zondag 3 mei 2015

Bevrijdingsfestival

Ik woon in één van de steden waar de grote bevrijdingsfestivals worden gehouden. Met het festival zelf heb ik niet zoveel, het is voor mij veel te druk. Ook vind ik de prijzen voor het drinken veel te duur.

Tot een paar jaar geleden ging ik er wel heen, toen waren er nog statiegeld bekers. Ik vond het een leuk systeem. Voor elke beker die er weer werd ingeleverd kreeg je 50 cent. 
'S avonds kon je bij het busstation flink scoren. Mensen wilden in een bus mee, die binnen een minuut propvol zat. Dan waren 2 of 3 bekers niet zo belangrijk, en werden ze op de stoep gezet, of in de vuilnisbakken gegooid. Met veel plezier leverde ik ze weer in, 50 euro was in een paar uur zo verdiend.

Een paar jaar geleden werd het systeem veranderd, de statiegeld bekers verdwenen, en er kwamen bevrijdingsmunten. Daar was vrij weinig lol aan te beleven, er viel niks aan te verdienen. 
Vorig jaar ben ik wel naar het kinderfestival geweest met dochter, neefje en nichtje, maar het was te druk.

Dit jaar is er weer een nieuw systeem. Speciale betaalpasjes. Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken. Ik heb wel begrepen dat er strenger gecontroleerd gaat worden op eigen drinken. Blik, fles en glas zijn verboden. Dat snap ik, je kan iemand aardig verwonden.
Ik neem mijn eigen flesje water mee. Wordt dat ingenomen, dan heb ik pech. Maar ik heb ook wat pakjes appelsap gekocht voor de zekerheid. 

Sinds vrijdag zijn de voorbereidingen in volle gang. Ik vind het erg mooi om te zien, vooral hoe de podia in elkaar worden gebouwd. 
Ik hoop voor iedereen die dinsdag gaat dat het mooi weer is.

2 opmerkingen:

  1. Mijn broer gaat naar Haarlem en hij zie dat er gecontroleerd wordt op alles en dat je echt niets het terrein op mag nemen. Beker water zal volgens hem 3 euro worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier zijn er door de hele binnenstad verschillende podiums gebouwd. Mijn beide broers wonen in het centrum, mocht alles worden ingenomen mag ik daar een flesje water gaan halen. Kopen doe ik niet, ik vind de prijzen belachelijk.

      Verwijderen