maandag 18 mei 2015

Nederland groen

Gisteravond was het programma 'Nederland groen' op de npo. Ik vond het een heel interessant programma.
Ik heb de app geïnstalleerd, vijf uitdagingen uitgekozen, en ik wil er wel iets mee doen.

De uitdagingen die ik heb gekozen zijn:

  • De trap gebruiken. Dat geldt vooral op mijn werk, thuis heb ik alleen de trap. Op mijn werk pak ik nu zoveel mogelijk de lift, ik wil de lift alleen nog gebruiken als het niet anders kan.
  • Ik zeg nee tegen plastic tasjes. Voor de dagelijkse boodschappen gebruik ik al mijn juten tas. Maar waar de tasjes gratis worden verstrekt neem ik ze vaak wel aan. Dat wil ik veranderen, het is net zo makkelijk om mijn rugzak mee te nemen.
  • Afval scheiden. Dat is echt een flink verbeterpunt, afval scheiden doe ik bijna niet. Mijn groencontainer wordt nu eigenlijk alleen gevuld als die van de buren vol is (en zij die van mij gebruiken, wel met toestemming). Ook plastic kan ik veel beter scheiden, onderweg naar school staat een bak.
  • 3 minuten per dag douchen. Er wordt niet elke dag gedoucht, 1 keer per 3 dagen. Maar dan wel lang. Daar kan ook op bespaart worden.
  • Alleen kraanwater drinken. Ik heb hem er voor mezelf toch bij gezet, echt alleen kraanwater drinken zal mijn flesjesverbruik toch verminderen.
Ik vind het leuke uitdagingen. En alle kleine beetjes helpen.

3 opmerkingen:

  1. Daar waar ik nog plastic tasjes krijg, neem ik ze wel mee. Waarom? Ik gebruik ze nl. als afvalzakje in de keuken. De heel grote, die je wel eens krijgt bij kledingaankopen, gebruik ik om seizoenskleren in weg te bergen. Verder heb ik een moestuin en de oogst die erg vuil is gaat ook in een plastic tasje. De rest gaat gewoon zo mee in de fietstas.

    Ja en douchen. Ik douche me iedere dag en was iedere dag mijn haren. Iedere dag haren wassen????? Ja, ik heb een allergie en voordat ik naar bed ga wil ik alle rommel uit mijn haren gewassen hebben, anders wordt ik midden in de nacht wakker met ademnood en dikke ogen. En dan moet ik weer medicatie gebruiken. Dus ik kies voor lekker douchen en minder medicatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En minder medicatie is toevallig ook weer beter voor het milieu ;-)
      Groet, Tineke

      Verwijderen
  2. Bedankt voor de tip, ik had het gemist. Ik ga het programma terugkijken.

    Ook al zijn we net verhuist naar een groter uit, we willen ook zoveel mogelijk "Groen" zijn.

    BeantwoordenVerwijderen