woensdag 13 mei 2015

Herkansing

Dochter had in februari haar spreekbeurt gehad. Haar spreekbeurt was toen niet goed, ze had er een 3 voor gekregen.
Dat het toen niet goed ging had meerdere oorzaken. De tijd die ze had om voor te bereiden was te kort, in die periode had ik een ernstig energietekort, het lukte me zelf niet om haar te helpen, en de buurvrouw had toen net te horen gekregen dat ze kanker had, wat veel met zich mee bracht.

Met het oudergesprek is het toen ook over die spreekbeurt gegaan, de juffen waren verbaasd dat het zo slecht was, van dochter waren ze dat niet gewend. Ik heb toen de situatie uitgelegd, en dochter kreeg een herkansing.

Met die herkansing is dochter niet blij, nog een keer voor de klas staan, en dan zeker nog een keer afgaan.
Ik denk dat het goed is dat ze het nog een keer doet. Juist om dat gevoel om nog een keer af te gaan niet te laten groeien.

Gister hadden we een 'spreekbeurtdag'. Een dag om te beginnen met de voorbereidingen. Deze keer heeft ze het onderwerp uilen gekozen.

We hebben eerst een groot vel gekleurd karton gekocht voor een poster. In de bieb hebben we informatie gezocht. Dochter heeft ook het onderwerp iets verkleind. In plaats van 'uilen' is het nu 'de bosuil in nederland' geworden.

Ze kreeg er zelfs plezier in. We hebben leuke foto's uitgeprint voor de poster, en we hebben ontzettend veel informatie gevonden. Ze is nu op de helft met informatie zoeken, vandaag gaan we verder. Daarna gaan we al die informatie omzetten tot een verhaal wat ze kan vertellen.

Over 13 dagen is het zover. Ik weet zeker dat ze het nu beter gaat doen, de voorbereiding is veel beter. En zo niet, dan heeft dochter twee keer ontzettend haar best gedaan. Hoe dan ook, ik vind het prima, ik ben trots op haar!

9 opmerkingen:

  1. Ik lees je blogjes al een tijdje mee. Ik vind tot nu toe dat je het fantastisch doet. Reageren doe ik bijna nooit. Maar nu toch wel even.... Ik ben zelf juf en als 1e wil ik kwijt dat ik een 3 wel erg laag vind. Wij hebben het beleid niet lager dan een 5 te geven. Je hebt altijd wel een beetje je best gedaan en je staat daar maar mooi voor de klas als kind zijnde. Niet iedereen voelt zich daar op zijn gemak. Een herkansing moet dochter met 2 handen aanpakken. En jullie zijn goed op weg! Prima hoe je je dochter helpt. Prima dat jullie het onderwerp hebben weten te verkleinen. Dat maakt het verhaal straks veel duidelijker. Zet 'm op samen. Dit komt vast en zeker helemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een klasgenootje van dochter heeft een 1 gekregen.
      Met dochters vorige spreekbeurt heeft ze het zonder mijn hulp gedaan. Ik vond dat ze dat goed had gedaan. Misschien niet op het niveau dat de juffen graag zien, maar het was wel haar spreekbeurt.

      Verwijderen
  2. Ik word er kriebelig van als een school zo doet. Om een kind van acht jaar een drie te geven voor een spreekbeurt... Hoe snel wil je het zelfvertrouwen van zo'n kind ondermijnen? Net als in bovenstaande reactie: ze staat daar maar toch voor de klas. Hartstikke spannend toch als je acht jaar bent. Als school neem je een spreekbeurt wel hèèèèl erg serieus als je daar een drie voor geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, als niet-juf wil ik zeggen dat een 3 voor een spreekbeurt belachelijk is. Mijn zoon zat op een Montessori-school en daar krijgen ze voldoende of matig voor een spreekbeurt. Dit is een tijd om te oefenen als je jong bent en dan is een 3 voor een nog jong kind wel heel demotiverend. Sterkte voor je dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk ook eens op de site van Beleef de Lente, als jullie dat al niet doen. De Bosuil is een van de vogels

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja erg demotiverend, zeker als ze daarna ook nog zeggen dat ze verbaast waren over haar. Gewoon een onvoldoende was veel redelijker en begrijpelijker geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind een 3 of zelfs een 1 echt niet kunnen als cijfer voor een spreekbeurt.
    Ze stond er toch maar voor de klas, met haar eigen verhaal.
    Goed dat jullie nu vast begonnen zijn met de voorbereidingen en dat ze het onderwerp wat kon verkleinen. Heel veel succes gewenst ermee.
    Ik vind het veel knapper als kinderen zelf een spreekbeurt maken, dan als ouders zich van hun beste kant laten zien, zodat het kind het dan mooi kan presenteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zulke lage cijfers voor een spreekbuurt? Wat voor school is dat dan niet. Ook al gaat de presentatie misschien niet goed, ze hebben er toch energie en werk ingestopt en dat mag ook beloont worden. Zeg dan het was niet goed, maar laat die lage cijfers achterwege.

    BeantwoordenVerwijderen