donderdag 21 mei 2015

Minima-regeling

In de gemeente waar ik woon kunnen mensen met een minimuminkomen geld terugkrijgen voor bijvoorbeeld kinderkleren, bioscoop, het zwembad, internet, dagbladen, en nog een paar dingen. 250 euro per kind, en 150 euro per volwassene. Voor mij en dochter betekend het dat we dit jaar 400 euro mogen terugvragen.

Dochter heeft niet het gevoel dat we arm zijn, en daar ben ik blij om. We gaan, als er een leuke film is, naar de bioscoop. In de zomervakantie gaan we een aantal keer zwemmen. Nieuwe schoenen krijgt ze ook een paar keer per jaar, evenals 'nieuwe' kleren. Soms uit de winkel, maar ook veel van mp, en van mensen uit de kerk. Maar iets tekort komen doet ze niet.

Dat zal niet in elk gezin het geval zijn. Waar er wel armoede heerst, en er geen geld is voor nieuwe schoenen of kleren. En al helemaal niet voor het zwembad.
Om die kinderen toch mee te kunnen laten doen, daar is die regeling voor bedoeld.

Dochter had die spullen toch wel gekregen, maar ik probeer het geld wel elk jaar goed te besteden. Vorig jaar heb ik er mijn rijexamen van betaald, dit jaar was het voor de fiets van dochter. Wat er nu van overblijft (ik denk 200 euro), leg ik weg voor mijn gebit, mocht het ergens anders voor nodig zijn is het er.

Ik ben blij dat die regeling er is. Het geeft ruimte. Gister werd ik door ene H. een uitvreter genoemd. Zo voel ik me niet. Ik heb de regelingen niet bedacht, ik maak er wel gebruik van. En waarom niet?

24 opmerkingen:

  1. Volgens mij is dat geld niet bedoeld voor een rijexamen!
    Dan zou er toch wel een betere controle moeten zijn.
    Bovendien vind ik dit een belachelijke regeling. Ga lekker werken voor de extra's.
    Wij werken hier met tweeën en kunnen ook niet vaak naar de film, een nieuwe fiets en nieuwe kleding kopen. Dat heet keuzes maken!
    Willen wij dit allemaal, dan zullen we meer inkomen moeten genereren door meer te gaan werken!
    Ik baal er toch wel van als ik dit soort dingen lees. Het voelt toch dat ik dat voor je mee betaal....
    Uitvreter is een groot woord. Uitgekookt is het wel.
    Kun je je inkomen niet vergroten??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste arbeider jij besteed je geld waarschijnlijk anders(s"avonds met biertje op de bank)En een ieder doet t op zijn manier ;-) Fran.

      Verwijderen
    2. Er is controle op, namelijk of je er recht op heb. Dat heeft een nieuw begin, dus krijgt ze het en terecht. Er wordt geen voorwaarde aan verbonden hoe ze het moet besteden. Ook terecht.

      Jij baalt waarschijnlijk dat jij er geen recht op heb, maar dan hoef je het een ander nog niet te misgunnen. Jij hebt weer recht op andere dingen. En als je het niet wilt lezen, dan lees je het toch lekker niet.

      Verwijderen
    3. Beste Arbeider,

      Dit is een hele nare reactie. Welke bedragen uit de staatsruif komt er bij jou binnen? HRA, huursubsidie, zorgtoeslag,kindgebondenbudget, enz?
      Ik neem aan dat je gewoon gebruikt maakt van je belastingvrije voet en ook niet zegt, hou het maar.
      Deze reactie van jou zegt heel veel over jezelf en heel weinig over "mijn nieuwe begin"

      Verwijderen
    4. Als ik mijn inkomen wil vergroten moet ik meer gaan werken. Dan zou dochter meer uren naar de opvang moeten, en ik dus meer toeslag zou krijgen. Veel meer dan 400 euro. Bovendien (en voor mij het belangrijkste), ik gun mijn dochter ook een moeder die ze ziet!

      Verwijderen
    5. Helaas MD, voor ons geen huursubsidie, zorgtoeslag, kindgebonden budget of andere subsidies. Alleen kinderbijslag, wat werkelijk iedereen met kinderen krijgt. De belastingvrije voet heeft er geen bal mee te maken.
      Ik teer dus zeker niet op de staatsruif. Of we ooit nog AOW krijgen, wanneer dat is en hoe hoog dat is, moeten we nog maar afwachten.
      Ik ben blij en trots dat we voor onszelf kunnen zorgen en dat we het goed hebben. Maar het stoort mij wel dat er zoveel genivelleerd wordt.
      Van mij mogen de belastingschijven worden herzien. Het werken zou beloond moeten worden.

      Fran, geen idee waarom jij denkt dat ik met een biertje op de bank zit. Ons geld gaat naar vaste lasten, sparen voor studie van de kinderen en soms een uitstapje. Mag toch?

      Nieuw begin,
      Ik wil je helemaal niet afvallen. Vind het zelfs heel goed van je dat je je financiële zaken goed op een rijtje hebt en je schulden aflost.
      Ook ik gun mijn kinderen een moeder die ze zien. Maar ik gun mijn kinderen ook een onbezorgd leven en een studie. Daar zullen wij helaas zelf voor moeten werken. Mijn kinderen zitten inmiddels op de middelbare school, dat maakt het werken makkelijker. Op de basisschool werkte ik onder schooltijden. Ideaal, want je bent thuis als ze uit school komen.



      Verwijderen
    6. Ik werk ook onder schooltijd, ik heb het zo met mijn werkgever kunnen regelen dat ik dochter naar school kan brengen, en maandag, dinsdag en donderdag kan ik haar zelf weer ophalen.
      Ik werk ook voor mijn inkomen, de bijstand is iets waar ik nooit hoop in te komen.

      Verwijderen
  2. Ik was blij voor je dat je wat extra krijgt. Omdat je zo goed met je geld weet om te gaan heb je dat over en kun je het uitgeven aan wat je wilt. Jammer dat anderen jaloers zijn op dat extraatje, het is treurig dat je een ander zoiets misgunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste mijn nieuwe begin,
    Ik vind je een dappere dame, die ontzettend goed bezig is haar leven op de rit te krijgen( is je volgens mij al aardig gelukt!) en te houden. Ik vind je mooie keuzes maken, en jij mag zelf weten, waar je het extraatje, wat uiteindelijk bedoeld is om aan de maatschappij mee te blijven doen, aan besteed! Dit schrijf ik maar even om je een hart onder de riem te steken! Lieve groet van Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij hebt het geld goed besteed! Jij hebt hier recht op. Dat Nederland langzamerhand een fabriek is van toeslagen, uitkeringen en subsidies, daar kun jij niets aan doen.
    Dat er steeds meer mensen zijn die hier moeite mee gaan krijgen, ook daar kun jij niets aan doen.
    Jij gaat verstandig met het geld om en doet er ook nog een investering mee waar je in de toekomst iets aan hebt. Een goede fiets en een rijbewijs. Chapeau!!!
    En mensen die een ander iets misgunnen die blijf je houden.
    Mijn advies: sta er boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het zou wat zijn als de gemeente ook nog achter de deur moest gaan liggen om te controleren waar je het aan besteed....brrrr gelukkig niet. Je hebt er recht op and that's it. Laat al dat vervelende commentaar maar van je afglijden. Er zijn altijd mensen die zich tekort gedaan voelen.

    Daarom zou het basisinkomen zo'n goed idee zijn. Iedereen krijgt het en bepaalt zelf of dat voldoende is of dat er nog bij gewerkt gaat worden. Kan inderdaad meteen het dat hele circus van toeslagen en extraatjes regeling op de schop met het bijbehorende papierwerk, ambtenaren en gezeik. ;) zijn we daar ook weer vanaf, iedereen blij. (Hoop ik;))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt recht op die regeling en maakt er gebruik van, dat lijkt me logisch. Ik ken geen mensen die geen gebruik maken van bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek, als ze daar recht op hebben.
    Jij maakt verstandige en weloverwogen keuzes met het geld wat je te besteden hebt.
    Fijn, dat je je dochter een fijne jeugd kunt geven, en haar niet het gevoel laat hebben dat ze iets tekort komt.
    Ik vind het zo knap van je, hoe jij dingen aanpakt! Je bent nog maar 28, staat er alleen voor met je dochter en hebt een beperkt inkomen, maar je maakt slimmere keuzes dan vele anderen, die ouder zijn dan jij en veel meer te besteden hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een rijbewijs hebben/halen betekent meer onafhankelijkheid, betekent meer kans op de arbeidsmarkt dus je rijbewijs halen is helemaal niet zo gek. Ik ken iemand die enorm afgeeft op onze maatschappij (lees regering) maar vervolgens aan het eind vd maand wel z'n hand omhoog houdt, op mijn opmerking dat hij dat dan ook niet moet doen wist hij niets te zeggen en die mensen zijn het die het verpesten voor mensen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken, controle OK maar niet tot in het onmenselijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Rijbewijs halen doe je niet voor € 200,-- of € 400,-- . Dit betekend dat jezelf nog erg veel geld erbij gelegd hebt. Ik vind dan ook dat je met het weinige wat je hebt doelbewust mee om gaat. Het uit de schulden komen: respect. Genoeg mensen die hun kop in het zand steken en daarnaast in mijn ogen een superloon hebben.
    Wat 'arbeider' zich mogelijk niet realiseerd is dat je als alleenstaande veel minder mogelijkheden hebt. Je kunt n.l. niet makkelijk even een huis kopen. Wat in houdt dat je moet huren. Wat weer betekend dat je huur jaarlijks omhoog gaat. Kijk eens wat dat betekend. Tuurlijk er is huursubsidie maar ik denk dat de regering steeds terug houdener wordt hierin.
    Voor degene die denken dat ze tekort komen: tel eens je zegeningen. het gras is altijd groener bij de buren lijkt het, maar iedere mens krijgt wel het nodige op zijn bordje.
    Ik ga ook niet naar de bioscoop maar bedenk me wel dat ik het geld weer aan iets anders uit geef wat mogelijk ook in veler ogen overbodig is.
    Geniet van vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb iets van 70 rijlessen gehad. Die betaalde ik per keer. Alleen het examen was een flinke hap in één keer, daarom had ik het geld van de regeling daar vorig jaar aan besteed.

      Verwijderen
  9. Eeuwig durende discussie is dit. Aan de ene kant wordt in Nederland werken (zeker voor een laag salaris) niet beloont door het toeslagensysteem. Dit kan voor werkenden die overal buiten vallen onrechtvaardig aanvoelen. Immers hun besteedbaar inkomen is nauwelijks meer dan dat van een alleenstaande ouder met bijstand. Aan de andere kant is er geen werk genoeg voor iedereen en is het aangetoond dat een samenleving beter functioneert met een zekere mate van nivellering. Ik gun het deze blogschrijfster van harte, haar voordeeltjes. Maar in mijn situatie, beiden zzp-er, studerende kinderen, nergens recht op, nooit een toeslag of uitkering ontvangen, blijf ik het bijzonder vinden dat ik me een nieuwe fiets niet kan veroorloven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit bedoel ik dus.
      Ook wij vallen overal buiten. Nergens geen toeslagen voor, want daarvoor verdien je te veel.
      We komen de maand echt wel door en hebben het goed. Maar het steekt me toch wel dat die nieuwe fietsen er voor ons niet inzitten.

      Verwijderen
    2. Toen mijn kinderen jonger waren had ik ook graag veel minder willen werken om een moeder te zijn die mijn kinderen veel konden zien, maar ik was me er ook van bewust dat ik mijn kinderen een goede toekomst wilde geven en daarom werkte ik fulltime en had betaalde opvang voor mijn kinderen. In die tijd zonder subsidies. Ook vond ik het belangrijk om ze een voorbeeld te geven van een onafhankelijk en zelfstandig leven.
      Nieuwe fietsen en dat soort zaken kon ik me niet veroorloven, want verdiende teveel om in allerlei regelingen te vallen en te weinig om veel te kunnen sparen. Bovendien fietsen tweedehands fietsen ook prima en zijn minder diefstalgevoelig.
      Het blijft een beetje zuur dat als je iets meer je best doet om echt zelfstandig te zijn, dit minder 'financieel' gewaardeerd wordt dan bewust weinig verdienen om zo in allerlei regelingen te vallen. Althans, zo lijkt het.


      Toch had ik het niet anders willen doen. Niets voelt voor mij zo prettig dan vrijheid.

      Verwijderen
  10. In mijn gemeente hoef ik niet eens kaartjes en bonnen te overleggen. Zij weten exact wat er bij mij binnen komt. Ik heb dus recht op diverse toeslagen. Denk aan o.a. huur- en zorgtoeslag. De Sociale Dienst wijst je er ook op en helpt je indien nodig met de aanvraag. De toeslagen waar "Mijn nieuwe begin" het over heeft worden hier automatisch uitgekeerd als je langer dan 3? jaar een laag inkomen hebt. Op deze manier wil zij voorkomen dat mensen armoede lijden of schulden maken. Of dat je van ellende niet meer weet waar die nieuwe koelkast van betaald moet worden. Ook krijgen we ieder jaar twee maal een brief dat we gebruik kunnen maken van de Kledingbank. Op deze manier heb ik een, in mijn ogen, goed leven.
    Ik ben door ziekte nog tijdelijk uitgeschakeld, maar kan niet wachten om weer betaald werk te gaan verrichten. Tot die tijd ben ik heel erg blij met alle financiële steun die ik van de gemeente krijg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bedoeld denk ik de langdurigheids toeslag? Daar heb ik dit jaar geen recht meer op, omdat je moet kunnen aantonen dat je actief op zoek bent naar beter betaald werk, en dat ben ik niet.
      De regeling waar ik over schrijf is om kinderen (en hun ouders) de kans te geven om mee te kunnen doen.

      Verwijderen
    2. Die regeling heet bij ons de culturele toeslag en die krijg ik ook automatisch uitgekeerd. Het gaat daarbij om een bedrag van € 100,- p.p.. Dat geld gaat bij mij op aan internetkosten.
      Maar er zijn nog meerdere toeslagen waarvan je gebruik kunt maken indien je er recht op hebt. Denk dan aan Bijzondere Bijstand voor ziektekosten en een stookregeling voor mensen met een bepaalde aandoening.

      Verwijderen
  11. Meer dan twintig jaar ben ik uit Nederland weg en dus niet tot in de details op de hoogte van alle regelingen. Maar dat er een toeslagenregeling is voor werkenden, ook al heb je een laag inkomen verbaasd me wel. Begrijp me niet verkeerd, ik misgun je niks hoor. Maar ik denk wel : zo slecht is het nog niet geregeld in Nederland, hoewel er flink gezeurd wordt. (niet door jou hoor mijn nieuwe begin ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het met je eens dat het in Nederland goed geregeld is!

      Verwijderen