zaterdag 11 april 2015

Mijn uitdaging, de eerste week

Dit was de eerste week van mijn uitdaging, uitkomen met 2,50 per dag. Dit weekend hoef ik geen boodschappen te doen, gister heb ik alles gehaald wat we nodig vonden. Zo zagen mijn boodschappenlijstjes er uit.

Dinsdag:


  • Ontbijtkoek              €0,41
  • Schooldrinken         €0,69
  • Margarine                €0,38
Woensdag

  • Vissticks                   €1,55
  • Chocolade broodje €0,45
Donderdag

  • Brood                       €1,29
  • Ontbijtkoek             €0,41
  • Bananen                  €0,89
Vrijdag

  • Broodjes                 €1,05
  • Paté                         €0,39
  • Koekjes                   €0,48
  • Flesje water           €0,12
  • Chocolademelk     €0,85
  • Vla                           €0,42
  • Bladerdeeg            €0,89

In totaal €10,25. We hebben deze week vooral uit de voorraad gegeten. Dinsdag pannenkoeken, woensdag erwtensoep (uit de vriezer), donderdag hutspot (met de wortels die vorige week voor 40 cent per kilo bij de l.idl lagen), gister sperziebonen uit blik. Fruit heb ik veel van mijn werk meegekregen, wat overrijp was en anders in de kliko zou belanden. In de blender met wat bananen was het heerlijk.

Gister hebben we wat lekkers voor het weekend gehaald, de vla was 50% goedkoper omdat de houdbaarheid wat korter is.
Het bladerdeeg is voor de appelflappen die ik voor de kerkdienst bak.

Komende week wil ik wat in het voren kopen ter voorbereiding van het schoolfeest. Elk jaar help ik mee met bakken, wat vervolgens verkocht wordt. De helft van de opbrengst wordt voor de school gebruikt, de andere helft gaat naar een goed doel.
Eieren en bloem moet ik hoe dan ook kopen, net als melk.
Mocht ik toch nog iets zijn vergeten, heb ik nog 5 euro om het te halen. Anders bewaar ik het voor aanbiedingen.


12 opmerkingen:

  1. Knap dat je het gered hebt, toch vind ik dat er vooral ongezonde dingen gekocht zijn. Nu moet je dit helemaal zelf weten maar ik denk dat het voor langere termijn niet haalbaar blijft om te leven van dit budget en van deze voedingsmiddelen. Ik weet niet of je bekend bent met het blog van weg naar zelfvoorziening? Zij hebben ook een tijd lang van een klein budget geleefd, ze publiseerde haar boodschappen en recepten misschien heb je er iets aan. Ik heb er in ieder geval bewondering voor hoe ze met zo klein budget zo gezond met juiste voedingstoffen en zo gevarieerd aten. Succes met de volgende week van je uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed gedaan, iedere periode kent zijn eigen eetgewoonten. Geniet van je bereikte doel. Ga door op jouw weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad knap hoe je het redt. Met wat slim inkopen doen kun je ook over de weken heen verse groentes spreiden, zoals je deed met de wortelen. Ook invriezen is een goede manier om gezonde maaltijden 'op voorraad' te hebben. In die zin ben ik het best met jou eens dat er veel mogelijk is voor €2,50 per dag, maar dan zou ik het zelf denk ik wel als 'gemiddeld per week' bekijken. Dan ben je flexibeler.

    Met fruit lijkt het me wel wat lastiger. Kun je vaker restant-fruit meenemen van je werk? Dan heb je daar al een flink voordeel te pakken. Aan het einde van de markt rondvragen voor goedkoop fruit/ groente enz. wil ook wel lonen.

    Gratis producten heb je ook al ontdekt zag ik. Dit kan ook flink bijdragen om binnen budget te blijven. Je vertelt over een schoolfeest waar je voor gaat bakken. Als je nog melk nodig hebt, dan is dit ook in de C.ashback p.arade via S.coupy te koop. Loopt tot 12 april. M.elkunie versfilter melk voor €1,09 per pak, met actie 1+1 gratis krijg je €1,09 terug. Kijk maar eens of je hier iets mee kunt. Misschien de andere artikelen in het pakket voor je zusje en vriendin..? :-)

    Zo wordt 2,50 per dag steeds beter haalbaar, je doet het toch maar allemaal! Top!

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan houdbare melk heb ik niet gedacht. De verse melk is 59 cent per liter, maar de houdbare melk heb ik nog in de kelder staan. Dank je :-)
      Op woensdag staat er op de markt vaak een kraam met fruit voor 50 cent per kilo.

      Verwijderen
    2. Vla kan je ook zelf maken met melk en custardpoeder, dan is het in ieder geval zonder conserveringsmidd len etc.en dan zoet naar behoefte toevoegen.

      Verwijderen
  4. Met slechts 2,50 per dag vind ik de keuze voor de producten die je koopt nogal onlogisch. Je leeft nu nog op je voorraad maar wat als die eenmaal op is. Dan moet je nog steeds gezonde maaltijden op tafel kunnen zetten. Dingen als chocoladebroodjes, ontbijtkoek, flesje water en chocolademelk lijken me vooral luxe producten. Het geld daarvan kan beter besteed worden aan bijvoorbeeld (gedroogde) peulvruchten, diepvriesgroente, volkoren pasta en zilvervliesrijst. Zo kun je in de toekomst ook gezonde maaltijden blijven eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ontbijtkoek gebruik ik op mijn werk. In plaats van het daar te kopen, neem ik het mee. In plaats van 4 chocolade broodjes heb ik er 1 gekocht. Net zoals dat ik mezelf ontbijtkoek gun, gun ik dochter ook iets lekkers. Ze heeft er echt van zitten genieten.
      Het flesje water heb ik de hele week gebruikt en bijgevuld, in plaats van 2 flesjes per dag te kopen.
      De chocomelk en koekjes is voor het weekend. In plaats van 3 pakken in de week heb ik er nu 1.
      Voor vele is het misschien onlogisch, maar deze week hebben we gezonder geleefd dan anders.
      Deze uitdaging is ook een ontdekkingstocht.

      Verwijderen
    2. Ik vind het een dappere uitdaging en ik ga er niet eens aan beginnen.
      Alle begin is lastig en je kunt het alleen maar op een manier doen die bij jou past anders kun je het niet vol houden.Fijn dat jullie als gevolg hier van gezonder hebben gegeten.Mijn man schoot net spontaan in de lach van alle commentaren vooral op dat ene chocoladebroodje.
      Persoonlijk hou ik van voorraad en vul ik die altijd aan maar wij hebben ook een groot gezin misschien heb jij liever geen of een kleine voorraad.

      Verwijderen
    3. Ik heb een best grote voorraad, ik heb nog 50 blikken en potten groente, 20 blikken knakworsten, 20 doosjes thee (die werden door een foutje in de supermarkt voor 20 cent per stuk verkocht), heel veel shampoo. Het kan geen kwaad om wat voorraad op te maken.

      Verwijderen
  5. Oh, ik dacht dat je van 2,50 per dag wilde doen maar je gebruikt er ook je voorraad bij, en gekregen spullen, dan wordt het al makkelijker.Maar dan nog is het wel gewoon netjes hoor, daar niet van :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als lekkers zou je ook kunnen overwegen lekkere dingen zelf te maken/bakken naast de gezonde dingen die je ook maakt. Een ontbijtkoek bak je zelf voor een minimale prijs en daar kun je dan de hele week mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O ja en kraanwater is ook gezonder gebleken dan flessewater. ;)

    BeantwoordenVerwijderen