zaterdag 16 mei 2015

'Vriendelijk' winkelpersoneel

Gisteravond was ik met dochter naar de koopavond. Dochter wou graag het einde vieren van haar vakantie (lees: iets lekkers eten bij de h.ema) en ik had een bol wol nodig.

Eerst zijn we naar de h.ema gegaan. Als we daar heen gaan delen we het lekkers, het scheelt de helft van het geld, en we kunnen er net zo goed van genieten.

Daarna zijn we voor mijn bol wol naar de zee.man gelopen. Ik ga niet zo graag naar die winkel, ik vind het personeel echt niet vriendelijk. Maar de wol is goed en goedkoop, en ik had echt een bol wit nodig.
We hebben snel die bol gepakt en gingen naar de kassa. De kassa was onbemand, en het duurde even voordat er iemand kwam. Het arme mens moest helemaal van achteruit de winkel komen.

Eenmaal bij de kassa gaf ze een diepe zucht. ALLEEN een bol wol. Ze had haar pasje op de kassa la gelegd, en bij het openen viel het onder haar toonbank. De ergernis droop van haar gezicht. Alleen voor die bol van 90 cent had ze op moeten staan, helemaal naar voren moeten lopen, en nu ook nog eens op de grond zoeken naar dat pasje.

Buiten moest ik er wel om lachen. Dochter snapte het niet goed. Die vrouw was aan het werken, en ze was niet vrolijk. Mijn uitleg dat niet iedereen zijn of haar werk leuk vind, begreep ze ook niet heel erg. Daar is ze nog te jong voor.

8 opmerkingen:

  1. Vreselijk vind ik dergelijk personeel. Ik heb ook niet altijd zin in mijn werk, maar vind niet dat ik daar anderen mee op hoef te zadelen. Daarnaast: wordt werk leuker als je er sjachereinig rondsjokt?

    Ik kocht ooit eens een broek bij zo'n hippe zaak, waar de hippe 18-jarige ook een diepe zucht slaakte toen ik om een andere maat vroeg. Manlief en ik hebben de rest van de kassabehandeling er net zo zuchtend bijgestaan :-) (en ja, soms ben ik een beetje gemeen ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, soms Is zulk gedrag zo lastig te begrijpen, niet alleen voor kinderen ;-) .

    Misschien kun je het uitleggen met een link naar haar spreekbeurt. Sommige dingen die je 'moet' doen, zoals een baan of spreekbeurt, leveren soms spanning en stress op. Door voorbereid en alert te zijn kun je je emoties in de hand houden, wat kan helpen om de verplichte taak leuker te maken.

    Ondanks het rare gedrag, kan er natuurlijk ook meer achter schuilen bij die kassajuffrouw. Mogelijk heeft ze wel heel veel zorgen, waardoor ze zichzelf niet goed in de hand heeft. Maar een klant op deze manier te woord staan zou niet nodig hoeven zijn...

    Verder wens ik je nog een fijne afsluiting van de vakantie, samen met je dochter. Enne...Ben nu wel benieuwd geworden wat je gaat breien... ;-)

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. natuurlijk zou winkelpersoneel je vriendelijk te woord moeten staan, maar net als in de vorige reactie vind ik dat je natuurlijk niet weet wat de reden is voor haar gedrag. we zijn geneigd voor anderen in te vullen waarom zij bepaald gedrag vertonen, terwijl wij ze niet eens kennen en dus niet weten waarom mensen zich gedragen zoals ze doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben het op zich met je eens maar Nederland staat nou niet bepaald bekend om het service-gerichte en vriendelijke winkelpersoneel. Alles lijkt één grote opoffering voor een groot aantal mensen. Sommigen zijn zich er trouwens niet eens van bewust dat ze zich zo negatief gedragen. Ik zeg er wel eens wat van, sta ook niet altijd voor m'n lol in winkels tenslotte.

      Verwijderen
  4. Ook al heb je even geen zin, en heb je zorgen dan nog moet je klanten in een winkel vriendelijk te woord staan. Dat zuchten doe je maar weer als de klant weg is.
    Ik moet zelf zo nu en dan de telefoon opnemen op mijn werk en vind dat werkelijk waar vreselijk, want ik word afgeleid van mijn eigen werk. Maar voordat ik de telefoon opneem zet ik een glimlach op, ga rechtop zitten en spreek luid en duidelijk. En als ik neerleg zucht ik even, vooral als het erg druk is en ik echt niet aan mijn eigen werk toekom. Maar de klant zal er niks van merken.

    Geniet nog even van 2 dagen vrij, hoewel het weer het wel even laat afweten althans hier in het hoge noorden. Bewolkt en motregen.
    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij de zeeman in ons dop zie ik een vaste mevrouw en verder iedere keer dat ik er kom (ongeveer een keer per drie weken) ander personeel. Ik denk dat het geen fijne winkel is om te werken.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons vind ik de zeeman een prettige winkel. Vriendelijk personeel. Wel vaak nog extra stagepersoneel ,maar ook deze prima hoor!

      Verwijderen
  6. Winkel personeel hoort gewoon vriendelijk en behulpzaam te zijn ook als ze een slechte dag hebben.(Heb zelf jaren in een winkel gewerkt).Er zijn echter klanten die zich zo schandalig en/of onbeschoft gedragen en dat hoef je niet te pikken als personeel maar je hoort wel netjes te blijven onder alle omstandigheden.Sommige klanten binden in als je ze wijst op hun gedrag en zeggen soms zelfs sorry anderen kun je beter netjes verzoeken om de winkel te verlaten.Ook winkeliers beginnen last te krijgen van social media en niet altijd terecht.Stond laatst achter een klant die op hoge poten nogal wat onmogelijkheden eiste en dreigde om de winkel zwart te maken op facebook als ze haar zin niet kreeg.

    BeantwoordenVerwijderen