maandag 29 juni 2015

Gezinsuitbreiding?

Dochter heeft sinds ze een klein meisje was een liefde voor dieren. Alles vind ze lief en schattig. Ook had ze de wens zelf een huisdier te hebben.
Toen mijn huis eenmaal opgeruimd en leeg was, hebben we samen afspraken gemaakt. Want als je een huisdier wil, betekent dat ook dat je verantwoordelijk moet en wil zijn, ze moet er zelf voor zorgen, maar ook zelf alles ervoor betalen.
Om klein te beginnen hebben we voor een hamster gekozen.

Mijn ouders vonden het zielig dat ik dochter alles zelf liet betalen, en wilden haar geld geven. Dat heb ik toen verboden. Want hoe krijgt dochter inzicht in de waarde als het geld klakkeloos gegeven wordt?

Ze heeft er hard voor gespaard, en met koningsdag een hoop verkocht. Uiteindelijk was het zo ver, ze had genoeg gespaard voor een hok, zaagsel en een hamster. Het voer kreeg ze de eerste keer van mij. Het beestje is na ruim een jaar overleden. De tweede hamster heeft niet lang geleefd, na twee maanden was ze onverwachts dood.

Op de weggeefhoek bood iemand hamsters aan, ze had er teveel en ze gingen elkaar aanvallen. Omdat de hamster voor een kind was, had ze een lieve tamme hamster uitgezocht, een mannetje zei ze. Lief was het beest de eerste dag zeker. Alleen dat is hij na de tweede dag veranderd in een vals beest, die zijn hol fel bewaakt, en er ook amper uitkomt.

Ik vertelde het verhaal aan zusje. Ze begon te lachen. Haar vermoeden is dat het mannetje een vrouwtje is, en dat ze zwanger is.
De vrouw waar ik de hamster vandaan heb, heeft alle hamsters bij elkaar zitten, dus het zou nog best wel eens kunnen.

Ik ben benieuwd of we binnenkort een gezinsuitbreiding hebben. Het zou wel een actie zijn.

2 opmerkingen:

  1. Oh, dat heb ik ook gehad. Ik kreeg een hamster van mijn buurmeisje omdat ik in de vakantie altijd op die van haar paste...
    Het was een mannetje en hij heette Gerrit. Een week later had Gerrit 17 (!) jongen. Gelukkig vrat ze dezelfde dag hier 13 van op. De overige 4 heb ik na een paar weken naar de dierenwinkel gebracht. Ze zijn nl heel snel vruchtbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dochter heeft dit 'mannetje' heel blij Tommy genoemd. Ze vond het jammer dat die naam niet klopte, maar ook erg spannend dat Tommy misschien moeder wordt.

      Verwijderen