zondag 19 april 2015

Terecht?

Vandaag zou ik op de kinderen van mijn vriendin passen. Zou. De kinderen zouden hier om vier uur zijn. Nu weet ik dat vriendin nooit op tijd is. Om vijf uur heb ik gebeld waar ze bleven, het zou echt niet lang meer duren.
Om kwart voor zes ben ik weer gaan bellen. Om zes uur nam ze op. Ze stapte net in de auto.

Ik heb (ik was ondertussen een beetje boos) gevraagd hoe ze dit op deze manier kan doen. De kinderen moesten allemaal ook nog eten, en zo van het eten richting bed kan ook niet met kinderen die nog hier hebben geslapen.

Vriendin begon in het wilde weg te schelden en te tieren dat ik geen begrip voor haar kon opbrengen. Ik heb de telefoon neer gelegd.
Ik heb wel een SMS gestuurd, dat ik zeker wel begrip heb voor haar situatie tot op een zekere hoogte. De onrust die het veroorzaakt kost ontzettend veel energie bij mij. Niet de onrust zelf, maar het mezelf in de hand houden zodat anderen zo weinig mogelijk last daarvan hebben.

Ik kreeg een sms terug dat ik in dat geval niet de geschikte oppas ben voor haar kinderen.
Ik heb net nog één SMS gestuurd dat ik vind dat ik meer waard ben dan de manier waarop zij mij nu behandeld. Ik moest het toch kwijt.

Ik heb best begrip dat je met drie kinderen niet altijd op tijd kan zijn. Maar twee uur. Dat gaat mijn begrip te boven.

Voor mij hoeft deze vriendschap niet meer. Het is niet de eerste keer dat ik op z'n manier behandeld word. Ik denk niet dat het terecht is. Ik weet ook dat ik er mijn aandeel in heb, ik had mijn woorden anders kunnen formuleren.
Ik heb nu in ieder geval twee dagen om bij te komen van deze ruzie. Waar ze nu met de kinderen heen gaat weet ik niet.

Ik zou nu zo graag raad vragen bij mijn begeleidster. Maar dat kan niet in deze situatie. Want ze is nu de begeleidster van vriendin. Hopelijk brengt de nacht wijsheid...

22 opmerkingen:

  1. Je bent zeker meer waard dan de manier waarop je behandeld bent. Ze had toch ook even kunnen bellen dat ze later was of even overleggen. Wel sneu voor die kinderen.
    Ik ben zelf heel zuinig met het predicaat vriendin. Maar een paar mensen vind ik echt een vriendin.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat is geen echte vriendschap ! dat komt maar van 1 kant , dat is die van jouw !
    de zgn vriendin heeft nog veel begeleiding nodig , maar dat hoef jij niet te geven .
    zo ga je niet met iemand om , als die op je kinderen zou passen !
    dan ben je er op de afgesproken tijd , ook al heb je 3 kinderen , al zijn het er 10 ....;]

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo dat is geen vriendin! Het kan dat je wat later arriveert maar zolang en dan zo'n sms terug. Grrr... Hopelijk hebben de kinderen een goed plekje vannacht, maar probeer je je er niet te druk over te maken. Dat is ze niet waard en is niet goed voor je, maar snap best dat je hier verdrietig van wordt.

    Groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jemig, die 'vriendin' mag wel wat zuiniger op je zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He bah, wat zul je je vervelend voelen hierover!
    Jammer dat het zo gegaan is. Je vriendin had best even kunnen bellen dat ze verlaat was, dan hadden ze misschien nog bij haar kunnen eten...
    Dit ligt zeker niet aan jou, maar ik begrijp best dat je twijfelt aan de hele gang van zaken, aan je vriendin en aan je zelf.
    Wie er nu op de kinderen moet passen is niet jouw probleem, hoe moeilijk het ook is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat het niet mijn probleem is probeer ik mezelf ook voor te houden. Het is goed zo. Het is sneu voor haar kinderen en voor dochter. Maar het is niet terug te draaien.

      Verwijderen
    2. Wat naar! Je vriendin zal best een (goede) reden hebben gehad om niet op tijd te komen maar ze had jou wel moeten bellen! Sterkte ermee want je zult er best last van hebben.

      Verwijderen
  6. Jij hebt het goed bedoeld. Maar ik kan mij ook voorstellen dat je vriendin onder spanning staat. Haar kind moet naar het ziekenhuis. En misschien had ze een goede reden om te laat bij jou te zijn. Maar zij had ook jou moeten laten weten dat ze later kwam. Ik weet natuurlijk niet hoe lang jullie elkaar kennen en hoe waardevol zij voor je is maar er is een Duits spreekwoord......was sich liebt dass neckt sich.
    Ik wens je veel wijsheid toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg zorgvuldig van je vriendin is dit niet. Vooral ten opzochte van de kinderen. Maar is het niet een beetje uit de hand gelopen, Als ik het goed begrijp hebben jullie begeleiding van dezelfde persoon. Vergeet niet de deze begeleidster een beroepsgeheim heeft. En misschien is het wel handig dat ze jullie allebei kent, dan kun je het misschien uitpraten . In ieder geval sterkte gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb geen vraag of opmerking over deze blog maar wel over een van de vorige. Misschien lees je die niet meer dus daarom maar hier.
    Ik weet uiteraard wat sponsoren is maar wat is een sponsorgezin? Geef je dit dan gewoon geld of moet ik aan iets anders denken, b.v. goederen of voedsel? Ik heb er geen mening over hoor, het is gewoon een vraag. Ik ben benieuwd waarom je het doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had die vraag niet gezien, sorry daarvoor. Ik geef per gezin wat ik sponsor 23 euro. Voor dat geld krijgen de mensen in oost-europa een paar jaar hulp. Ze krijgen voedsel, kleding, maar ze leren bijvoorbeeld ook lezen en de kinderen krijgen schoolmateriaal. De bedoeling van het sponsor programma is dat de mensen na 5 jaar zelfstandig voor betere leefomstandigheden kunnen zorgen.

      Verwijderen
  9. Bedankt voor je reactie. Ik dacht dat het in Nederland was. Ik kan het mis hebben maar als ik je blogjes lees, denk ik dat je het niet zo breed hebt en dan vind ik het knap van je dat je hier toch geld voor vrij kunt kunt maken.Ik vind het wel heel goed van je.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik snap precies hoe jij je voelt. Heb hetzelfde meegemaakt. Niet met een vriendin maar met de zoon van mijn man. Hij zou om 18.00 uur komen (eten) en daarna Sinterklaas bij ons vieren. Hij belde om 18.00 uur op dat hij NU in de auto stopte en het is 2 uur rijden naar ons. Ik kan er nog om ontploffen als ik er aan denk. Respectloos!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Even los van het feit dat een vriendin zich zo niet hoort te gedragen, zie ik nog iets.
    Jij zegt, de kinderen moeten eten en kunnen niet meteen naar bed...Hiermee geef jij aan dat jij het belang van de kinderen in de gaten houdt, voorop stelt zelfs. Zo hoort dat als je voor kinderen zorgt. Dat zie ik je vriendin niet doen, haar kinderen moeten zich maar aanpassen aan haar, ofzo?
    Ik vind je dus in de omgang met mensen én kinderen zorgvuldig. Een compliment waard!
    (al zal je je nu vooral rot voelen door de ruzie/emotie die er geweest is)

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik reageer eigenlijk nooit bij jou maar ik vind het knap hoe je probeert je leven op de rails te krijgen en te houden. Daar hoort denk ik ook het afscheid nemen van mensen bij. Als mensen zo respectloos met je omgaan zul je daar een punt achter moeten zetten. En probeer eens je boosheid in een brief aan haar te beschrijven. NIET om op te sturen maar om rust in je hoofd te krijgen. Sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een nare situatie.Ik hoop dat je wel kunt slapen vannacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Grenzen stellen is heel lastig. Maar uiteindelijk ben je het best bevriend met jezelf.
    Voortaan vooraf vertellen wt je grenzen zijn, is makkelijker gezegd dan gedaan. Je leert het pas door fouten. Helaas duurt dit proces je leven lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat vervelend voor je. Ook al vind ik dat je in je recht staat om je grens aan te geven, zoiets hakt er toch in. En dat het is ge-escaleert, ik kan me voorstellen dat sommige dingen net wat scherper uit je mond rollen als dit niet voor het eerst is dat je dit meemaakt.
    Bij sommige mensen is altijd iets en ze komen altijd te laat. Ze had gewoon onmiddellijk moeten bellen met je op het moment dat ze doorkreeg het niet te gaan redden. Dan wist jij waar je aan toe was. Was het ook nog irritant maar voel je je wellicht minder slecht behandeld.
    Ik heb ook zo'n vriend gehad, maakte je een afspraak en wist je nooit of ie kwam, of dat ie uren te laat kwam. Een keer zou hij komen eten en toen kwam hij om 12 uur in de nacht aanzetten, hij was onderweg iemand tegen gekomen en 'even' wat gaan drinken. Toen heb ik de vriendschap opgezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mensen die altijd te laat zijn, hebben wat mij betreft te weinig respect voor degene met wie ze een afspraak hebben gemaakt.
    Mijn schoonzusje kwam ooit om half drie aanzetten in plaats van om half tien. Ik heb haar om tien uur gebeld waar ze bleef. Kwartiertje dan ben ik er zei ze. We zouden naar de dierentuin met haar zoontje. Om elf uur ben ik de voordeur gaan schuren en verven. Komt ze aankakken begint ze moeilijk te doen dat ik zeg dat het niet door gaat.
    Haar zoontje is in drie jaar tijd nog nooit op tijd op school geweest, ze heeft nog nooit klaar gestaan als de school uitging. Op een verjaardag komt ze nooit voor half tien. Op zaterdag is zij degene die om vijf voor acht weekboodschappen komt doen en zij is ook degene die altijd pas binnenkomt bij de arts als ze al drie keer is geroepen.
    Ze vraagt altijd of ze mee mag rijden. En dat mag. Als ik zelf half acht rijden dan rijd ik om half acht gewoon weg. Zonder haar, want ze komt op zijn best om half negen.

    Misschien kun je met je begeleider praten over hoe je om kunt gaan met mensen die zich niet aan afspraken houden? Ik denk dat je het prima hebt gedaan.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Met verbazing ea gelezen, als ik het goed begrijp doe je haar toch een plezier met het oppassen (misschien mis ik iets) en dan 2 uur te laat, een telefoontje is gauw gepleegd en dan als je er wat van zegt een scheldpartij, je bent haar vriendin geen personeel (zelfs personeel behandel je niet zo)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is inderdaad zo dat je meer respect verdiend dan je krijgt van haar. Ondanks eventuele stress aan haar kant zou je jou zo niet moeten behandelen. Een sms is zo gestuurd. Je doet het toch ook gratis voor haar? Dan zou ze je moeten koesteren ipv afzeiken. Waak voor mensen die alleen nemen en niet geven want voor die paar boodschapjes hoef je het niet te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik geef de titel 'vriendin' niet snel aan mensen, dat moeten mensen echt verdienen. Te vaak mezelf gebrand aan mensen waarvan ik dacht dat ze vriendinnen waren. Het is niet moeilijk om even een SMS te sturen dat ze later komt. Maar om je zomaar te laten wachten is niet netjes. Jammer dat het zo gelopen is en ze zo heeft gereageerd, terwijl jij alleen maar wilde helpen.

    BeantwoordenVerwijderen