dinsdag 2 juni 2015

Gevonden voorwerpen

Gister las ik in een facebookgroep een bericht over een telefoon die iemand was verloren, één van de nieuwste modellen. Bij het bellen naar de vermiste telefoon werd er wel opgenomen. De persoon aan de telefoon beweerde nu de eigenaar van het toestel te zijn.

Zelf heb ik tot twee keer toe een dure telefoon op straat gevonden.
De eerste keer was in de regen, de telefoon lag uit elkaar, maar dochter en ik hebben alle onderdelen, tot de simkaart toe, gevonden. Ondanks dat hij uit elkaar was gevallen en in de regen had gelegen deed de telefoon het nog. Omdat er een simkaart van t mobile in zat heb ik hun klantenservice gebeld. De meneer aan de telefoon vond het erg aardig dat ik de telefoon terug wou geven, maar met wat hij vertelde kwam het er op neer dat hij niks voor me kon doen, en dat ik de telefoon misschien zelf kon houden.
Dat wil ik niet, die telefoon is niet van mij. Ik heb er mijn eigen simkaart in gestopt en de code geraden (bij de allerlaatste poging). Gelukkig stonden er nummers op de telefoon zelf, en heb ik het nummer van 'oma' gebeld. 'Oma' was erg verbaasd, maar wist wel de eigenaar van de telefoon, die hem twee uur later blij kwam ophalen.

De tweede keer lag er een dure telefoon bij het stoplicht vlakbij mijn werk. Die telefoon stond nog wel aan, en niet veel later werd er op die telefoon gebeld. Degene aan de andere kant had niet verwacht dat er werd opgenomen, ze dacht dat ze haar telefoon ergens thuis had neergelegd, en was zichzelf aan het bellen om op het geluid af te gaan.
Ook die telefoon is weer bij de eigenaar terecht gekomen.

Gevonden spullen wil ik zoveel mogelijk teruggeven. Een paar maanden geleden met de 20 euro heb ik dat niet gedaan, er stond geen naam bij.
Ik heb ooit wel een portemonnee met een paar honderd euro er in gevonden. Toen zat er nog een oud rijbewijs in met een adres er op. De vrouw des huizes was zo blij dat ik de portemonnee van haar man weer terugbracht, met al het geld er nog in, dat ik als dank 10 euro kreeg. Uit mijn omgeving kreeg ik toen afkeurende reacties. Kon er niet meer af dan 10 euro? Sommige zouden het geld zelf hebben gehouden.
Ik vond het ontzettend lief van die vrouw dat ze 10 euro gaf. Misschien was dat voor haar ontzettend veel geld. Voor mij in ieder geval wel.

Iets houden waarvan ik de eigenaar weet of kan achterhalen wil ik niet, maar kan ik ook niet, dat voelt ontzettend fout aan.


3 opmerkingen:

  1. Mooi dat je er zo instaat. Ik vond een tijdje geleden een smartphone in een kleedhokje. Voor mij was er een jongen in het hokje en zijn vriendin stond er bij te kijken. Ik zag ze gelukkig nog voor ze de winkel uitgingen en liep achter de jongen aan. Hij draaide zich wat geïrriteerd om maar dat veranderde toen hij zijn mobiel zag. Hij was er stil van. Toen kreeg hij een por van zijn vriendin en die mopperde dat hij mij wel eens mocht bedanken. Ik kreeg vervolgens een hand en een dankjewel.
    Fijn opgelost.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens! Ik zou zo'n gevonden mobieltje anders naar de politie brengen als de eigenaar anders niet te achterhalen is.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel lang geleden vond ik een enveloppe van de bank met voor 500 gulden Duits geld er in. Politie gebeld en diezelfde avond kwam een meneer zijn vakantiegeld ophalen. Ik kreeg toen 50 gulden.
    Een andere keer zag ik een jas van een autodak vallen met daarin een portefuille met inhoud. Ook weer via de politie kwam de eigenaar zijn spullen ophalen en kreeg ik een bos bloemen.
    Zelf heb ik ooit een gouden armbandje terug gekregen van een eerlijke vinder. Deze heb ik bedankt met een cadeaubon.

    BeantwoordenVerwijderen