dinsdag 21 april 2015

Zorgen

Ik heb het er al eerder over gehad, de leesproblemen van dochter. Dat maakt voor mij niet uit, ze is en blijft mijn geweldige dochter, met een hart (nu al) voor anderen.

Dit schooljaar is ze dankzij de aanpak van de juffen heel goed vooruit gegaan, ze heeft ons allemaal verrast. De bedoeling was eigenlijk dat ze komend schooljaar nog een jaar bij dezelfde juffen zou blijven, in plaats van groep 6, ze zijn er van overtuigd dat er veel meer in dochter zit. Ondanks dat dochter elke 10 minuten aandacht/uitleg nodig heeft, wilden zij die blijven geven.

Helaas gaat komend jaar de klas van de juffen sluiten, en de juffen gaan naar de nieuwe onderbouwklas. Voor mij betekend dat wel dat ik me zorgen maak. Wat nu? Er zijn nog 3 andere middenbouw klassen, daar niet van. Van één juf is al bekend dat zij de leesproblemen van dochter niet aan kan, dochter past in geen enkel leersysteem van de school. Een andere juf heeft totaal geen overwicht op dochter (ze heeft die juf al een keer gehad). En de laatste juf heeft al teveel speciale kinderen in de klas.

In de bovenbouw ken ik geen leerkrachten, maar of dochter, die dan net 9 is, er al aan toe is. De juffen van dochter delen mijn zorgen, ze zijn er nog niet over uit wat het beste gaat zijn voor haar. Voorlopig houden ze het er op dat dochter toch naar groep 6 gaat. Wel gaan ze in overleg met de leerkrachten van de bovenbouw, dat ze in een klas wordt geplaatst die haar de meeste kans biedt om vooruit te gaan.

Het is fijn om te weten dat de school mijn dochter niet meteen afschrijft. Met haar problemen en een goede rapportage zou ze ook bij het speciaal onderwijs terecht kunnen. Ik wil wat het beste is voor dochter. Maar wat dat is, weet ik niet. Dochter heeft gelukkig geen weet van deze problemen. Het zou haar onnodige spanning geven.

6 opmerkingen:

  1. Och, moeilijk hoor. Hopelijk komt er een oplossing die voor je dochter goed uitpakt!
    Sterkte ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontzettend balen dat je dochter niet nog een jaar bij deze juffen kan blijven.
    Wel fijn dat school de beste klas voor haar gaat uitzoeken.
    Zijn er dingen die je zelf met dochter thuis kan doen om haar verder vooruit te helpen met lezen? Nu zijn leesproblemen lastig maar op latere leeftijd is het rampzalig.Kun je vertellen wat het probleem met lezen is? Twee vriendjes van ons hadden/hebben ook leesproblemen.Bij de een is dat nu aardig opgelost, de ander is drie scholen verder en nog bijna analfabeet terwijl hij twaalf is.Vriendje een heeft hulp buiten school om gehad voor het leesprobleem maar ik weet natuurlijk niet of hij hetzelfde had als jouw dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het grootste probleem van dochter is dat ze discalculie heeft (cijferblind). Toen dochter doorkreeg hoe ze moest optellen was dat geweldig, in één keer kon ze sommen t/m 10 maken. Zo heeft ze ook de minsommen geleerd, en nu is ze de tafel van 3 aan het leren. Vanmorgen liet ze me heel trots zien dat ze ook leert klokkijken. Echt geweldig!
      Dochter heeft ook dyslexie, maar het lezen gaat heel goed, ze ligt op niveau. Alleen de spelling is en blijft een ramp.

      Verwijderen
    2. Onze zoon heeft ook dyslexie en wij hebben ons een slag in de rondte geoefend met hem. Lezen gaat nu vrij goed (hij is 15 inmiddels) maar spellen is net als bij de dochter van Nieuw Begin een ramp. Hij kan de spellingsregels dromen, hij zegt het goed en schrijft het dan toch nog fout op. Drama.
      Zijn handschrift is ook zo slecht dat hij het zelf meestal niet terug kan lezen.
      Nic

      Verwijderen
  3. Wat een fantastische juffen. Maar tegelijkertijd ook apart dat je blijkbaar ook net geluk moet hebben met de onderwijzer die voor de klas staat...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat geluk is er zeker geweest. Eén van de twee juffen had het idee dat er iets niet klopte. Ze heeft alle resultaten van dochters schoolleven doorgenomen. Ik hielp dochter heel veel met oefenen, maar het lukte haar niet om bij te blijven. Andere juffen vonden dat dochter beter haar best moest doen, deze juf heeft haar laten onderzoeken.

      Verwijderen