vrijdag 12 juni 2015

Auto lenen/huren

Op mijn blog van twee dagen geleden zijn er wat reacties binnen over de kosten van de auto huren.
Normaal gesproken gaan dochter en ik overal heen met de fiets of openbaar vervoer. Het is vaak veel goedkoper, en je zit niet met parkeerkosten. Voor deze zomervakantie wou ik een auto huren, gewoon omdat het kan. Ik heb nu mijn rijbewijs.

Alleen liep ik tegen het feit op dat ik bij de goedkopere maatschappijen nog geen auto mag huren, daarvoor moet je twee jaar lang een rijbewijs hebben. Met mijn zeven maanden kom ik daar nog niet aan. Er zijn wel verhuurders waar ik wel een auto kan huren. Maar dan is de borg 450 euro, en de huur veel hoger.

Ik had eigenlijk bedacht dan toch maar met het openbaar vervoer te gaan, toen ik bedacht dat ik het ook bij mijn broertje kon proberen. Hij heeft een auto. Mijn broertje heeft geen geld gevraagd. Ik heb gevraagd of ik zijn auto, als het kan, een week mag huren voor 150 euro. Dat is ongeveer het bedrag wat ik bij de goedkopere maatschappijen ook kwijt zou zijn geweest.

Mijn broertje kan het geld erg goed gebruiken, hij heeft een paar weken zonder inkomen gezeten. Bovendien gun ik het hem ook, waar hij het geld ook voor gebruikt, het is voor hem ook een extraatje.

Voor mezelf is het erg fijn dat we dit jaar met de auto kunnen gaan. Nu kunnen we de cadeautjes meenemen, en we kunnen de dorpjes daar in de buurt gaan verkennen.

Ik sta achter mijn keus mijn broertje te betalen.

11 opmerkingen:

  1. Dat je een bedrag aan je broer betaalt voor het lenen van de auto is ook prima denk ik zeker als hij het goed kan betalen. Maar jij moet het geld bij elkaar schrapen voor de vakantie. Dan is het een mooi gebaar hoor naar je broer maar het had naar mijn mening (vrijblijvend dus) ook wat minder kunnen zijn, verhuur bedrijven rekenen immers een commerciële prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. betalen moet zijn gebruiken
      Nic

      Verwijderen
  2. Volgens mij dus een win/win situatie: jij een auto te leen voor relatief weinig geld, je broer een beetje geld voor het uitlenen van zijn auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was jouw voorstel om hem te betalen en hij kan het geld goed gebruiken. Prima toch, Kan zijn dat iemand hier anders over denkt in een reactie op je blog, maar je hoeft je niet te verantwoorden hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En heb je wel een oplossing als er iets gebeurt of is het een allrisk verzekering.
    Het heeft mij ooit een vriendschap gekost om mijn auto uit te lenen.
    Kom zelf deze met moeite onderhouden ( was nodig voor werk) en vrienden met erg weinig geld en groot gezin. Een akkefietje en het probleem was geboren.

    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wist niet dat je twee jaar een rijbewijs moest hebben voor je een auto kon huren! Weer wat geleerd. Fijn dat je een auto van je broer kunt lenen. Zo kunnen jullie elkaar helpen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wellicht heb je het al besproken met je broer, maar mag jij van de verzekering wel in zijn auto rijden en heeft hij een inzittendenverzekering?
    Je kunt dit soort dingen maar beter vooraf zeker stellen, want je kunt nooit weten.

    Ik snap best dat je je broer een vergoeding betaalt voor het gebruik van zijn auto, op die manier heb je nadien geen verplichtingen aan elkaar.

    Fijne vakantievoorpret!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat mag van zijn verzekering. Ik rij nu ook al af en toe in zijn auto, als het van zijn verzekering niet mocht had ik het niet gedaan. Hij heeft ook een inzittendenverzekering.

      Verwijderen
  7. Fijn opgelost zo, iedereen tevreden toch? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Winwin situatie hoor. Leuke blog overigens!

    BeantwoordenVerwijderen