donderdag 23 april 2015

Over datum

Voedsel wat over datum is, ik vind het eng. Nee, ik weet dat er een verschil is in te gebruiken tot, en tenminste houdbaar tot. En dat de producten met ten minste houdbaar tot vaak nog steeds goed te gebruiken zijn. Het is ook een gevoel wat ik heb.

Een paar jaar terug gooide ik alles heel makkelijk weg waar de datum niet meer klopte. Vorig jaar ook nog best wel makkelijk. Maar nu ik met mijn beperkte budget werk, denk ik toch wel twee keer na. 

In de kelderkast vond ik nog twee pakken chocoladecake mix, er hoefde alleen wat water bij. Alleen de pakken waren drie maanden over datum. 
Mijn zusje, die er ook was, riep meteen dat ik ze weg moest doen, die waren echt niet meer goed. Dat zou normaal ook mijn reactie geweest zijn. Maar misschien zijn die pakken nog wel goed. 
Voorzichtig heb ik de verpakking open gemaakt. Het rook niet vreemd. Toen ik het beslag had gemaakt, smaakte het ook niet raar. Ik heb er muffins van gemaakt.
Toen dochter thuis kwam was ze dolblij en prees mijn bakkunsten de hemel in. Dat moet je vaker doen mam. 

Zo'n pak kost nu €1,69 in de supermarkt. Iets wat ik nu niet snel meer koop. Bloem heb ik altijd in huis, evenals eieren, boter en cacoa. Leven van een kleiner budget maakt me wel bewuster met wat ik weg gooi. Mijn angst moet ik het huis uit zetten en vertrouwen op mijn geur en smaak. 

6 opmerkingen:

  1. Over de datum eten doe ik ook heel vaak omdat ik graag groot inkoop en dan ook nog eens ruime opbergruimte heb. Afgelopen week een blik Paella 2 jaar over de datum gegeten, ooit uit Frankrijk meegenomen en er staat er nog 1.

    Grote onzin om exacte datums aan te houden, daar zit zoveel ruimte in uit veiligheid.

    Gisteren wilde ik een nieuw pakje geraspte kaas gaan gebruiken, datum 28-5 en er zaten al schimmelplekken in zag ik al aan de buitenkant. Daar ga ik morgen ook mee terug, dan klopt er iets niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Neus maar ook je ogen gebruiken.
    Als er beestjes inkruipen, en dat kan bij poedervormige producten wel eens gebeuren is het niet goed meer, tenzij je het product bakt dan zijn die beestjes dood en kun je het prima eten.
    Poedervormige producten zijn heel lang houdbaar omdat er te weinig water beschikbaar is om bacterien te laten groeien. Smaak, maar ook bijvoorbeeld de rijsmiddelen gaan wel achteruit. Maar dat zegt niets over de productveiligheid.

    Blik producten zijn bijna oneindig houdbaar qua veiligheid omdat ze luchtdicht zijn afgesloten. Maar ook hier kan de smaak achteruit gaan omdat de ingredienten op elkaar inwerken.

    Zuivelproducten zijn een ander verhaal. Yoghurt kun je prima 2 weken bewaren, product is zuur, dus er gebeurt niet veel. Andere producten bevatten veel suiker dus dat groeit lekker, ook daar: je neus en ogen gebruiken.

    Het is natuurlijk volkomen belachelijk dat er een houdbaarheid staat op pasta en rijst en suiker bv.

    Eieren lijken een heel korte houdbaarheid te hebben maar in de praktijk heb ik die rustig een week of 7 -8 iin de koelkast staan. Wij gebruiken geen rauwe eieren. Eieren zitten zeer ingenieus in elkaar en bevatten een eigen preserveringssysteem: Lysozyme (E1105) dat ook gewonnen wordt uit ei en aan andere producten zoals bv kaas en wijn toegevoegd.

    Ik let nauwelijks op de data: alleen bij aankoop, verder ga ik op mijn zintuigen af.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd je neus en ogen gebruiken, ook als een product niet over de datum is ! Vaak is geraspte kaas of afbakbrood al beschimmeld voor de datum voorbij is. Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen