zondag 24 mei 2015

Moe

De laatste twee weken merk ik aan mezelf dat ik wel goed slaap, maar weer totaal niet uitrust. Als ik wakker moet worden, voelt het alsof ik geen oog dicht heb gedaan.
Het zijn periodes die met mijn psychische ik te maken hebben, ik heb ze vaker gehad, en ze gaan weer over. Alleen het rekening houden met mezelf vind ik moeilijk. Want ach, ik ben wel moe, maar ik ben nog jong en kan alles. Dat ik na mijn werk ongeveer instort, praat ik voor mezelf vakkundig goed.

Donderdag zei een collega dat ik er erg moe uit zag. Daar schrok ik wel van. In mijn signaleringsplan staat dat ik dat soort tekenen serieus moet nemen. Volgens dat plan zit ik nu in een rode periode (de laatste stap van dat plan). Dat merk ik niet alleen aan de moeheid, maar er horen meer signalen bij.

Wat ik zo handig vind aan het plan is dat er ook bij staat wat ik zelf kan doen om weer in oranje, en daarna weer in groen te komen.
Blijven werken, me niet ziekmelden. Een strakke structuur aan houden. Onder de mensen blijven. En als het over een week niet verbeterd is contact opnemen met een hulpverlener (huisarts, psycholoog of begeleidster).

Ik moet dat signaleringsplan wat vaker doornemen, dan had ik vorige week al gezien dat ik in oranje zat. Weer een goede les.

3 opmerkingen:

  1. Goed om zo'n plan te hebben en goed dat je collega zei dat je er moe uitziet!
    Hopelijk ben je op tijd om teveel terugval te voorkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi systeem zeg! Vaak 'weten' we dingen wel, maar 'vergeten' het ook zo snel. Dit signaleringsplan met stoplicht kleuren is een mooie reminder, en fijn dat er al acties bij staan. In zo'n fase terug kunnen lezen wat je moet/ kunt doen is nu veel makkelijker. Vaste routines en rust zijn zo belangrijk! :-)
    Mijn moeder had het vroeger altijd over de 3 R'en: Rust, Reinheid en Regelmaat ;-)
    Succes met de kleine stapjes terug naar fase oranje!

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik in groen zit kan ik alles opnoemen wat ik moet doen zodat het wat beter kan gaan in een wat mindere periode. Maar in zo'n periode vergeet ik al die punten. Ook zie ik zelf pas veel te laat dat het slecht gaat. Daarvoor is dat plan ook heel handig, om het wat eerder te herkennen.

      Verwijderen