dinsdag 9 juni 2015

Energieverbruik

Toen ik kind was, was mijn moeder altijd met het energieverbruik bezig. Elke dag werd trouw het verbruik in een groot schrift genoteerd, en elke dag was er bij mijn moeder paniek, het verbruik was veel te hoog, wel 13 op een hele dag. Als kind zei me dat niet heel veel, zeg maar gerust niks. Die schriften bewaarde mijn moeder jaren. Ik vermoed nog steeds.

Eenmaal op mezelf kreeg ik van mijn moeder een groot schrift cadeau. Daar ging ik vanzelfsprekend ook al mijn standen in noteren, en alles jaren bijhouden. In ieder geval in de beleving van mijn moeder.

De werkelijkheid was dat het schrift als tekenschrift door dochter gebruikt. En mijn energieverbruik, het kon me weinig schelen. De eerste jaarafrekening was dan ook een grote schok. 942 euro moest ik bijbetalen.

Dat moest anders. Maar hoe? Bij het bekijken van de afrekening was het gasverbruik gigantisch hoog, en daar ging ook ruim 700 euro heen. Naar de stroom ging ook nog 230 euro, maar dat gas.

In plaats van dag en nacht te stoken op 24 graden, ook in ruimtes die niet gebruikt werden, zoals in de toen rommelkamer (nu de speelkamer). De verwarming ging op de bovenverdieping uit. Ook in de gang ging de verwarming dicht. In plaats van 24 graden werd er de thermometer op 17 graden gezet, en trokken we wat warmere kleren aan. De verwarming stond nog steeds dag en nacht aan.

Kijkend naar het stroomverbruik wist ik toen zo snel niet hoe ik daarop moest besparen, en ik deed er verder niet veel mee.

Jaren later doe ik het denk ik wel wat beter. De oudere energie slurpende apparaten zijn vervangen. De lekkende wasmachine is vervangen. Dat scheelde veel in stroom en water. De amerikaanse koelkast is vervangen voor een kleiner model, die veel meer bij een tweepersoons huishouden past. En de laatste vervanging, de televisie, die nu nog maar 12 watt per uur verbruikt. Opladers worden uit de stopcontacten gehaald. En in plaats van de 40watt gloeilampen, zitten er nu heel wat zuinigere lampen in die een fractie van de stroom verbruiken. Omdat ik niet in het donker durf te slapen, en op mijn kamer de lamp de hele nacht aan is, scheelt dat ook in de stroom.

Ook in het gasverbruik hebben we nog stappen gezet. Douchen doen we nu in plaats van elke dag onbeperkt, naar 3 keer in de week 10 minuten. Ook gaat de verwarming uit als ik naar bed ga, en ook overdag als er niemand is staat hij uit.

Ik heb mijn energie stand voor de eerste keer opgenomen.
Voor stroom is dat 105678, en voor gas 48733 (voor het geval ik het papiertje kwijt raak waar het op staat). Volgende week wil ik kijken hoeveel mijn verbruik is geweest.

3 opmerkingen:

  1. Altijd raadzaam meterstanden noteren zo kun je zaken bij houden qua verbruik maar grote verschillen direct actie ondernemen.

    En zuinig omspringen kan dan sport worden en je bespaard hoop geld:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij sommige energieleveranciers, o.a. greenchoice, kun je online je meterstanden doorgeven. Je kunt dan direct zien of je gebruik ongeveer in lijn is met je voorschot.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Achteraf bezien had je moeder het dus goed voor elkaar : )

    Goed dat je maatregelen hebt genomen om het omlaag te krijgen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen