donderdag 4 juni 2015

Een auto?

Regelmatig krijg ik de vraag: en, heb je al een auto? Zo ook deze week. Nee, maar wel een nieuwe fiets. De volgende vraag was of ik dat niet beter omgekeerd had kunnen doen.

Toen ik met mijn rijlessen begon was mijn doel zo snel mogelijk mijn rijbewijs halen en dan zo snel mogelijk een auto aanschaffen. Ik zag mezelf al rijden.
Na een paar rijlessen had ik het opgegeven, ik vond rijden verschrikkelijk, harder dan 30 kilometer per uur durfde ik niet. Ik vond de file heerlijk, stapvoets rijden. Na zeven rijlessen ben ik gestopt.

Later had ik het daarover met mijn begeleidster. Samen hebben we een andere rijschool gezocht. Die instructeur was bekend met psychische aandoeningen, maar nog niet met angstklachten. Zijn aanpak om mij rustig aan aan de snelheid te laten wennen, heeft gewerkt, en 73 rijlessen later had ik mijn rijbewijs op zak.

Toen was de situatie wel veranderd. Ik was me meer bewust van geld, maar ook van het feit dat mijn werk niet eeuwig blijft bestaan. 
Een auto is nu ook onnodig. Mijn werk ligt op 5 minuten fietsen van mijn huis. De school van dochter is 10 minuten fietsen. Ik woon ook 3 minuten fietsen bij het centrum vandaan. Voor het dagelijkse leven is een auto onnodig op dit moment. 

Als het bij mijn broertje kan (dat ligt eraan of hij werk heeft of niet), mag ik zijn auto in de zomervakantie een week huren voor 150 euro. Als blijkt dat het niet kan, is het ook geen ramp, dan gaan dochter en ik op stap met het openbaar vervoer. 

Ik ben nog steeds heel erg blij met mijn nieuwe fiets. Hij rijdt heel erg fijn en licht.


10 opmerkingen:

  1. En een auto kost ook geld als hij stil staat. Je hebt groot gelijk alleen je moet wel zorgen dat je het rijden blijft onderhouden want het word steeds drukker op de weg. Ik zelf vind auto rijden niet echt heel erg leuk maar ik rijd ook alleen maar bij ons in de provincie. Als ik bij manlief in de auto zit buiten de provincie en ik zie al die auto's krijg ik het spaans benauwd om dan ook nog te moeten rijden hoewel manlief dit soms wel graag wil. Ik zelf kan niet zonder auto omdat we in een dorp wonen zonder voorzieningen behalve een school, maar als ik net als jij alles zo dichtbij had had ik ook geen auto gehad hoor! Zonde van mijn geld dan.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik dit zo hoor zou er bij mij ook geen auto komen! Dat ding kost zoveel geld! Afschrijving, belasting, verzekering, en als hij dan de meeste dagen stil staat is dat echt onnozel gewoon. Ik zou zeggen....niet doen! Gewoon lenen idd of openbaar vervoer, niets mis mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je geen auto nodig hebt, koop er dan ook geen. Zo duur ! Mijn ouders hadden geen auto. Wij gingen met de fiets, openbaar vervoer en af en toe een taxi. Dat ging prima. Nu heb ik wel een auto omdat we erg afgelegen wonen, maar als het moet kan ik prima zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn dochter heeft momenteel rijles. Zodra ze geslaagd is lijkt me het goed dat ze ervaring op doet. Dit is de reden dat ik mijn auto nog heb. Ik gebruik hem zo weinig dat het me geld kost. Zou ik alleen zijn dan ging hij de deur uit en leende er één uit de buurt als ik er één nodig zou hebben. Je hebt n.l. een site waar je voordelig een auto kunt huren genaamd "SnappCar ". Hier zou mijn voorkeur naar uit gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de tip, hier ga ik in de vakanties misschien ook wel gebruik van maken.

      Verwijderen
  5. Jammer dat je broer geld vraagt voor het lenen van zijn auto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn broertje heeft geen geld gevraagd, ik heb hem gevraagd of ik, als het kan, in de zomervakantie zijn auto een week mag huren voor 150 euro. Het is goedkoper dan een auto huren (bij de goedkope maatschappijen moet je 2 jaar een rijbewijs hebben) en zo maak ik geen misbruik van zijn goedheid.

      Verwijderen
    2. Kijk wel even na hoe het zit als jij schade rijdt. Wij hadden schade die we op de persoon moesten gaan verhalen. Zijn verzekering dekte de schade niet ( wa) en de onze ook niet want wij waren er niet bij.
      Verder, top, prioriteiten stellen is belangrijk.

      Petra

      Verwijderen
  6. Het is handig als je af en toe/regelmatig) een auto kan lenen of huren om routine te krijgen. Dat merkte ik toen ik (lang geleden) mijn rijbewijs gehaald had.
    Nu heb ik een abonnement op G.reenwheels, meestal fiets ik en alleen als het nodig is huur ik dan een auto.
    Fijne dag,
    Rosa

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je de auto maar zo weinig zal gebruiken is huren de beste oplossing inderdaad. Geen extra kosten zoals onderhoud en verzekering.

    BeantwoordenVerwijderen