dinsdag 16 juni 2015

Het energieverbruik - week 1

Nieuwsgierig naar mijn verbruik, en of ik daarop nog kan besparen, heb ik deze week op het stroom en gasverbruik gelet. Ik weet niet wat we normaal gebruiken, maar de getallen vallen me heel erg mee.

De stroommeter staat nu op 105694, dat is 16 meer dan vorige week. De gasmeter staat nu op 48737, dat is 4 meer.

Het gasverbruik kan wat verder omlaag, deze week heeft dochter een paar keer wat langer staan douchen dan de bedoeling was. Als we daar op letten, hoop ik komende week wat lager te zitten.

Het stroomverbruik valt me heel erg mee. Ik heb vijf keer de wasmachine laten draaien, en dat ding is echt een stroomvreter. Een goede reden om de wasmachine echt te vullen, in plaats van halve wasjes.

Ik ben benieuwd naar mijn verbruik volgende week.

10 opmerkingen:

  1. Als je naar 'Energiemanager online' gaat kan je daar een account maken en elke week je cijfers invullen.Ik doe dat al een paar jaar en het geeft een goed overzicht wat je verbruikt en of je meer of minder verbruikt dan de andere jaren.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe langer je het bijhoudt hoe leuker het wordt denk ik. Omdat je dan echt de verschillen gaat zien!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 5 wassen voor 2 personen is echt zonde dat draaien wij hier met 6 personen niet eens,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan ben ik benieuwd hoeveel wassen je draait.
      Wij zijn met 2 personen en ik draai ook wel 5 of 6 wassen per week. 1 x beddengoed, 2 x witte was, 1 x sokken en truien, 1 of 2 donkere wassen en 1 lichte was.

      Verwijderen
    2. 3 max 4 en met oude 5 kilo machine, mensen wassen steeds meer ondanks gezinnen steeds kleiner worden.Beddengoed hoeft ook niet wekelijks,wij kennen hier ook maar 2 wassen licht en donker als ik hier de sokken truien dan duurt 3 maanden voor de machine vol zit :(

      Verwijderen
    3. Mijn machine, een Miele, hoeft niet vol te zijn. Hij past water en tijd automatisch aan. De wolwas mag niet eens vol zijn. Een keer per week schoon beddengoed vind ik wel het minimum. Maar ik begrijp nu hoe je aan zo weinig was komt, bedankt voor je antwoord.

      Verwijderen
    4. Zal vast die nieuwe Miele maar is vast nog niet zo zuinig als onze ruim 15 jaar oude :) Tja je kan altijd blijven wassen om te blijven wassen :)

      Verwijderen
  4. Goed van je dat je het bij gaat houden. Heb ik ook een tijdje gedaan, maar kan er niet de discipline voor vinden om dit echt wekelijks te doen. Ik vul ze om de 3 maand in bij mijn energieleverancier om te zien of ik nog op schema zit met mn voorschot. Dit werkt voor mij het beste.

    Ik waste eerst ook best vaak kleine wasjes, maar daar ben ik gauw vanaf gestapt. Ik was nu 1 x donkere was, 1 x lichtere was, 1 keer handdoeken ( incl. ondergoed en vaatdoekjes etc.) en dan 1 keer in de 2 week ons beddengoed, ik ben alleen met mijn 2 kids.

    Sinds mijn kinderen zichzelf alleen douchen, is mijn waterverbruik wel iets gestegen, maar daar maak ik me niet zo heel druk om. Ik druk ze wel op het hart dat water ook geld kost en je in 5 minuten ook wel schoon wordt...

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Meten = weten en bijhouden dus ook. Het maakt je meer bewuster en daardoor wordt je automatisch zuiniger. Ben benieuwd of het volgende week lager is, succes.

    Groetjes, Tess

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ik deed was het noteren per week nummer van het jaar, nu is het wel de eerste week dat je het bij houd, maar week 23 of bv week 31 van 2015 is makkelijker als je er een groter overzicht van wilt maken. Zo kun je per week ook terug kijken over meerdere jaren. Kun je terug zien hoe de winter is geweest. Ja het bij houden van de standen kan nogal verslavend werken. Goed dat je er mee begonnen bent. Alles begint met overzicht. Gr

    BeantwoordenVerwijderen