vrijdag 24 april 2015

Suiker

Er zijn veel verschillende meningen over suiker. Dat merk ik hier aan de reacties op mijn blogs, maar op de school van dochter is het net zo. Geen suiker is helemaal hip, en het is nog veel hipper als iedereen braaf meedoet. Misschien is het wel duidelijk, ik heb niks met die trend.

Ik vind het zelf allemaal nogal verkrampt over komen. Tuurlijk, je hoeft jezelf niet vol te proppen met suiker, maar af en toe een koekje of een lekker stuk chocola, dat laat ik niemand mij afnemen.
Maar sommige mensen schieten al in de kramp van een ontbijtkoek of chocoladebroodje.

Bij het schoolfeest was er dit jaar voor het eerst een gebakskraam, met cake en hartige taart en hapjes. Ontzettend leuk, ook om erachter te mogen staan, en een groot succes.
Wat me wel heel erg stoorde was het feit dat de kraam ergens weggemoffeld leek. Ook was er vrijwel niemand bereid om te helpen. In plaats van het half uurtje helpen waar ik me voor heb opgegeven heb ik de halve avond meegeholpen.
Van degene die de kraam had bedacht hoorde ik dat er veel weerstand tegen was geweest. Al die suiker, verschrikkelijk, terwijl het feest elk jaar in het teken van gezondheid hoort te staan.
De kraam is er wel gekomen. Want al die pannenkoeken met dik stroop en poedersuiker? Of de broodjes knakworst druipend van de mayonaise? Daar kun je bij het gezondthema ook vraagtekens bij zetten.
De vrouw mocht het proberen een succes te maken. Maar duidelijk was wel dat ze daar niet teveel medewerking bij hoefde te verwachten.

Ik hoop dat er volgend jaar weer een gebakskraam staat. En dan ben ik ook weer van de partij.

7 opmerkingen:

  1. Jammer, bij een feest horen verschillende hapjes, ook zoete!
    Maar veel zoetigheid (en vet) is niet goed en jij koopt/eet best veel produkten waar teveel in zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen suiker is inderdaad een hype. Allerlei mensen gaan challenges doen om zonder suiker te leven etc. Wel interessant dat dit nu ook op school een duidelijke rol gaat spelen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het psychologisch wel interessant om te zien hoe obsessief sommigen met voeding/gezondheid bezig zijn.
    Bij het woord suiker of vet schiet de kramp er van alle kanten in.
    De wetenschap mbt voeding is nog steeds in ontwikkeling. Wat nu heel gezond is kan dat over een maand niet meer zijn. Veel is ondertussen al weer achterhaald.
    Het lijkt wel of het gezonde verstand helemaal verdwenen is.

    Mijn verklaring voor dit gedrag is dat mensen grip op hun gezondheidheid willen hebben. Maar dat kan maar voor een klein gedeelte. Veel is aanleg,toeval ectr.
    Dit niet maakbare gedeelte maakt mensen (onbewust) onzeker/ angstig. En er verdienen mensen veel geld met al deze hype's. Deze wakkeren die angst ook nog eens lekker aan.
    Doe alles met mate en eet gevarieerd. En geniet vooral van het leven.
    Ook volgestopt met superfoods kun je morgen dood omvallen hoor!







    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij een feest horen hapjes en drankjes. Ook zoetigheid. Sommige mensen slaan idd door naar de andere kant wat ook niet goed is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een keer suiker eten is helemaal niet erg maar vergeet niet dat suiker een voedingsbodem is voor kanker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. kinderachtig om die kraam zo weg te moffelen, ook daar verdienen ze mee voor het goede doel.Persoonlijk heb ik altijd meer moeite met de frikandellen en de goedkoopst mogelijke hamburgers met de ongezondste fritessaus die er te koop is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou zeg, niet alle ouders zullen eten zonder suiker ! Degene die de gebakskraam zo in een hoekje heeft weggemoffeld is erg flauw. Maar goed dat het een succes was. Weet je wat slecht is, al die kunstmatige suikervervangers. Er is geen 'gewone' kauwgom bv. meer te koop. Af en toe iets zoets kan toch geen kwaad, Alles met mate !

    BeantwoordenVerwijderen