.

5 opmerkingen:

  1. Ook wij hebben ee mierenlokdoosje geplaatst afgelopen week. Het zag zwart van de mieren rond de voordeur En ze kwamen naarbinnen. Dat ze buiten zijn vind ik prima maar niet in huis. Voor de slakken zette mijn moeder altijd een schoteltje of in de tuin een ingegraven glas met amstelbier neer, dat bier vinden ze zo lekker. Nu heb ik twee jongens die atijd slakken zoeken in de tuin, dan gaan ze kleurtjes kijken, hoe groot en klein ze zijn, een race doen. Welke slak is er sneller en zo zijn ze heel lang zoet. Als ze klaar zijn met spelen zetten we de slakken uit aan de overkant van de straat in een parkje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn man vindt dat bier ook erg lekker, hij is ook niet zo snel, haha.

      Verwijderen
  2. Bakpoeder strooien, helpt ook tegen je mierenprobleem.
    Groet, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mierenlokdoosjes van kruidvat eigen merk vind ik het beste werken.Eigenlijk hoort de woningbouw iets aan al die extra huisdieren te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Roer wat gist op met ranja. De mieren eten dit en voeren het aan hun jongen.
    Iets van koper neerleggen, vroeger hielpen stuivers goed.

    BeantwoordenVerwijderen