zondag 17 mei 2015

Mijn hobby

Vanaf dat ik mij kan herinneren is mijn moeder truien aan het breien. Voor elke winter moest er voor iedereen in het gezin een flinke stapel klaarliggen, en aangezien mijn ouders vijf kinderen hebben, was dat aardig wat.
Mijn moeder was ook erg blij dat ze dochters kreeg, die konden op den duur mee breien, en zo konden we meteen oefenen voor als we zelf een gezin kregen.

Mijn moeder had alleen niet het engelengeduld om mij en mijn zusje te leren breien. Ik vond het er altijd heel kunstig uit zien, dat je met een draad en twee naalden kon maken wat je wou, en dan dat getik. Het leek me wel wat.
Mijn moeder had het opgegeven om het mij te leren, ze had het al zo vaak voor gedaan, en ik snapte het maar niet.
Gelukkig voor mij was mijn tante juf, en had zij wel het geduld om het mij te leren. Mijn zusje heeft het nooit willen leren.

Mijn moeder was er ook blij mee, eindelijk kon ik mijn eigen voorraad truien breien. Maar daar had ik het geduld niet voor. Ik breidde en haakte het liefste knuffeltjes, die waren snel klaar.
Toen ik zelf in verwachting was, waagde mijn moeder een nieuwe poging. Misschien dat ik wel voor mijn eigen kind wou breien? Maar ik heb daar nog steeds geen geduld voor.

In de loop van de jaren ben ik voor de pop gaan breien. Poppenkleding vind ik afschuwelijk duur, en vaak niet heel mooi. In het begin vond ik het verschrikkelijk eng. Wat als mensen het niet mooi vonden? Of nog erger, dat ze me raar vonden? Maar dochter vond het, zo klein als ze was prachtig, en dat gaf vertrouwen.

Ik maak nog steeds poppenkleding, meestal om weer te verkopen, maar dochter krijgt ook regelmatig wat.

Zelfgemaakte poppenkleding.

Toen ik voor moederdag bij mijn moeder was, had dochter een knuffel meegenomen, gehuld in mijn breiwerk. Mijn moeder vond dat ik goed heb leren breien.
Dat compliment pakt niemand mij meer af!

5 opmerkingen:

  1. Mijn moeder breit en haakt ook veel. Vroeger inderdaad voor ons de truien. Er waren twee die ik echt heel veel aanhad, zelfs op de middelbare school en die ik zelf ook echt heel mooi vind. Maar tegenwoordig hoef je niet meer te breien want bij de goedkopere winkels is het veel goedkoper om kleding zelf te kopen. Kinderen hoeven er geen jaren in te lopen dus kwaliteit is minder belangrijk.
    Mijn moeder breit nu voor de kleinkinderen hun poppen. En de dames zijn er blij mee, laatst heeft ze voor alle kleindochters een poncho gehaakt en voor de pop. Mijn dochter vind de poncho zelf wat raar, maar voor de pop prachtig.

    Je hebt een heel mooi setje gemaakt op de foto, daar hoef je je zeker niet voor te schamen en zo heb je ook wat om handen. Even andere gedachten.
    Ik zou zeggen ga gewoon lekker door.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt een leuk setje gemaakt. Toen ik mijn baan kwijt raakte, ben ook ik poppenkleertjes gaan breien. Voor mijn kleinkinderen of als kadootje. Een fijn tijdverdrijf.
    Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schattig setje. Zijn dat nou sokjes, bovenaan het hangertje..? Echt super ieniemienie :-)

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je :-) Dat zijn slofjes. Het lukt me niet om op vier naalden te breien, nu brei ik voor elk setje van die slofjes erbij.

      Verwijderen
  4. Wat een mooi pakje heb je gebreid. Mijn moeder heeft mij ook leren breien en haken en dit doe ik ook al heel lang. Voor mezelf, voor mijn kinderen, voor baby's, voor poppen... Ben er heel druk mee bezig. Ik woon in Spanje en al die gebreide jurkjes voor de poppen vinden ze prachtig. Kom echt handen te kort!!

    BeantwoordenVerwijderen