zaterdag 9 mei 2015

Verspilling

Op de koffieautomaat op mijn werk hing een deel van een factuur van de koffie die besteld was. Eronder was er bijgeschreven dat er voor 90 euro koffie per dag doorheen ging.
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt, en ik ben gaan doorvragen bij degene die dat briefje had opgehangen. Wat is het doel van dat briefje?

De persoon in kwestie ergert zich groen en geel aan de verspilling van de koffie. Want, zo vroeg ze, ga eens bij jezelf na wat je op een dag weggooit.

Als ik zelf de koffiekannen vul neem ik er precies genoeg mee. Dan gaat er hoogstens één kopje door de gootsteen na afloop. Maar er zijn collega's die vullen erg ruim, dan staan er twee kannen teveel op de kar, die allebei door de gootsteen weer verdwijnen. Per dienst gaan er twee van die karren rond, dat zijn dus vier kannen. 10 euro.

Op een dag zijn er drie van die diensten. Dat is dus al 30 euro per dag wat weg wordt gegooit. 210 euro per week. Alleen bij mijn team is er al een enorme klap te maken.

Ik probeer er al heel lang op te letten dat ik zo min mogelijk koffie weggooi, sinds ik de prijs van die pakken koffie weet.
Ik vind het goed dat ze anderen er ook bewust van probeert te maken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit bij stil heb gestaan dat we voor zoveel geld weggooien. Echt zo zonde.

5 opmerkingen:

  1. ...ben jij dan de enige die haar/zijn verstand gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De realiteit is dat mensen met geld of spullen van een ander gemakkelijker omgaan over het algemeen. Soms is inderdaad even bewust worden dat bedrijfskoffie ook geld kost een goede. Bij sommigen zal dit aankomen en anderen zullen hun schouders er over ophalen. Zo gaan die dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed dat iemand er wel anderen attent op maakt, zal altijd wel bij een paar binnenkomen, zoals bij jou al is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo vertelde iemand vanavond dat zij iemand helpt die gehandicapt is. Toen bepaald spul wat nodig is om de pleisterresten van een stomazakje te verwijderen niet meer vergoed werden, mocht ze nog maar 1 druppel van dat spul op een gaasje gebruiken om het aan te brengen. Want de zieke moest het nu zelf betalen, dus moest er zuinig mee gedaan worden. Na aanbrengen van dat spul op de huid maakte de ziekte dan zelf de buik schoon en pakte elke keer een nieuw gaasje. Er ging per keer wel een pak van 20 gaasjes doorheen.

    Waarom zoveel? Nou omdat die wel vergoed werden, dus daar hoefde ze niet zuinig mee te zijn. Nou ja. Echt absurd. Maar het is waar, zodra mensen het zelf moeten betalen zijn ze zuinig en betaald een ander, baas, zorgverzekeraar of wie dan ook, dan gaat de zuinigheid de deur uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had een paar weken geleden op mijn werk de opdracht een lege kamer schoon te maken. Er bleek nog een enorme voorraad incontinentie materiaal te staan. Bij navraag wat er mee gedaan moest worden kreeg ik te horen gooi maar weg. Ik heb aan mijn teamleider gevraagd of ik het weg mocht geven, in plaats van weggooien. Nu is iemand er nog blij mee.
      Maar het heeft me wel heel erg verbaasd dat er zo makkelijk wordt gezegd gooi maar weg.

      Verwijderen