donderdag 7 mei 2015

Mijn schulden

Ik heb al mijn schulden nu op papier gezet. Zowel de kleine als de grote. Bij elkaar nu nog een bedrag van 1800 euro. Een hoog bedrag.

Ik weet hoe mijn schulden zijn ontstaan. Door het geld wat voor rekeningen bestemd is te gebruiken voor leuke dingen, zoals de bioscoop, een weekendje weg, de kermis, een middagje winkelen. Vooral toen het psychisch heel slecht ging gebeurde dat regelmatig.
Voor ik psychische hulp kreeg gingen we elke woensdag en zaterdag naar de bios, namen daar twee keer wat lekkers en te drinken, en gingen daarna naar de mac. Dat we vier keer naar dezelfde film gingen maakte niks uit, dochter houdt erg van herhaling. Ook het geld dat zo'n uitje kostte, ik vond het belangrijker dan mijn rekeningen.

Dat is nu sterk veranderd. Voor uitjes wordt nu gespaard, winkelen gebeurd van de kinderbijslag, en we gaan nu alleen op de eurodag naar de kermis, en alleen het geld wat is verdiend op koningsdag geven we uit. Mijn portemonnee laat ik voor de zekerheid thuis.

Als ik een mindere periode heb, kunnen geldzaken me nog steeds weinig schelen. Het werken met een vast budget per dag helpt heel erg. Want als ik met een weekbudget werk geef ik op zo'n dag rustig alles uit. De volgende dag pin ik dan het bedrag wat ik voor de rest van de dag nodig heb, om dat vervolgens ook weer meteen uit te geven. Door een klein bedrag mee te nemen voorkom ik dat.

Maar goed, om terug te komen op mijn schulden. Ik heb alles nu op papier staan, met rekeningnummers en betalingskenmerken erbij (zo heb ik geen excuus om het niet meteen over te maken). In totaal 1800 euro. Ik heb ook meteen een begroting voor de komende maanden gemaakt. Zo weet ik ook ongeveer wat er over is per maand. Dat is 385 euro. Ik kan dus in 5 maanden alles afgelost hebben.
Dat is wel het doel waarnaar ik toe wil werken. Dan begin ik 2016 met een schone lei.

13 opmerkingen:

  1. Goed zo meis, zo is het helder voor jezelf en weet je wat je doel is. Gaat helemaal goed komen, je bent zo goed bezig!

    Een hartelijke groet van Mina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind je zo goed bezig! Super veel doorzettingsvermogen toegewenst! Ik lees hier al vanaf het begin mee en je sterke wil spat eraf!
    Gr. Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap hoor dat je de knop kunt omzetten en wat goed, in 5 maanden er vanaf zijn.
    Ik wens je veel succes en niet vergeten, ook af en toe genieten.
    Groetjes,
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zou toch mooi zijn zeg, als het eind 2015 gewoon klaar is!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een mooi plan, en wat goed dat je blijft aflossen. Als je eind dit jaar van je schulden af bent, zal dat een flinke opluchting zijn.
    Ik wens je dan een fijne werkplek, of het nu in het huidige huis is of elders, zodat je inkomsten houdt, en tevens verder kunt sparen.
    Knap van je, hoe je het allemaal doet! Complimenten..!

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg goed van je maar... plan het niet te strak in. Een maandje later
    alles betaald mag ook en er kan nog iets onvoorzien voorkomen waardoor
    je meteen weer een probleem hebt.
    Je doet het goed, geef jezelf maar een flinke klop op de schouder, dat heb je verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik sluit me bij bovenstaande reageerders aan. Hulde!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt goed van je, het kost moed je problemen onder ogen zien en ze goed aan te pakken zoals jij nu doet. Lekker dat het te overzien is en je in 5 maanden 'glad' kan zijn. Ik zou zeggen ga ervoor. Respect hoor. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super zeg. Goed dat je voor jezelf een doel gesteld hebt, je kan trots op jezelf zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een foutje maken is niet het allerergste...een fout niet herstellen als je erachter komt is wel erg. Zo zit jij niet in elkaar, je herstelt de gemaakte fout en neemt je verantwoording. Pakt de draad op. Knap hoor! Weet je, dit is het beste voorbeeld wat je kan geven aan je dochter...dit zal ze meenemen, haar hele leven lang. Dat je ervoor zorgde dat het weer goed komt! Complimenten.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen