woensdag 20 mei 2015

Nieuwe fiets(en)

Ik heb er al eerder over geschreven, ik wil een nieuwe fiets gaan kopen.

Vorig jaar had ik het plan zoveel en zo snel mogelijk te sparen voor een eigen auto, en dan een goedkope tweedehands fiets te kopen. Toen duidelijk werd dat mijn werk op gaat houden, heb ik dat plan omgegooid. Want een auto brengt elke maand kosten met zich mee, of je er nu in rijdt of niet. En als er iets kapot gaat, kunnen de reparaties ook hoog oplopen.

Een goede nieuwe fiets vind ik een betere investering, daar kan ik weer een heel aantal jaar mee vooruit, en als er iets gerepareerd moet worden zijn de kosten minder hoog (daarbij heb ik het voordeel dat mijn broertje fietsenmaker is).
Ik krijg dit jaar 650 euro vakantiegeld. Zoveel wil ik niet aan de fiets uitgeven.

Ik mag dit jaar bij de gemeente 400 euro declareren omdat ik een minimum inkomen heb. Kosten van kinderkleren, bioscoop bezoeken, zwemmen en internet mag ik terugvragen. Ik kan tot nu toe 300 euro declareren. Met die 300 euro, en het geld wat over blijft van mijn fiets, lukt het misschien ook om dochter al een nieuwe fiets te geven. We gaan vandaag in ieder geval kijken hoever we komen. Mijn fiets komt er zeker, dat staat vast.

Het voelt apart om zoveel geld aan mezelf uit te mogen geven. Maar ik gun het mezelf. Dochter moet nog even wennen aan het idee dat haar nieuwe fiets op de tweede plek komt. Maar na mijn uitleg waarom begreep ze het wel. Ze wil wel mee naar de fietsenzaak, dat is gezellig.

20 opmerkingen:

  1. Zelf heb ik altijd tweedehands fietsen voor mijn kinderen gekocht. Die zijn prima, en zolang rijden ze er niet eens op. Een fiets moest wel in goede staat zijn, eventueel met nieuwe banden en goede remmen. Voor hen was een "andere fiets" hetzelfde als een "nieuwe fiets". Je zou wat extra kunnen besteden aan mooie fietstassen op haar fiets om het toch "nieuw"te laten zijn voor haar.
    Een moeder moet een goede fiets hebben, met fietstassen voor de goedkope boodschappen, goede banden en remmen, en een veilige plek om het kind ook op te vervoeren.
    Veel plezier met rondkijken naar nieuwe fiets!

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dochter heeft tot nu toe ook alleen tweedehands fietsen gehad, het is wat je zegt, ze zijn er zo snel van af. Dochter heeft nu een 24 inch fiets, ik verwacht (en hoop) dat ze daar wat langer mee doet, omdat daarna de 28 inch fiets komt.
      Het fiets stoeltje laat ik nu wel van mijn fiets af, dochter kan met haar bijna 9 jaar prima fietsen.

      Verwijderen
  2. Veel uitzoekplezier samen!
    Bedenk wel dat je voor 2 fietsen best een deal kunt maken met de fietsenmaker. Een korting moet er toch zeker van af kunnen. Mocht je net boven jouw budget uitkomen, gewoon vragen of hij akkoord gaat met jouw budget-bedrag... ;-)

    Succes, je hebt er (tot nu toe) heerlijk weer bij!

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Doe je ook een verzekering? Dat lijkt me in jouw geval wel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kosten van kinderkleding, bioscoopbezoek, zwemmen en internet lekker door de
    gemeenschap laten betalen. Dat zou ik ook wel willen !!! Maar ik kan alleen voor
    uitvreters zoals jij betalen.
    H.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het beleid hier in de gemeente en Nederland niet verzonnen. Maar ik mag er wel gebruik van maken, en dat doe ik ook!

      Verwijderen
    2. Gelijk heb je! Daar is het voor, en het is er niet voor niets!

      Verwijderen
    3. Zoooo gemakkelijk, rotopmerkingen vanuit de anonimiteit, bedroevend vind ik het, zulke mensen. Beste anoniem, ik zou maar eens goed naar mezelf kijken voor je zulke vreselijke dingen tegen iemand zegt.....

      En de regelingen zijn er om voor de mensen die er recht op hebben wat verlichting te geven in het dagelijks leven, hoe vervelend de internettrollen dat ook vinden. ;)

      Verwijderen
    4. En jij wel zelf kindertoeslag en hypotheekrente-aftrek terugkrijgen zegen.

      De regelingen zijn ervoor, dus mag je er ook gebruik van maken. En om mensen een uitvreter te noemen zegt heel veel over jezelf. Sneu, erg sneu ben je H.

      Verwijderen
    5. Als je er een nieuwe fiets van kan kopen heb je het echt niet nodig Ineke!
      Ik werk me rot en kan mijn kinderen niet allemaal een nieuwe fiets geven. Maar de gemeenschap betaalt er ook niet aan mee.
      Tijd om deze regels heel snel te schrappen!!

      Verwijderen
    6. Wie bepaald er wat 'niet nodig' is? Ik zou persoonlijk ook voor tweedehands gegaan zijn maar iedereen maakt zijn eigen keuzes daarin. Je weet niet waar ze vandaan gekomen is qua financien en wat ze er verder nog voor laat. Ik ook niet maar waak er wel voor om onwetend een uitspraak te doen die kwetsend kan zijn.

      Enne, heb je zelf soms zorg of huur toeslag of hypotheekrente teruggaaf? Ook daar betalen we met zijn allen voor. Het voelt dan voor jou wellicht anders maar het komt allemaal uit het potje wat 'solidariteit' heet en wat we met zijn allen via de belasting opbrengen. Niet alleen loonbelasting, maar ook btw, accijns wegenbelasting etc. Dus iedereen draagt in zijn deel bij, groot of klein. Gelukkig zijn er nog mogelijkheden binnen dit land en laten ze mensen zonder inkomen (om wat voor reden dan ook) niet stikken.

      En ja, ik heb ook gewoon een baan. ;)

      Verwijderen
    7. De arbeider heeft kinderen, dus kinderbijslag. Die zal hij of zij echt niet weigeren.

      Verwijderen
    8. O ja kinderbijslag, ook zo onrechtvaardig want ik heb geen kinderen....;) afschaffen die hap. (Of toch een fiets van kopen misschien?;))

      Verwijderen
  5. Op een reactie zoals hierboven zou ik niet eens reageren! Te zielig voor woorden!

    Wat ik persoonlijk wel vind is dat je je dochter beter een 2de hands fiets kunt geven die er goed uit ziet! En het geld dat je daarmee uitspaard opzij zetten voor een nieuwe fiets voor als ze 12 is en er echt lang mee moet/kan doen!! Maar dat is mijn mening, jij maakt de keuze die voor jou goed voelt!

    Leuke blog heb je!!
    Hartelijke groet finz

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ben ik helemaal mee eens, wacht nog een paar jaar. Op Marktplaats kun je door heel Nederland heen prima (oma)fietsen voor kinderen van 9 - 12 jaar vinden.

      Verwijderen
  6. Lieve Nieuw Begin, het is jouw geld en jij geeft het uit hoe jij dat wenst! Al die meningen van iedereen, ik vind dat je het supergoed doet en ik wens jullie allebei heel veel plezier met jullie nieuwe fietsen! Leuk aankomende zomervakantie tas inpakken met eten en drinken en hup op de fiets op zoek naar een leuke picknik plek!

    Hartelijke groet van Mina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mina, 'het is jouw geld...'?
      Het is toch gemeenschapsgeld, geld van alle werkenden.
      Delen vind ik prima en mensen helpen ook.
      Maar een nieuwe (!) fiets is toch helemaal geen prioriteit!
      Sorry nieuw begin, mijn beeld over jou is toch wel veranderd....

      Verwijderen
    2. Weer zo'n sneue reactie. Jaloers of zo. Alsof het leuk is om van een minimum te moeten rondkomen. En ze heeft er recht op, wat maakt het dan uit of ze (nieuwe) fietsen koopt waar ze met dochter weer jaren mee vooruit kan of dat ze het misschien aan een nieuw bankstel of een vakantie zou besteden. Hoepel toch op met je ziekelijke jaloezie.

      Verwijderen
  7. Nee 'ons gezin', ik ben niet jaloers. Maar het steekt me wel dat ik hard werk en niet eens een buffer op kan bouwen. Alsof het leuk is om dagelijks hard te werken en amper wat over te houden!
    Wij werken beide. Eentje fulltime, andere parttime en zorgend voor de kinderen. We verdienen teveel voor alle toeslagen en subsidies. Geen zorgtoeslag, huursubsidie, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag.
    Wij mogen alles zelf betalen. Volgend jaar gaat de eerste studeren, ook dat mogen we zelf gaan betalen. Of ons kind mag een lening aangaan.
    Wij houden geen geld over voor nieuwe fietsen. We zijn dan ook gewoon tevreden met nieuwe tweedehands fietsen. En dát klopt toch niet: als je werkt, heb je minder geld over als dat je hulp in de vorm van geld krijgt.
    Nivelleren is een feestje. Ik heb liever een Amerikaans feestje: ieder neemt zijn eigen eten en drinken mee.

    BeantwoordenVerwijderen